czwartek, 11 sierpnia 2016


Uczniowie ze SPE bardzo często mają  problemy z wypowiadaniem się na zadany temat. Spowodowane jest to wieloma czynnikami. Z pewnością posiadają niski zasób słów, zaburzone rozumienie mowy, nie znają znaczenia słów, ale także bardzo często posiadają dysfunkcje aparatu mowy, który powoduje problemy z mową i wymową.
Uczniowie ze spektrum autyzmu borykają się także  z brakiem intencji komunikacyjnej oraz potrzebą mowy, a także jej właściwym rozumieniem. Dlatego tak ważne jest, aby przy każdej nadarzającej się okazji usprawniać tą zaburzoną funkcję, rozwijać słownictwo, zachęcać uczniów do inicjowania rozmowy i pobudzać intencję komunikacyjną. Z pewnością  sprzyja temu czas wolny. Za nami na pewno wspaniale, aktywnie i kreatywnie spędzone wakacyjne chwile. Byliśmy świadkami niesamowitych przygód, poznaliśmy wiele ciekawych, malowniczych miejsc i  nie jedną interesującą osobę. Warto to wykorzystać, w celach edukacyjno- terapeutycznych, aby zachęcić dzieci do mówienia, opowiadania, opisywania i streszczania.
Na pewno pomóc nam mogą w tym kości opowieści, ale także samodzielnie wykonane przez nas obrazkowe lub słowne kostki do gry. Za pomocą przygotowanego szablonu w prosty i szybki sposób możemy zachęcić uczniów do zabawy i zainicjować rozmowy. Zabawa polega na tym, że wyrzucając kostką konkretne słowo lub obraz inicjujemy opowiadanie, rozmowę czy opis. Zaczynamy od jednego obrazu, następnie zwiększamy liczbę obrazków czy słów z pomocą których tworzymy opowiadanie, czy historyjkę. Dodatkowo zawsze zwracamy uwagę na poprawną pisownię, wymowę wylosowanego przedmiotu czy słowa. Możemy także ze starszymi uczniami utrwalić przy okazji formy gramatyczne i stylistyczne. 
Przykłady przygotowanych przez nas kostek, które pobrać możecie poniżej:












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz