wtorek, 20 czerwca 2017

Rozwijanie czytelnictwa w projekcie ,,A może książka?"


Okazuje się, że do czytania książek można zachęcać dzieci w różny sposób. Widać to w naszym projekcie czytelniczym ,,A może książka?”.



Dlaczego warto czytać książki? Na to pytanie odpowiedź jest  prosta. Dzieci, które lubią czytać i spędzają więcej czasu na czytaniu dla przyjemności, lepiej się komunikują, z łatwością przekazują swoje myśli, mają bogatsze słownictwo, a także większą wiedzę ogólną. Z dużą swobodą piszą wypracowanie, są kreatywne, poza tym czytanie pobudza wyobraźnię, uczy myślenia. Wiedząc o tym wszystkim, postanowiłyśmy zachęcić naszych uczniów do czytania książek i w wakacje napisałyśmy projekt ,,A może książka?”
We wrześniu, do działań czytelniczych zaprosiłyśmy uczniów z okolicznych szkoły, którzy z dużym zapałem przystąpili do projektu.

W projekcie każde dziecko, w ciągu roku, musiało przeczytać co najmniej cztery książki z czterech  kategorii. Następnie zaprezentować przed klasą przeczytane lektury w czterech  różnych konwencjach.

Jesienią dzieci czytały fantastykę i prezentowały lektury tworząc prezentację na portalu https://www.edu.buncee.com/.


Zimą powstały sketchnotki na temat przeczytanych baśni i legend.


Wiosną dzieci tworzyły elektroniczne książeczki prezentując powieści detektywistyczne.


Latem czytały książki przygodowe, o których opowiedziały w lapbookach.


Od lat jesteśmy entuzjastkami technologi informacyjno- komunikacyjnych, dlatego nie mogło ich zabraknąć w naszym projekcie. Pojawiły się aplikacje i programy do tworzenia prezentacji - Buncee oraz elektronicznych książeczek - Storybird i StoryJumper. Połączyłyśmy je z kreatywnymi metodami prezentowania lektur takimi jak lapbooki czy sketchnotki. Dla większości dzieci były to nowe, dotąd nieznane formy pracy z książką. Dlatego w projekcie nie mogło zabraknąć warsztatów, podczas których uczniowie uczyli się tworzyć prezentacje, sketchnotki czy lapbooki.


W ramach projektu uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku przygotowali przedstawienie bożonarodzeniowe pt. "Opowieść wigilijna”. Kolejny raz udowadniając,  że ciężką, systematyczną pracą można osiągnąć wiele. Zaprezentowali je uczniom pozostałych szkół projektowych na scenie Obornickiego Ośrodka Kultury.

Dzięki współpracy z ,,Fundacją Zielony Jamnik- na ratunek bezbronnym”, zorganizowały warsztaty z pisarzem i autorem książek takich jak np. "Psie troski', "Kocie troski" , panem Tomaszem Justyniarskim. Oprócz tego, że uczniowie kilku szkół biorących udział w naszym międzyszkolnym projekcie dowiedzieli się jakie są etapy powstawania książki, na czym polega praca pisarza, to uczestniczyli w niesamowitej lekcji empatii i wrażliwości. Dominował temat przyjaźni ludzi i zwierząt, naszej odpowiedzialności za nie. Wzruszające i pełne edukacyjnych przesłań zajęcia. Dzięki fundacji Zielony Jamnik, wszyscy uczniowie otrzymali darmową książkę z podpisem i dedykacją autora.


Dużo pozytywnych emocji czytelniczych wzbudziły ,,żywe okładki” przygotowane przez uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Dzieci prezentowały ulubione książki starając się jak najdokładniej odtworzyć ich okładki. Zebrały rekwizyty, zadbały o najdrobniejsze detale i wcieliły się w bohaterów przeczytanych lektur.


Rozwijając zainteresowania czytelnicze dzieci współpracowałyśmy z Biblioteką Publiczną w Obornikach. To właśnie tam odbyło się podsumowanie projektu, podczas którego wyróżniłyśmy najciekawsze prace. Uroczystości towarzyszyła  wystawa pięknych, kolorowych lapbooków.



Nagrody dla dzieci i dla szkół biorących udział w projekcie ufundował Burmistrz Miasta i Gminy Oborniki, Księgarnia św. Wojciecha ,Firma Solaris, oraz firma Cortland.

Wszystkie działania w projekcie ,,A może książka?”, zostały opisane na blogu czytelniczym, stworzonym dla tego projektu. Można tam znaleźć  relacje ze wszystkich czytelniczych działań, które zadziały się w minionym roku szkolnym.
http://amozeksiazka.blogspot.com/



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz