wtorek, 24 kwietnia 2018

Zakodowana kropka




Kreatywne i aktywne zajęcia z użyciem maty Dotta, autorstwa Mistrzowie Kodowania

Jak wykorzystać zakropkowaną matę do rozwijania orientacji przestrzennej, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i logicznego mylenia?
Pomysłów na to jak ją wykorzystać mamy wiele, w zależności od tego kto jest odbiorcą, jaką dysfunkckę posiadają dzieci i nad jakimi deficytami pracujemy.

"Dotta to aktywności, które można traktować otwarcie i swobodnie. Przygotowane propozycje są tylko punktem wyjścia, garstką inspiracji. Zachęcamy do dostosowywania, rozwijania i dzielenia się z innymi własnymi pomysłami na kropkowe zajęcia. My również chętnie usłyszymy, jak Wam idzie zaprzyjaźnianie się z Dottą".
autor: Blog- Mistrzowie Kodowania

My w tej macie upatrujemy ogromną szansę na kreatywne i twórcze zajęcia edukacyjno-terapeutyczne. Pozwala ona na planowanie zajęć nie tylko z małymi dziećmi, ale także nico starszymi. Jej siła tkwi w prostocie, bo pozwala na wielozmysłowe aktywności. Kropka w tym przypadku nie kończy, a rozpoczyna niesamowitą, edukacyjną przygodę. Od kropki wszystko się zaczyna.....

Propozycje gier i zabaw z kropkową matą.

1. Stworzyliśmy słowną, logopedyczną grę, która nie tylko poszerza słownictwo dzieci, ale  pozwala na korygowanie wad wymowy i wywoływanie zaburzonych głosek. Dzieci rzucają kostką i przesuwają swój pionek po wcześniej ułożonej wyrazowej ścieżce o tyle miejsc ile oczek wskazała kostka. Przesuwając się po danej kropce mają za zadanie wymówić dane słowo. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza dojdzie do mety.





2.  Inne zadanie może polegać na wykonywaniu słownych instrukcji nauczyciela lub kolegi.  Dziecko otrzymuje kolorowe słomki i układa je zgodnie z wydawaną instrukcją nauczyciela lub innego ucznia. Jak może brzmieć instrukcja? Ustaw się na polu start, następnie ułóż słomkę w górę, w prawo, w lewo, dwa razy w górę, w dół, trzy razy w prawo itd.  Z tej instrukcji powinien powstać jaki obraz, kształt itd. 
W innej wersji możemy dziecku podać zapisany kod, a zadaniem ucznia jest ułożenie go z wykorzystaniem sznurka, patyczków, czy słomek.





3. Kolejne ćwiczenie może być oparte o całkowitą swobodę, kreatywność  i dowolność dziecka. Możemy poprosić ucznia, aby ułożył zamkniętą figurę z dostępnych np. 12 słomek. Możemy także wskazać konkretną np. figurę geometryczną, którą musi ułożyć, następnie wskazać jej własności i np. obliczyć jej pole.



Logiczne myślenie możemy rozwijać np. poprzez zabawę polegająca na ułożeniu, odszukaniu drogi do punktu-mety, np. z wykorzystaniem tylko 10 patyczków. Dziecko musi nie tylko ułożyć drogę do mety, ale także obrać strategię np. najkrótszej lub nadłuższej drogi np. omijającej przeszkody. Nasi uczniowie mieli za zadanie ułożyć taką drogę, w której wykorzystają jak najwiecej słomek. 






4. Inne ćwiczenie dotyczyć może usprawniania percepcji wzrokowej i logicznego myślenia. Zadaniem dzieci jest odszukanie wspólnych kolorów dla współrzędnych kropek. U góry maty i z lewej strony układamy kropki w rożnych kolorach. Zadaniem uczniów jest ułożenie kółek z 2 kolorów zgodnych z współrzędnymi, lub wskazanie gotowego kółka. Odwrotne ćwiczenie może polegać na tym, że na dowolnie wybranych kropkach układamy dwukolorowe lub czterokolorowe kółka, a zadaniem dzieci jest ułożenie na górze tych kolorów kółek, które utworzyły dany "dwukolor" lub "czterokolor". 





5. Inna kreatywna zabawa to tak zwane kolorowe grafy. Na 2 kropkach układamy różnokolorowe kółka, a następnie u dołu tworzymy drzewko- graf, który będzie prowadzić do wspólnego elementu, łączącego te 2 kolory. 

6. Dyktando graficzne. Pod kratownicą umieszone są krótkie kody, które pozwolą na stworzenie z patyczków flagi Polski. Uczniowie otrzymują kod i według niego tworzą flagę. 


Więcej inspiracji oraz plansze do wydruku znajdziecie na blogu Mistrzów Kodowania TUTAJ

Udostępniamy puste szablony kółek, które można wydrukować na kolorowych kartkach lub kolorowe już gotowe do wydruku. 























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz