Sieć

środa, 11 czerwca 2025

JAK PRZYGOTOWAĆ ROCZNĄ OCENĘ OPISOWĄ ?

Koniec roku szkolnego to czas na przygotowanie rocznej oceny postępów uczniów. Dla dzieci w klasach 1-3 i dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną to oceny opisowe. 

Jak przygotować taką ocenę opisową?


Ocena opisowa w klasach I–III szkoły podstawowej to jedno z kluczowych narzędzi wspierających rozwój dziecka. W odróżnieniu od ocen cyfrowych, ma charakter wspierający, diagnostyczny i motywujący – odzwierciedla nie tylko to, co dziecko wie i potrafi, ale też jak się rozwija, z czym ma trudność i w czym przejawia zdolności.

Podstawy prawne

Ocena opisowa wynika bezpośrednio z zapisów:

  • Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w szczególności art. 44i ust. 1 pkt 2 i ust. 4 oraz art. 44b ust. 3.

  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (tekst jednolity z 2023 r., Dz. U. poz. 2572).

Zgodnie z § 8 rozporządzenia:

„Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych (…) uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności (…) oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.”

Jak powinna wyglądać dobra ocena opisowa?

Ocena opisowa to nie relacja z wydarzeń ani pochwała – to profesjonalna, rzetelna informacja zwrotna dla dziecka i jego rodziców. Powinna:

  1. Uwzględniać poziom osiągnięć – odnosić się do wymagań edukacyjnych i efektów kształcenia dla danego etapu edukacyjnego.

  2. Pokazywać postępy – porównywać ucznia do jego własnych wcześniejszych osiągnięć, a nie do innych dzieci.

  3. Wskazywać obszary do rozwoju – nazywać konkretne obszary wymagające wsparcia.

  4. Eksponować mocne strony i uzdolnienia – podkreślać to, co dziecko robi dobrze i co warto rozwijać.

Co powinna zawierać?

Dobra ocena opisowa dla ucznia powinna zawierać:

  • Informację o poziomie opanowania wiedzy i umiejętności – np. „Uczeń samodzielnie rozwiązuje zadania tekstowe z dodawaniem i odejmowaniem w zakresie 100”.

  • Opis postępów – „W porównaniu do I semestru zwiększyła się samodzielność uczennicy podczas czytania”.

  • Obszary wymagające wsparcia – „Uczeń potrzebuje dalszego ćwiczenia w budowaniu zdań złożonych”.

  • Zalecenia rozwojowe – „Warto nadal rozwijać zainteresowania przyrodnicze ucznia przez udział w zajęciach terenowych”.

Zasady tworzenia oceny – praktyczne wskazówki

  • Używaj języka prostego, konkretnego i zrozumiałego – unikaj ogólników i nadmiernej specjalistycznej terminologii.

  • Zadbaj o równowagę – nie skupiaj się na brakach, ale na postępach ucznia.

  • Unikaj porównań z rówieśnikami – ocena opisowa powinna być indywidualna.

  • Pamiętaj o kontekście rozwojowym dziecka – inne są możliwości sześciolatka, inne ośmiolatka.

  • Nie zapomnij o wychowaniu – ocena zachowania również powinna być opisowa, uwzględniając zaangażowanie, współpracę, empatię i odpowiedzialność.

Dlaczego to ważne?

Ocena opisowa to forma dialogu z dzieckiem i jego rodzicem. Pozwala nie tylko mierzyć edukacyjne efekty, ale przede wszystkim kształtuje rozwój ucznia, daje mu poczucie sensu nauki i realnego wpływu na własną ścieżkę edukacyjną. Dobrze napisana, wspiera motywację wewnętrzną i buduje zaufanie.


Przygotowałyśmy przykładowe oceny opisowe do edycji. Możecie je państwo zakupić.

Szkolenie wraz z 3 przykładowymi ocenami opisowymi do edycji.



Ocena opisowa dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach 1-3 znajduje się TUTAJ





Oceny opisowe dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością
 intelektualną w klasach 1-3 kupisz TUTAJ








Oceny opisowe dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością
 intelektualną w klasach 4-8  kupisz TUTAJ








OCENA OPISOWA DLA UCZNIA W SZKOLE PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY 
KUPISZ TUTAJ







Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.


Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj




Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ









PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ






Pytania na rozmowę kwalifikacyjną  na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ









Polecamy naszą nowość




KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ


Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.





Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ










Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ







Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ











NASZE MATERIAŁY


PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA














                                










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz