Jak przygotować taką ocenę opisową?
Ocena opisowa w klasach I–III szkoły podstawowej to jedno z kluczowych narzędzi wspierających rozwój dziecka. W odróżnieniu od ocen cyfrowych, ma charakter wspierający, diagnostyczny i motywujący – odzwierciedla nie tylko to, co dziecko wie i potrafi, ale też jak się rozwija, z czym ma trudność i w czym przejawia zdolności.
Podstawy prawne
Ocena opisowa wynika bezpośrednio z zapisów:
Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w szczególności art. 44i ust. 1 pkt 2 i ust. 4 oraz art. 44b ust. 3.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (tekst jednolity z 2023 r., Dz. U. poz. 2572).
Zgodnie z § 8 rozporządzenia:
„Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych (…) uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności (…) oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.”
Jak powinna wyglądać dobra ocena opisowa?
Ocena opisowa to nie relacja z wydarzeń ani pochwała – to profesjonalna, rzetelna informacja zwrotna dla dziecka i jego rodziców. Powinna:
Uwzględniać poziom osiągnięć – odnosić się do wymagań edukacyjnych i efektów kształcenia dla danego etapu edukacyjnego.
Pokazywać postępy – porównywać ucznia do jego własnych wcześniejszych osiągnięć, a nie do innych dzieci.
Wskazywać obszary do rozwoju – nazywać konkretne obszary wymagające wsparcia.
Eksponować mocne strony i uzdolnienia – podkreślać to, co dziecko robi dobrze i co warto rozwijać.
Co powinna zawierać?
Dobra ocena opisowa dla ucznia powinna zawierać:
Informację o poziomie opanowania wiedzy i umiejętności – np. „Uczeń samodzielnie rozwiązuje zadania tekstowe z dodawaniem i odejmowaniem w zakresie 100”.
Opis postępów – „W porównaniu do I semestru zwiększyła się samodzielność uczennicy podczas czytania”.
Obszary wymagające wsparcia – „Uczeń potrzebuje dalszego ćwiczenia w budowaniu zdań złożonych”.
Zalecenia rozwojowe – „Warto nadal rozwijać zainteresowania przyrodnicze ucznia przez udział w zajęciach terenowych”.
Zasady tworzenia oceny – praktyczne wskazówki
Używaj języka prostego, konkretnego i zrozumiałego – unikaj ogólników i nadmiernej specjalistycznej terminologii.
Zadbaj o równowagę – nie skupiaj się na brakach, ale na postępach ucznia.
Unikaj porównań z rówieśnikami – ocena opisowa powinna być indywidualna.
Pamiętaj o kontekście rozwojowym dziecka – inne są możliwości sześciolatka, inne ośmiolatka.
Nie zapomnij o wychowaniu – ocena zachowania również powinna być opisowa, uwzględniając zaangażowanie, współpracę, empatię i odpowiedzialność.
Dlaczego to ważne?
Ocena opisowa to forma dialogu z dzieckiem i jego rodzicem. Pozwala nie tylko mierzyć edukacyjne efekty, ale przede wszystkim kształtuje rozwój ucznia, daje mu poczucie sensu nauki i realnego wpływu na własną ścieżkę edukacyjną. Dobrze napisana, wspiera motywację wewnętrzną i buduje zaufanie.
Przygotowałyśmy przykładowe oceny opisowe do edycji. Możecie je państwo zakupić.
Szkolenie wraz z 3 przykładowymi ocenami opisowymi do edycji.
Ocena opisowa dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach 1-3 znajduje się TUTAJ
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz