Dyplomowanie na starych zasadach --> Nauczyciel mianowany po zakończeniu stażu składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. W sprawozdaniu uwzględnia spełnienie następujących wymagań:
- umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się;
- umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli;
- poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych;
- realizację co najmniej dwóch z następujących zadań:
a) opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
b) wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,
c) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych - umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym,
d) opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji.
Wzorcowe sprawozdanie na stopień nauczyciela dyplomowanego znajdziesz TUTAJ.
Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego dołącza:
- kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe
- zaświadczenie dyrektora szkoły o zatrudnieniu, dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia sprawozdania z jego realizacji oraz – opcjonalnie – przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu
- kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
- kopię oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem,
- opis i analizę sposobu realizacji jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 1-3 i jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 4, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów dla nauczyciela i szkoły;
- kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzającego znajomość języka obcego na poziomie podstawowym, poświadczone przez pracodawcę za zgodność z oryginałem (jeżeli nauczyciel realizował zadanie: uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym),
- kopię aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.
Należy pamiętać, że nauczyciel mianowany może uwzględnić zadania, które realizował w trakcie stażu jak i przez jego rozpoczęciem
Należy je szczegółowo opisać i przeanalizować, wskazując efekty dla nauczyciela i szkoły. Opis i analiza realizacji wymagań określonych w rozporządzeniu w sprawie awansu zawodowego (na stopień nauczyciela dyplomowanego) powinien zawierać wstęp i rozwinięcie odnoszące się do każdego z ww. wymagań (w formie opisowej) wraz ze wskazaniem efektów.
Przy tworzeniu opisu i analizy należy:
- opisać działania, które podejmował nauczyciel w celu spełnienia konkretnego wymagania, takie jak stosowanie innowacyjnych metod nauczania, tworzenie zróżnicowanych materiałów dydaktycznych czy korzystanie z technologii informacyjno-kominukacyjnych,
- dokonać analizy osiągnięć, warto skoncentrować się na roli, jaką nauczyciel odgrywa w poszczególnych aktywnościach, w jaki sposób nauczyciel wpływa na proces nauczania i uczenia się uczniów, jakie umiejętności, wiedzę i kompetencje wykorzystuje oraz jakie strategie i metody stosuje.Należy odwołać się do konkretnych lekcji, projektów, inicjatyw czy osiągnięć uczniów,
- wskazać efekty - powinny być one sformułowane w sposób konkretny i precyzyjny, aby jednoznacznie określić, czego dotyczą. Należy unikać ogólników, skupiając się na konkretnych umiejętnościach, wiedzy lub działaniach, które nauczyciel wykonał.
Przykładowe efekty:
Wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się
- poprzez udział w szkoleniach, poszerzenie wiedzy w zakresie aktywizujących metod nauczania, co pozwoliło na wprowadzenie innowacyjnego podejścia do pracy z uczniami,
- dzięki aktywizującym metodom pracy, prowadzenie bardziej zróżnicowanych i atrakcyjnych lekcji, dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów,
- dzięki metodom aktywizującym, takim jak praca w grupach czy metoda projektu, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, współpracy i rozwiązywania problemów,
- stosowanie metod aktywizujących pozwoliło uczniom na samodzielnie odkrywanie i przyswajanie wiedzy, co wpłynęło na pełne zrozumienie treści i lepsze zapamiętywanie informacji.
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli.
- przeprowadzone warsztaty dla innych nauczycieli, wspomagły ich rozwój zawodowy i wyposażyły w umiejetność pracy metodą projektu,
- dzięki współpracy nauczycieli, szkoła zyskała wizerunek jako miejsce, w którym nauczyciele rozwijają się i wspierają nawzajem,
- przeprowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli, pokazało wykorzystanie autorskich pomocy dydaktycznych i interaktywnych materiałów. Po skończonych lekcjach analizowano działania i przygotowywano rekomendacje do dalszej pracy.
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych,wychowawczych lub opiekuńczych
- nawiązanie współpracy z rodzicami, społecznością lokalną, organizacjami pozarządowymi i firmami, wzbogaciło doświadczenia uczniów poprzez wspólne projekty, warsztaty, staże i wykłady,
- udział uczniów w uroczystościach szkolnych stworzył okazję do zaznaczenia i celebracji tożsamości szkoły, czego efektem jest rozwijanie u uczniów poczucia przynależności i dumy,
- planowanie, przygotowywanie i przeprowadzanie uroczystości szkolnych zzangażowało uczniów i nauczycieli w proces organizacyjny, co rozwinęło u ich umiejętności pracy zespołowej, zarządzania czasem, planowania i koordynacji działań.
Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- wdrażanie programu lub innowacji podniosło kompetencje nauczyciela, co przyczyniło się do rozwoju zawodowego, zdobycia nowej wiedzy i umiejętności, oraz innowacyjności,
- wdrożenie programu koncentrowało się na rozwijaniu umiejętności kluczowych, takich jak kreatywność, myślenie krytyczne, rozwiązywanie problemów, komunikacja, współpraca czy umiejętność pracy w zespole,
- dzięki innowacji nauczyciel indywidualizował prace uczniów, uwzględniając ich różnice w umiejętnościach, zainteresowaniach i sposobach uczenia się.
Informacja o przedłużonym okresie nauki musi być wpisana do arkuszu ocen ucznia na str. 1 (data i numer uchwały rady pedagogicznej, rok szkolny).
Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.
Materiały możesz kupić TUTAJ
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
📙Ilość stron: 76
📙E-book w formacie PDF
Materiały dostępne TUTAJ

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz