SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

piątek, 20 czerwca 2025

Praktyczne wskazówki na temat opisu i analizy wraz z przykładowymi efektami - STARE ZASADY












Dyplomowanie na starych zasadach --> Nauczyciel mianowany po zakończeniu stażu składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. W sprawozdaniu uwzględnia spełnienie następujących wymagań:

  • umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych     i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się;
  • umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli;
  • poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych;
  • realizację co najmniej dwóch z następujących zadań:

a)  opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

b)  wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,

c)  uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych - umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym,

d)  opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji.

Wzorcowe sprawozdanie na stopień nauczyciela dyplomowanego znajdziesz TUTAJ.

Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego dołącza:

  • kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe
  • zaświadczenie dyrektora szkoły o zatrudnieniu, dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia sprawozdania z jego realizacji oraz – opcjonalnie – przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu
  • kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
  • kopię oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem,
  • opis i analizę sposobu realizacji jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 1-3 i jednego wymagania wybranego spośród określonych w § 8 ust. 3 pkt 4, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów dla nauczyciela i szkoły;
  • kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzającego znajomość języka obcego na poziomie podstawowym, poświadczone przez pracodawcę za zgodność z oryginałem (jeżeli nauczyciel realizował zadanie: uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym),
  • kopię aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.

Należy pamiętać, że nauczyciel mianowany może uwzględnić zadania, które realizował w trakcie stażu jak i przez jego rozpoczęciem


Należy je szczegółowo opisać i przeanalizować, wskazując efekty dla nauczyciela i szkoły. Opis i analiza realizacji wymagań określonych w rozporządzeniu w sprawie awansu zawodowego (na stopień nauczyciela dyplomowanego) powinien zawierać wstęp i rozwinięcie odnoszące się do każdego z ww. wymagań (w formie opisowej) wraz ze wskazaniem efektów.


Przy tworzeniu opisu i analizy  należy:

  • opisać działania, które podejmował nauczyciel w celu spełnienia konkretnego wymagania, takie jak stosowanie innowacyjnych metod nauczania, tworzenie zróżnicowanych materiałów dydaktycznych czy korzystanie z technologii informacyjno-kominukacyjnych,
  • dokonać analizy osiągnięć, warto skoncentrować się na roli, jaką nauczyciel odgrywa w poszczególnych aktywnościach, w jaki sposób nauczyciel wpływa na proces nauczania i uczenia się uczniów, jakie umiejętności, wiedzę i kompetencje wykorzystuje oraz jakie strategie i metody stosuje.Należy odwołać się do konkretnych lekcji, projektów, inicjatyw czy osiągnięć uczniów,

  • wskazać efekty - powinny być one sformułowane w sposób konkretny i precyzyjny, aby jednoznacznie określić, czego dotyczą. Należy unikać ogólników, skupiając się na konkretnych umiejętnościach, wiedzy lub działaniach, które nauczyciel wykonał.

Przykładowe efekty:

Wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się


  • poprzez udział w szkoleniach, poszerzenie  wiedzy w zakresie aktywizujących metod nauczania,  co pozwoliło na wprowadzenie innowacyjnego podejścia do pracy z uczniami,
  • dzięki aktywizującym metodom pracy, prowadzenie bardziej zróżnicowanych i atrakcyjnych lekcji, dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów,
  • dzięki metodom aktywizującym, takim jak praca w grupach czy metoda projektu, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, współpracy i rozwiązywania problemów,
  • stosowanie metod aktywizujących pozwoliło uczniom na samodzielnie odkrywanie i przyswajanie wiedzy, co wpłynęło na pełne zrozumienie treści i lepsze zapamiętywanie informacji.


Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli.


  • przeprowadzone  warsztaty dla innych nauczycieli,  wspomagły ich rozwój zawodowy i wyposażyły w umiejetność pracy metodą projektu,
  • dzięki współpracy nauczycieli, szkoła zyskała wizerunek jako miejsce, w którym nauczyciele rozwijają się i wspierają nawzajem,
  • przeprowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli, pokazało wykorzystanie autorskich pomocy dydaktycznych i interaktywnych materiałów.  Po skończonych lekcjach analizowano  działania i przygotowywano rekomendacje do dalszej pracy.


Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych,wychowawczych lub opiekuńczych

  • nawiązanie współpracy z rodzicami, społecznością lokalną, organizacjami pozarządowymi                 i firmami,  wzbogaciło doświadczenia uczniów poprzez wspólne projekty, warsztaty, staże                  i wykłady, 
  • udział uczniów w uroczystościach szkolnych stworzył okazję do zaznaczenia i celebracji tożsamości szkoły, czego efektem jest rozwijanie u uczniów poczucia przynależności i dumy,
  • planowanie, przygotowywanie i przeprowadzanie uroczystości szkolnych zzangażowało uczniów i nauczycieli w proces organizacyjny, co rozwinęło u ich umiejętności pracy zespołowej, zarządzania czasem, planowania i koordynacji działań.

Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi


  • wdrażanie programu lub innowacji podniosło kompetencje nauczyciela, co przyczyniło się do rozwoju zawodowego, zdobycia nowej wiedzy i umiejętności, oraz innowacyjności,
  • wdrożenie programu koncentrowało się na rozwijaniu umiejętności kluczowych, takich jak kreatywność, myślenie krytyczne, rozwiązywanie problemów, komunikacja, współpraca czy umiejętność pracy w zespole,
  • dzięki innowacji nauczyciel indywidualizował  prace uczniów, uwzględniając ich różnice w umiejętnościach, zainteresowaniach i sposobach uczenia się.

Nie trać czasu! Skorzystaj z przykładowego  opisu i analizy sposobu realizacji jednego z wymagań na stopień nauczyciela dyplomowanego. Znajdziesz je TUTAJ

Polecamy komplet naszych materiałów. teczki i opracowania praz przykładowe wzory dokumentów, które ułatwią Państwu przygotowanie się do egzaminu lub rozmowy

Posiadamy teczki dla nauczycieli realizujących awans na starych, ale także 
nowych zasadach.

Materiały znajdują się TUTAJ

Szczególnie polecamy przykładowe pytania i przykłady problemów do rozwiązania w oparciu o przepisy prawa. 



Informacja o przedłużonym okresie nauki musi być wpisana do arkuszu ocen ucznia na str. 1 (data i numer uchwały rady pedagogicznej, rok szkolny). 

Polecamy naszą nowość



Jeśli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne i chcesz mieć gotowe materiały, wzory dokumentów i inspiracje – sprawdź nasze materiały.

                                                               DOSTĘPNE TUTAJ




Szczególnie polecamy przykładowe pytania i przykłady problemów do rozwiązania w oparciu o przepisy prawa. 



Materiały dostępne TUTAJ


KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Niezbędne informacje, dokumenty i druki związane z awansem zawodowym dyrektorzy szkół i placówek znajdą w naszych materiałach. Są one dostępne TUTAJ

Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.


Materiały możesz kupić TUTAJ






Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.

📙Ilość stron: 76

📙E-book w formacie PDF

Materiały dostępne TUTAJ

📕 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.
📕 Ilość stron: 76
📕 E-book w formacie PDF


Materiały dostępne  TUTAJ



Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.

Materiały dostępne  TUTAJ













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz