W tym artykule przedstawiamy kilka propozycji ćwiczeń, które można wykorzystać zarówno w edukacji wczesnoszkolnej, jak i w starszych klasach, bazując na metodach aktywizujących i kreatywnych narzędziach, takich jak kostki narracyjne, kostki komunikacyjne czy niedokończone zdania.
Jak być dobrym przyjacielem? – rozmowy i ćwiczenia dla najmłodszych
Zanim przejdziemy do konkretnych ćwiczeń, warto zacząć od rozmowy na temat przyjaźni. Można zapytać dzieci:
📌 Co to znaczy być dobrym kolegą?
📌 Jak możemy okazywać życzliwość innym?
📌 Czy pamiętamy o słowach i gestach, które sprawiają, że inni czują się dobrze w naszej obecności?
Dobrze sprawdzą się tu krótkie opowiadania lub ilustracje, które przedstawiają różne sytuacje – np. dziecko pociesza kolegę, ktoś zaprasza do zabawy osobę, która czuje się samotna. Następnie uczniowie mogą odpowiadać na pytania: Jak się czuli bohaterowie? Co byście zrobili na ich miejscu?
Grafiki zostały wygenerowane przez Chat GPT- możesz je pobrać TUTAJ
Kostki narracyjne i komunikacyjne – zabawy z grafikami generowanymi przez AI
Wykorzystanie kostek narracyjnych z obrazkami to świetny sposób na rozwijanie wyobraźni i rozmowę o emocjach. Można przygotować kostki z grafikami wygenerowanymi przez ChatGPT – przedstawiającymi różne sytuacje związane z przyjaźnią, uważnością na innych i wspieraniem się nawzajem.
Jak to działa?
🔹 Uczniowie losują, wyrzucając kostkę obrazek i wymyślają krótką historię, w której bohaterowie wykazują się empatią lub rozwiązują konflikt.
🔹 Wersja komunikacyjna: dzieci losują obrazek i opisują, co mogłaby powiedzieć postać na ilustracji.
🔹 Można także dodać kostkę z emocjami – uczniowie dopasowują uczucia do danej sytuacji i zastanawiają się, jak można pomóc osobie, która np. czuje się samotna.
Przykładowe obrazki: dziecko pocieszające przyjaciela, grupa dzieci dzieląca się zabawkami, gesty przyjaźni, sytuacje wymagające rozwiązania konfliktu.
Przykładowa kostka do pobrania i wydrukowania.
Nieukończone zdania dla starszych uczniów
Dla starszych klas warto wprowadzić ćwiczenie z nieukończonymi zdaniami, które pobudzają do refleksji i rozmowy o relacjach międzyludzkich.
Uczniowie kończą zdania, takie jak:
🔹 Dobry przyjaciel to ktoś, kto...
🔹 Kiedy widzę, że ktoś jest smutny, mogę...
🔹 Ostatnio pomogłem/am koledze, gdy...
🔹 Lubię spędzać czas z ludźmi, którzy...
To ćwiczenie można wykonać w parach, w grupach lub indywidualnie – a potem omówić odpowiedzi na forum klasy. Może być również bazą do pisania krótkich refleksji lub listów do przyjaciół.
Przykładowa kostka z niedokończonymi zdaniami.
Link do kostek do edycji znajdziesz TUTAJ
Kostki w pdf do wydruku TUTAJ
Karty „Dobre słowa” – walentynkowa poczta przyjaźni
Zamiast typowej walentynkowej poczty, można przygotować „Dobre Słowa” – uczniowie losują imię kolegi/koleżanki i piszą krótką wiadomość o tym, co w nim/niej cenią.
Można użyć gotowych kart z pytaniami pomocniczymi, np.:
💬 Co w tej osobie podoba mi się najbardziej?
💬 Za co chciałbym jej podziękować?
💬 Jaka cecha sprawia, że dobrze się z nią rozmawia?
To doskonały sposób na wzmocnienie pozytywnych relacji w klasie!
Walentynki mogą być nie tylko świętem miłości, ale i okazją do budowania relacji opartych na życzliwości, uważności i empatii. Proste zabawy, rozmowy i ćwiczenia pomagają dzieciom i młodzieży lepiej rozumieć emocje, ćwiczyć pozytywną komunikację i kształtować postawy wspierające budowanie zdrowych relacji.
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz