Lekcja pokazowa to wyjątkowe wydarzenie w karierze każdego nauczyciela, szczególnie gdy stoi on u progu swojej zawodowej drogi. Z doświadczenia wiemy, że emocje towarzyszące pierwszej lub drugiej lekcji pokazowej są ogromne – od ekscytacji po stres. Aby jak najlepiej przygotować się do tego wyzwania, warto skorzystać ze sprawdzonych wskazówek oraz profesjonalnego wsparcia.
Krótka wskazówka dla nauczycieli: Lekcje pokazowe podczas przygotowania zawodowego
W trakcie przygotowania do zawodu nauczyciela czekają Cię dwie obowiązkowe lekcje pokazowe.
Pierwsza lekcja odbywa się w drugim roku przygotowania, a druga w ostatnim.
1. W drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, przed dokonaniem oceny pracy, nauczyciel jest obowiązany przeprowadzić zajęcia w obecności:
1) dyrektora szkoły,
2) mentora,
3) doradcy metodycznego albo nauczyciela-konsultanta, albo przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny, albo nauczyciela dyplomowanego, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, zatrudnionego w tej samej lub innej szkole.
- O wymiarze zajęć, decyduje dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę potrzeby nauczyciela w zakresie doskonalenia umiejętności praktycznych.
- Po przeprowadzeniu zajęć, osoby obecne podczas przeprowadzania zajęć omawiają je z nauczycielem.
- W ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela nauczyciel, który w tym okresie uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy, jest obowiązany przeprowadzić zajęcia, w wymiarze 1 godziny, w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły.
W skład komisji, o której mowa w ust. 5, wchodzą:
1) dyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji;
2) ekspert z listy ekspertów, o której mowa w art. 9g ust. 11, posiadający kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, albo nauczyciel mianowany lub. dyplomowany zatrudniony na stanowisku psychologa, pedagoga lub pedagoga specjalnego, w tej samej lub innej szkole;
3) doradca metodyczny albo nauczyciel-konsultant, albo przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, albo nauczyciel dyplomowany, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, zatrudniony w tej samej lub innej szkole.
Na wniosek nauczyciela w pracach komisji, może brać również udział w charakterze obserwatora przedstawiciel związku zawodowego wskazanego w tym wniosku.
Po omówieniu przeprowadzonych zajęć i przeprowadzeniu rozmowy z nauczycielem komisja wydaje opinię.
Opinia może być pozytywna albo negatywna i jest ustalana na podstawie liczby punktów przyznanych przez komisję.
W terminie 14 dni od dnia otrzymania negatywnej opinii, nauczyciel może złożyć do dyrektora szkoły wniosek o ponowne przeprowadzenie zajęć, w wymiarze 1 godziny, w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły.
- odbywa dodatkowe przygotowanie do zawodu nauczyciela w wymiarze roku i 9 miesięcy. W ostatnim roku odbywania dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela nauczyciel, który w tym okresie uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy, ponownie przeprowadza zajęcia, w wymiarze 1 godziny, w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły.
Nauczyciel, który uzyskał negatywną ocenę pracy w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, nie może być ponownie zatrudniony w tej samej szkole do czasu uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
Nauczyciel, który uzyskał negatywną ocenę pracy w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, po podjęciu zatrudnienia w innej szkole odbywa dodatkowe przygotowanie do zawodu nauczyciela w wymiarze roku i 9 miesięcy. W ostatnim roku odbywania dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela w innej szkole nauczyciel, który w tym okresie uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy, przeprowadza zajęcia, w wymiarze 1 godziny, w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły.
Jakie zajęcia dyrektor może obserwować u nauczyciela współorganizującego?
Jeśli nauczyciel tylko współorganizuję kształcenie to wtedy dyrektor może obserwować nauczyciela podczas tych zajęć. Bierze pod uwagę na przykład:
- przygotowanie do lekcji,
- współpracę z nauczycielem przedmiotu,
- staranność i adekwatność działań i wsparcia ucznia,
- reagowanie na potrzeby uczniów,
- komunikację z uczniami,
- poprawność merytoryczną podczas wsparcia ucznia,
- pomoc w realizacji celów lekcji przez ucznia,
- przygotowanie odpowiednich pomocy dydaktycznych,
- kulturę osobistą,
- wykorzystanie na zajęciach metod i TIK itd.
- poprawność merytoryczną zajęć – upewnij się, że przekazywane treści są zgodne z podstawą programową i aktualnym stanem wiedzy,
- realizację założonych celów – cele lekcji powinny być jasno określone i konsekwentnie realizowane podczas zajęć,
- elastyczność w reagowaniu – potrafisz dostosować przebieg zajęć do sytuacji? Zmienność warunków w klasie wymaga umiejętności szybkiego reagowania,
- kulturę osobista i komunikacja – jasne, poprawne komunikowanie się z uczniami oraz odpowiedni ton i sposób wyrażania myśli są niezwykle istotne,
- komunikację werbalna i pozawerbalna – mowa ciała, ton głosu i sposób przekazywania informacji wpływają na zaangażowanie uczniów.
Na co może zwrócić dyrektor uwagę w podczas lekcji pokazowych u pedagoga specjalnego?
- poprawność merytoryczną zajęć – upewnij się, że przekazywane treści są zgodne z podstawą programową i aktualnym stanem wiedzy,
- realizację założonych celów – cele lekcji powinny być jasno określone i konsekwentnie realizowane podczas zajęć,
- elastyczność w reagowaniu – potrafisz dostosować przebieg zajęć do sytuacji? Zmienność warunków w klasie wymaga umiejętności szybkiego reagowania,
- kulturę osobista i komunikacja – jasne, poprawne komunikowanie się z uczniami oraz odpowiedni ton i sposób wyrażania myśli są niezwykle istotne,
- komunikację werbalna i pozawerbalna – mowa ciała, ton głosu i sposób przekazywania informacji wpływają na zaangażowanie uczniów.
Kompleksowe wsparcie dla nauczycieli w kontekście dostosowań wymagań edukacyjnych. Przykłady dostosowań dla uczniów z opinią i orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Szkolenie oraz materiały do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu znajdziesz TUTAJ
Skorzystaj ze szkolenia Rady Pedagogicznej

Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie

Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz