Znasz to uczucie, gdy przed lekcją przeglądasz kolejny artykuł i próbujesz w biegu wyłapać najważniejsze informacje? Szukasz wskazówek, które da się od razu wykorzystać na zajęciach? Mam tak bardzo często. Kiedy więc usłyszałem o NotebookLM od Google, pomyślałem: „No tak, kolejna aplikacja… Pewnie znowu obiecuje cuda, a i tak nic z tego.” A jednak – naprawdę mnie zaskoczyła.
Czym właściwie jest NotebookLM?
To taki inteligentny notatnik z funkcją rozmowy. Wrzucasz tam dokumenty: PDF-y, notatki, artykuły, strony internetowe – wszystko, na czym opierasz swoje lekcje. A potem możesz z tymi materiałami… rozmawiać. Tak, dosłownie. Pytasz: „Jakie są główne wnioski z tego tekstu?”, „Zrób mi podsumowanie w trzech punktach”, „Jak wyjaśnić to uczniowi klasy 6?” – a NotebookLM odpowiada. I robi to zaskakująco dobrze.
- Błyskawiczne podsumowania długich dokumentów.
- Tworzenie pytań i quizów na podstawie tekstu - nie musisz już samodzielnie wymyślać pytań do lektury – NotebookLM zrobi to za Ciebie.
- Uproszczanie trudnych tekstów dla młodszych uczniów - trudne artykuły naukowe? NotebookLM przekształci je w prosty język, dostosowany do wieku uczniów.
- Dostosowanie materiałów edukacyjnych - możesz tworzyć notatki, streszczenia i ćwiczenia dokładnie pod kątem Twojej klasy.
- Automatyczne generowanie scenariuszy lekcji - wrzuć temat i materiały źródłowe – otrzymasz gotowy szkic lekcji, z celami, aktywnościami i pytaniami kluczowymi.
- Oszczędność czasu - zamiast przeszukiwać setki stron – zadaj pytanie i otrzymaj odpowiedź w kontekście dokumentów, które już masz.
- Organizowanie notatek z kilku źródeł w jedno spójne podsumowanie.
- Analizowanie prawa oświatowego
Jak zacząć korzystać z NotebookLM?
1. Wejdź na stronę NotebookLM https://notebooklm.google i zaloguj się na swoje konto Google.
Nie twierdzę, że NotebookLM odmieni każdy dzień w pracy nauczyciela. Ale wiem jedno: w czasach, gdy ilość informacji zaczyna nas przytłaczać, takie narzędzie może po prostu dać nam oddech. I trochę przestrzeni na to, co w naszej pracy jest najważniejsze: kontakt z drugim człowiekiem. Resztą niech zajmie się technologia – z rozsądkiem, z sercem i z pomocą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz