Ja mam, kto ma?” – prosta gra, wielkie możliwości edukacyjne i terapeutyczne.
Szukasz aktywności, która zaangażuje całą klasę, rozwinie refleks, koncentrację, umiejętność słuchania i… wywoła uśmiech na twarzach uczniów? Gra „Ja mam, kto ma?” to sprawdzony sposób na połączenie nauki z zabawą – zarówno na lekcjach edukacyjnych, jak i podczas zajęć rewalidacyjnych.
Na czym polega gra „Ja mam, kto ma?”?
To gra karciana, która opiera się na łańcuchu pytań i odpowiedzi. Każda karta zawiera dwa komunikaty:
-
„Ja mam…” – to odpowiedź na pytanie z innej karty.
-
„Kto ma…” – to pytanie, które musi zostać rozwiązane przez kolejnego gracza.
Gra rozpoczyna się od osoby, która ma kartę startową (np. „Zaczynam” lub „Ja mam… pierwszą kartę”). Po przeczytaniu przez nią pytania, osoba, która ma właściwą odpowiedź, odczytuje swoją kartę i zadaje kolejne pytanie – i tak aż do ostatniej karty.
Dlaczego warto korzystać z gry na zajęciach edukacyjnych i rewalidacyjnych?
Na lekcjach:
-
utrwala materiał z różnych dziedzin (tabliczka mnożenia, części mowy, symbole narodowe, słownictwo z języków obcych, symbole świąteczne),
-
uczy uważnego słuchania i szybkiego reagowania,
-
integruje grupę – każdy uczestnik jest ważny i potrzebny.
Na zajęciach rewalidacyjnych:
-
wspiera rozwój funkcji poznawczych – pamięć, uwaga, logiczne myślenie,
-
ćwiczy koncentrację i rozumienie poleceń,
-
może być dostosowana do możliwości uczniów z SPE (np. mniej kart, prostsze treści, wspierające obrazki),
-
wzmacnia poczucie sprawczości i sukcesu.
Jak wykorzystać karty z symbolami wielkanocnymi, narodowymi i innymi obrazkami?
Karty „Ja mam, kto ma?” z symbolami (np. narodowymi, związanymi z ważnymi świętami, emocjami, zawodami, porami roku) są świetnym narzędziem wizualnym. Można je wykorzystać:
-
do wprowadzania lub utrwalania pojęć związanych z edukacją obywatelską i historyczną,
-
podczas rozmów o emocjach i relacjach (np. symbole emocji, gestów, mimiki),
-
do wspomagania mowy i komunikacji (u dzieci niemówiących lub z trudnościami językowymi),
-
do budowania słownika tematycznego – uczniowie uczą się nazw przedmiotów, miejsc czy zjawisk, kojarząc je z ilustracjami.
Przykłady zastosowania:
-
Zajęcia patriotyczne: Karty z symbolami Polski – „Ja mam godło, kto ma flagę?”
-
Emocje i relacje: „Ja mam smutek, kto ma radość?”
Wielkanoc: "Ja mam baranka kto ma pisankę?"
-
Zajęcia rozwijające mowę: karty z obrazkami – uczeń może pokazywać i mówić, co widzi.
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz