SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

środa, 28 maja 2025

5 najczęstszych błędów w sprawozdaniu ze stażu na nauczyciela mianowanego – i jak ich uniknąć


Gdy przychodzi czas na sprawozdanie, wielu nauczycieli nie do końca wie, od czego zacząć i co właściwie wpisać. 

Pojawiają się wątpliwości

  • Czy to sprawozdanie jest wystarczająco przejrzyste dla komisji?
  • Czy odniosłam się do wymagań?
  • Czy to nie jest zbyt ogólne?

Jako ekspertki do spraw awansu zawodowego często widzimy te same błędy. Dziś pokażemy Ci pięć najczęstszych pułapek i konkretne wskazówki, jak ich uniknąć.


Brak odniesienia do wymagań z rozporządzenia

Błąd:
„Brałam udział w szkoleniach z zakresu TIK.”

  • Jak poprawić:
W ramach realizacji wymagania §7 ust. 2 pkt 8, doskonaliłam umiejętność wykorzystania narzędzi TIK, co przełożyło się na efektywniejsze prowadzenie zajęć. Regularnie korzystałam z platform edukacyjnych takich jak Wordwall, Genially czy Canva, dzięki którym przygotowywałam angażujące materiały interaktywne dostosowane do potrzeb uczniów. Zastosowanie TIK pozwoliło mi zwiększyć aktywność uczniów na lekcjach, zwłaszcza tych z trudnościami w koncentracji, ponieważ zmienna forma zadań i elementy multimedialne utrzymywały ich uwagę na dłużej. Dodatkowo, prowadziłam zajęcia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz quizów online, które ułatwiały uczniom utrwalanie wiedzy w przystępny sposób. W efekcie zauważyłam większe zaangażowanie klasy oraz lepsze wyniki w krótkich testach sprawdzających wiedzę bieżącą"


Zbyt ogólne zapisy bez konkretów

Błąd:
„Rozwijałam swoje kompetencje zawodowe i współpracowałam z innymi nauczycielami.”

  • Jak poprawić:
„Wzięłam udział w 3 szkoleniach metodycznych, w tym z zakresu neurodydaktyki. Współpracowałam z nauczycielem języka polskiego przy organizacji projektu czytelniczego .............., który zakończył się wspólną prezentacją klas IV-VI.”


Opisy działań bez efektów

Błąd:
„Prowadziłam zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne.”

  • Jak poprawić:

„Prowadzone przeze mnie zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne przyczyniły się do realnych zmian w zachowaniu uczniów. Dwoje dzieci zaczęło samodzielnie stosować poznane techniki wyciszające, takie jak ćwiczenia oddechowe i strategia „pauzy”. Zmiana ta była widoczna szczególnie w sytuacjach trudnych emocjonalnie, kiedy wcześniej reagowali impulsywnie. Obserwacje te zostały potwierdzone przez innych nauczycieli uczących w klasach, do których uczęszczają uczniowie – odnotowali oni wyraźny spadek zachowań zakłócających tok lekcji oraz większą zdolność uczniów do samoregulacji. Zmniejszyła się również liczba interwencji wychowawczych, co potwierdza skuteczność zastosowanych metod.


 „Kopiuj-wklej” z planu rozwoju zawodowego

Błąd:
Sprawozdanie zawiera niemal identyczne zdania jak plan rozwoju.

  • Jak poprawić:
Nie przepisuj planu – opisz, jak to wyglądało w praktyce.
Zamiast: „Zamierzam doskonalić warsztat pracy poprzez udział w szkoleniach”
Napisz: W ramach doskonalenia warsztatu pracy wzięłam udział w szkoleniu „Nowoczesne metody pracy z uczniem z ADHD”. Podczas szkolenia zapoznałam się z technikami wspierającymi koncentrację uwagi, organizację pracy oraz sposobami na budowanie pozytywnej relacji z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zdobytą wiedzę zastosowałam w praktyce, m.in. wprowadzając krótsze, bardziej zróżnicowane zadania, jasne instrukcje krok po kroku oraz wizualne plany dnia. Uczniowie z trudnościami w zakresie uwagi zaczęli efektywniej pracować na lekcjach, a ich zaangażowanie i poczucie bezpieczeństwa zauważalnie wzrosły. Dodatkowo, wdrożone rozwiązania okazały się korzystne także dla pozostałych uczniów, co wpłynęło pozytywnie na atmosferę w klasie.

Brak refleksji i autorefleksji

Błąd:
Opis działań bez żadnego podsumowania – jakbyś tylko „odhaczał/a” punkty z planu.

  • Jak poprawić:
Dodaj krótką refleksję na końcu każdego wymagania:
„Uważam, że zaplanowane formy doskonalenia okazały się skuteczne, szczególnie szkolenie z zakresu oceniania kształtującego, które wpłynęło na zwiększenie zaangażowania uczniów w proces uczenia się. 

Realizacja zaplanowanych szkoleń, webinarów i warsztatów pozwoliła mi poszerzyć wiedzę, wzbogacić warsztat pracy oraz skuteczniej reagować na potrzeby uczniów i wyzwania codziennej praktyki szkolnej. Udział w zespołach samokształceniowych miał realny wpływ na jakość prowadzonych przeze mnie zajęć. Zdobyte kompetencje systematycznie wykorzystywałam w praktyce, a proces uczenia się stał się dla mnie stałym i świadomym elementem rozwoju zawodowego. 


Sprawozdanie to nie suchy raport – to Twoja historia zawodowa z ostatnich kilku lat. Pokaż działania, ich sens i efekty. Nie komplikuj – pokaż konkrety.

Jeśli nie chcesz tracić czasu na tworzenie wszystkiego od podstaw i masz obawy, czy robisz to dobrze – przygotowałyśmy dla Ciebie gotowe sprawozdanie z odbytego stażu na nauczyciela mianowanego.

Wewnątrz znajdziesz:

  • gotowe zapisy do każdego wymagania,
  • przykłady efektów,
  • zgodność z przepisami z rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,
  • możliwość szybkiego dopasowania do własnych działań.




Jeśli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne i chcesz mieć gotowe materiały, wzory dokumentów i inspiracje – sprawdź nasze materiały.





Szczególnie polecamy przykładowe pytania i przykłady problemów do rozwiązania w oparciu o przepisy prawa. 



Materiały dostępne TUTAJ


KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Niezbędne informacje, dokumenty i druki związane z awansem zawodowym dyrektorzy szkół i placówek znajdą w naszych materiałach. Są one dostępne TUTAJ

Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.


Materiały możesz kupić TUTAJ






Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.

📙Ilość stron: 76

📙E-book w formacie PDF

Materiały dostępne TUTAJ

📕 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.
📕 Ilość stron: 76
📕 E-book w formacie PDF


Materiały dostępne  TUTAJ



Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.

Materiały dostępne  TUTAJ











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz