Gdy przychodzi czas na sprawozdanie, wielu nauczycieli nie do końca wie, od czego zacząć i co właściwie wpisać.
Pojawiają się wątpliwości
- Czy to sprawozdanie jest wystarczająco przejrzyste dla komisji?
- Czy odniosłam się do wymagań?
- Czy to nie jest zbyt ogólne?
Jako ekspertki do spraw awansu zawodowego często widzimy te same błędy. Dziś pokażemy Ci pięć najczęstszych pułapek i konkretne wskazówki, jak ich uniknąć.
Brak odniesienia do wymagań z rozporządzenia
Błąd:
„Brałam udział w szkoleniach z zakresu TIK.”
- Jak poprawić:
Zbyt ogólne zapisy bez konkretów
Błąd:
„Rozwijałam swoje kompetencje zawodowe i współpracowałam z innymi nauczycielami.”
- Jak poprawić:
Opisy działań bez efektów
Błąd:
„Prowadziłam zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne.”
- Jak poprawić:
„Prowadzone przeze mnie zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne przyczyniły się do realnych zmian w zachowaniu uczniów. Dwoje dzieci zaczęło samodzielnie stosować poznane techniki wyciszające, takie jak ćwiczenia oddechowe i strategia „pauzy”. Zmiana ta była widoczna szczególnie w sytuacjach trudnych emocjonalnie, kiedy wcześniej reagowali impulsywnie. Obserwacje te zostały potwierdzone przez innych nauczycieli uczących w klasach, do których uczęszczają uczniowie – odnotowali oni wyraźny spadek zachowań zakłócających tok lekcji oraz większą zdolność uczniów do samoregulacji. Zmniejszyła się również liczba interwencji wychowawczych, co potwierdza skuteczność zastosowanych metod.”
„Kopiuj-wklej” z planu rozwoju zawodowego
Błąd:
Sprawozdanie zawiera niemal identyczne zdania jak plan rozwoju.
- Jak poprawić:
Zamiast: „Zamierzam doskonalić warsztat pracy poprzez udział w szkoleniach”
Napisz: W ramach doskonalenia warsztatu pracy wzięłam udział w szkoleniu „Nowoczesne metody pracy z uczniem z ADHD”. Podczas szkolenia zapoznałam się z technikami wspierającymi koncentrację uwagi, organizację pracy oraz sposobami na budowanie pozytywnej relacji z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zdobytą wiedzę zastosowałam w praktyce, m.in. wprowadzając krótsze, bardziej zróżnicowane zadania, jasne instrukcje krok po kroku oraz wizualne plany dnia. Uczniowie z trudnościami w zakresie uwagi zaczęli efektywniej pracować na lekcjach, a ich zaangażowanie i poczucie bezpieczeństwa zauważalnie wzrosły. Dodatkowo, wdrożone rozwiązania okazały się korzystne także dla pozostałych uczniów, co wpłynęło pozytywnie na atmosferę w klasie.
Brak refleksji i autorefleksji
Błąd:
Opis działań bez żadnego podsumowania – jakbyś tylko „odhaczał/a” punkty z planu.
- Jak poprawić:
„Uważam, że zaplanowane formy doskonalenia okazały się skuteczne, szczególnie szkolenie z zakresu oceniania kształtującego, które wpłynęło na zwiększenie zaangażowania uczniów w proces uczenia się.
Sprawozdanie to nie suchy raport – to Twoja historia zawodowa z ostatnich kilku lat. Pokaż działania, ich sens i efekty. Nie komplikuj – pokaż konkrety.
Jeśli nie chcesz tracić czasu na tworzenie wszystkiego od podstaw i masz obawy, czy robisz to dobrze – przygotowałyśmy dla Ciebie gotowe sprawozdanie z odbytego stażu na nauczyciela mianowanego.
Wewnątrz znajdziesz:
- gotowe zapisy do każdego wymagania,
- przykłady efektów,
- zgodność z przepisami z rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,
- możliwość szybkiego dopasowania do własnych działań.
Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.
Materiały możesz kupić TUTAJ
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
📙Ilość stron: 76
📙E-book w formacie PDF
Materiały dostępne TUTAJ

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz