Ewaluacja po lekcji – nie tylko dla ucznia, ale i dla nauczyciela
Ewaluacja to nie tylko modny termin w edukacji, ale przede wszystkim narzędzie, które pomaga nam – nauczycielom – świadomie rozwijać warsztat pracy i lepiej odpowiadać na potrzeby naszych uczniów. Często skupiamy się na sprawdzeniu, co uczniowie zapamiętali z lekcji, czy osiągnęli cele – i słusznie. Ale równie istotna jest refleksja nad tym, jak ja sam poprowadziłem zajęcia: co zadziałało, co wymaga zmiany, czy zaproponowane metody i środki dydaktyczne były skuteczne.
Dobrze zaplanowana i regularnie prowadzona ewaluacja:
-
wzmacnia relację uczeń–nauczyciel,
-
podnosi jakość lekcji,
-
pozwala szybko reagować na potrzeby uczniów,
-
zwiększa zaangażowanie i współodpowiedzialność uczniów za proces uczenia się.
Narzędzi do ewaluacji mamy wiele – od tradycyjnych karteczek po aplikacje online.
Jednym z prostych i efektownych rozwiązań jest ClassroomScreen – interaktywna tablica online, która oferuje różnorodne widgety wspierające organizację lekcji, aktywizację uczniów, a także szybką ewaluację.
Tablica znajduje się na tej stronie: classroomscreen.com
W kilka chwil możesz uruchomić:
-
pytania otwarte,
-
głosowanie,
-
liczniki i timery,
-
wybór losowy ucznia,
-
oraz – co szczególnie przydatne przy ewaluacji – graficzne emotki do szybkiego wyrażania opinii.
Graficzna ewaluacja – emotki na tablicy
Po zakończonej lekcji uruchom na tablicy ClassroomScreen widget „Wyrażanie emocji”. Uczniowie mogą za pomocą tabletów, telefonów lub komputera kliknąć w wybraną ikonkę, która najlepiej oddaje ich odczucia po zajęciach:
😀 – podobało mi się, było ciekawie
😐 – było w porządku, ale czegoś mi brakowało
☹️ – nie rozumiałem/łam, było trudno
Jak przeprowadzić ewaluację lekcji za pomocą emotek na Classroomscreen:
-
Otwórz stronę classroomscreen.com
Uruchom przeglądarkę i wejdź na stronę, gdzie dostępne są interaktywne narzędzia do prowadzenia zajęć. -
Wybierz ikonę „Sondaż” (Poll)
Na dolnym pasku narzędzi kliknij ikonę z trzema postaciami – „Sondaż”. -
Kliknij „Smileys” (emotki)
Z dostępnych typów sondaży wybierz opcję ze „smileys” – zieloną uśmiechniętą, żółtą neutralną i czerwoną smutną buźką. -
Ustal pytanie do ewaluacji
Możesz wpisać pytanie np. „Jak oceniasz dzisiejszą lekcję?” albo „Jak się dziś czujesz po zajęciach?”. -
Udostępnij kod uczniom
Uczniowie wchodzą na joincrs.com i wpisują widoczny na ekranie kod (np. 5131 340), aby zagłosować. -
Uczniowie oddają głos
Wybierają jedną z trzech buziek odpowiadającą ich odczuciom. -
Wyświetl wyniki na ekranie
Po zakończeniu głosowania możesz zaprezentować wyniki klasie, co ułatwia szybką analizę nastrojów lub refleksję nad lekcją. -
Omów rezultaty z uczniami (opcjonalnie)
Zachęć uczniów do krótkiego komentarza – dlaczego wybrali daną emotkę. To dobry moment na rozmowę o emocjach i efektywności nauki.
To szybki, intuicyjny i nienachalny sposób na zebranie informacji zwrotnej od uczniów – zwłaszcza tych mniej chętnych do wypowiedzi ustnych.
A co z ewaluacją własnej pracy?
Warto po każdej lekcji zadać sobie kilka prostych pytań:
-
Czy uczniowie byli zaangażowani?
-
Czy cele lekcji zostały zrealizowane?
-
Co mogę poprawić następnym razem?
-
Czy uczniowie potrzebują dodatkowego wsparcia?
Zachęcam, aby prowadzić swój dziennik refleksji lub tygodniowe podsumowania – choćby w formie kilku zdań.
Ewaluacja to nie kontrola. To nawigacja – byśmy nie dryfowali jako nauczyciele, lecz świadomie płynęli z naszymi uczniami w stronę rozwoju.
Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz