Zajęcia rewalidacyjne to temat, który często budzi pytania i wątpliwości – zarówno wśród nauczycieli, jak i rodziców. Czy szkoła musi je organizować? A co jeśli rodzice się nie zgadzają? Sprawdźmy, jak to naprawdę wygląda z punktu widzenia prawa i praktyki szkolnej.
Obowiązek szkoły, nie ucznia
Zacznijmy od najważniejszego: tak – szkoła ma obowiązek organizowania zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie jest to opcja „jeśli będzie czas”, ale wymóg wynikający z przepisów oświatowych.
Dyrektor szkoły, po otrzymaniu orzeczenia, musi zapewnić wszystkie zalecane formy wsparcia, w tym zajęcia rewalidacyjne. Powinny być one ujęte w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, który określa, jak ma wyglądać codzienne wsparcie ucznia.
A co z rodzicami, którzy nie chcą rewalidacji?
Tutaj sprawa robi się bardziej złożona. Choć szkoła ma obowiązek je zaplanować i zaproponować, to ostateczna decyzja o udziale dziecka w zajęciach należy do rodzica. Jeśli opiekunowie złożą pisemną rezygnację, szkoła nie ma prawnej możliwości zmuszenia ucznia do uczestnictwa – nawet jeśli zajęcia są zasadne i potrzebne.
W praktyce zdarza się, że rodzice rezygnują z zajęć, bo dziecko korzysta już z terapii poza szkołą lub jest zbyt przeciążone dodatkowymi obowiązkami. W takich sytuacjach, mimo że nie możemy narzucić uczestnictwa, warto rozmawiać i wspólnie szukać rozwiązania – może uda się zaproponować mniej obciążającą formę wsparcia, np. raz w tygodniu?
Szkoła nie może zignorować zaleceń
Choć rodzic może odmówić udziału dziecka w zajęciach, szkoła nie może ich nie zaplanować. Z prawnego punktu widzenia, jeśli w orzeczeniu pojawia się potrzeba zajęć rewalidacyjnych, muszą one zostać ujęte w IPET-cie. Brak ich uwzględnienia mógłby zostać uznany za niewywiązanie się z obowiązków placówki.
Dialog zamiast presji
Nie mamy możliwości prawnego przymuszenia rodziców, ale mamy coś lepszego – rozmowę, zaufanie i edukację. Zamiast stawiać sprawę „na ostrzu noża”, warto wyjaśnić, jakie korzyści płyną z tych zajęć – od wsparcia rozwoju emocjonalnego, przez budowanie kompetencji społecznych, aż po poprawę koncentracji czy funkcji poznawczych.
Podsumujmy
- Szkoła ma obowiązek zaplanować zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z orzeczeniem.
- Rodzic ma prawo odmówić, ale tylko na piśmie – decyzja musi być świadoma.
- Zajęcia muszą być uwzględnione w IPET – bez względu na to, czy uczeń z nich skorzysta.
- Najwięcej osiągniemy rozmawiając i szukając rozwiązań, zamiast nakazów.
Jeśli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne i chcesz mieć gotowe materiały, wzory dokumentów i inspiracje – sprawdź nasze materiały.
Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.
Materiały możesz kupić TUTAJ
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
📙Ilość stron: 76
📙E-book w formacie PDF
Materiały dostępne TUTAJ

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz