SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

wtorek, 13 maja 2025

Zajęcia rewalidacyjne – obowiązek czy wybór?


Zajęcia rewalidacyjne to temat, który często budzi pytania i wątpliwości – zarówno wśród nauczycieli, jak i rodziców. Czy szkoła musi je organizować? A co jeśli rodzice się nie zgadzają? Sprawdźmy, jak to naprawdę wygląda z punktu widzenia prawa i praktyki szkolnej.

Obowiązek szkoły, nie ucznia

Zacznijmy od najważniejszego: tak – szkoła ma obowiązek organizowania zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie jest to opcja „jeśli będzie czas”, ale wymóg wynikający z przepisów oświatowych.

Dyrektor szkoły, po otrzymaniu orzeczenia, musi zapewnić wszystkie zalecane formy wsparcia, w tym zajęcia rewalidacyjne. Powinny być one ujęte w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, który określa, jak ma wyglądać codzienne wsparcie ucznia.

A co z rodzicami, którzy nie chcą rewalidacji?

Tutaj sprawa robi się bardziej złożona. Choć szkoła ma obowiązek je zaplanować i zaproponować, to ostateczna decyzja o udziale dziecka w zajęciach należy do rodzica. Jeśli opiekunowie złożą pisemną rezygnację, szkoła nie ma prawnej możliwości zmuszenia ucznia do uczestnictwa – nawet jeśli zajęcia są zasadne i potrzebne.

W praktyce zdarza się, że rodzice rezygnują z zajęć, bo dziecko korzysta już z terapii poza szkołą lub jest zbyt przeciążone dodatkowymi obowiązkami. W takich sytuacjach, mimo że nie możemy narzucić uczestnictwa, warto rozmawiać i wspólnie szukać rozwiązania – może uda się zaproponować mniej obciążającą formę wsparcia, np. raz w tygodniu?

Szkoła nie może zignorować zaleceń

Choć rodzic może odmówić udziału dziecka w zajęciach, szkoła nie może ich nie zaplanować. Z prawnego punktu widzenia, jeśli w orzeczeniu pojawia się potrzeba zajęć rewalidacyjnych, muszą one zostać ujęte w IPET-cie. Brak ich uwzględnienia mógłby zostać uznany za niewywiązanie się z obowiązków placówki.

Dialog zamiast presji

Nie mamy możliwości prawnego przymuszenia rodziców, ale mamy coś lepszego – rozmowę, zaufanie i edukację. Zamiast stawiać sprawę „na ostrzu noża”, warto wyjaśnić, jakie korzyści płyną z tych zajęć – od wsparcia rozwoju emocjonalnego, przez budowanie kompetencji społecznych, aż po poprawę koncentracji czy funkcji poznawczych.

Podsumujmy

  • Szkoła ma obowiązek zaplanować zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z orzeczeniem.
  • Rodzic ma prawo odmówić, ale tylko na piśmie – decyzja musi być świadoma.
  • Zajęcia muszą być uwzględnione w IPET – bez względu na to, czy uczeń z nich skorzysta.
  • Najwięcej osiągniemy rozmawiając i szukając rozwiązań, zamiast nakazów.

Jeśli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne i chcesz mieć gotowe materiały, wzory dokumentów i inspiracje – sprawdź nasze materiały.







Szczególnie polecamy przykładowe pytania i przykłady problemów do rozwiązania w oparciu o przepisy prawa. 



Materiały dostępne TUTAJ


KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Niezbędne informacje, dokumenty i druki związane z awansem zawodowym dyrektorzy szkół i placówek znajdą w naszych materiałach. Są one dostępne TUTAJ

Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.


Materiały możesz kupić TUTAJ






Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.

📙Ilość stron: 76

📙E-book w formacie PDF

Materiały dostępne TUTAJ

📕 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.
📕 Ilość stron: 76
📕 E-book w formacie PDF


Materiały dostępne  TUTAJ



Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.

Materiały dostępne  TUTAJ









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz