SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

niedziela, 15 czerwca 2025

OCENA EFEKTYWNOŚCI ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH- WSKAZÓWKI

 

Każdy nauczyciel i specjalista realizujący z uczniem zajęcia rewalidacyjne zobowiązany jest do przeprowadzenia oceny ich efektywności.

  • Oceny efektywności zajęć rewalidacyjnych powinny być przeprowadzane zgodnie z potrzebami, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
  • Dokonuje się ich w kontekście oceny skuteczności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

Na jakiej podstawie dokonujemy oceny efektywności zajęć rewalidacyjnych?

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1309) – § 6 ust. 9.

Po co dokonujemy oceny efektywności?


Z PERSPEKTYWY UCZNIA:

  • Monitorowanie postępów – ocena pozwala śledzić zmiany w funkcjonowaniu ucznia i dokumentować jego rozwój w konkretnych obszarach (społeczne, emocjonalne, poznawcze, komunikacyjne).

  • Dostosowanie wsparcia – dzięki analizie efektów możliwe jest lepsze dopasowanie metod, form i treści zajęć do aktualnych potrzeb ucznia.

  • Wzmacnianie motywacji i poczucia sprawczości – dostrzeganie postępów, nawet małych, zwiększa u ucznia wiarę w siebie i motywację do dalszej pracy.


2. Z PERSPEKTYWY NAUCZYCIELA:

  • Ewaluacja skuteczności działań – ocena pomaga sprawdzić, które strategie i metody przynoszą oczekiwane efekty, a które wymagają modyfikacji.

  • Planowanie dalszych działań – umożliwia lepsze projektowanie kolejnych etapów pracy rewalidacyjnej w oparciu o rzeczywiste osiągnięcia ucznia.

  • Dokumentacja i raportowanie – rzetelna ocena wspiera tworzenie opinii, programów i sprawozdań oraz usprawnia komunikację ze specjalistami i rodzicami.


Z PERSPEKTYWY PRZEDSZKOLA I SZKOŁY/ SYSTEMU EDUKACJI:

  • Realizacja zaleceń orzeczenia – umożliwia ocenę, na ile działania rewalidacyjne odpowiadają na zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

  • Zapewnienie jakości wsparcia – służy analizie i podnoszeniu jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  • Podejmowanie decyzji organizacyjnych – ułatwia decyzje dotyczące kontynuacji, modyfikacji lub zakończenia form wsparcia.


Z PERSPEKTYWY RODZICA:

  • Świadomość postępów dziecka – ocena efektów zajęć daje rodzicom konkretne informacje o tym, w jakich obszarach dziecko się rozwija, z czym nadal ma trudności, a co już opanowało.

  • Budowanie zaufania do szkoły i nauczycieli – rzetelna, przejrzysta ocena pokazuje, że dziecko otrzymuje realne, przemyślane wsparcie, a jego potrzeby są zauważane i respektowane.

  • Współpraca z nauczycielem – ocena stanowi podstawę do konstruktywnej rozmowy, planowania wspólnych działań i kontynuacji pracy z dzieckiem w domu.

  • Poczucie wpływu i zaangażowania – rodzice, którzy widzą efekty terapii rewalidacyjnej, częściej angażują się w proces wspierania dziecka, czują się jego ważną częścią i mogą świadomie współdziałać z nauczycielem.

  • Zrozumienie potrzeb dziecka – regularna informacja zwrotna pozwala rodzicom lepiej zrozumieć specyfikę trudności dziecka, jego sposób funkcjonowania oraz potencjał, co sprzyja budowaniu akceptacji i cierpliwości.

Elementy oceny efektywności zajęć rewalidacyjnych.

1. Metryczka, opis ucznia.
2. Ocena realizacji celów.
3. Ocena skuteczności metod, form pracy i stosowanych strategii. 
4. Ocena postępów ucznia. 
5. Wnioski z realizacji programu zajęć.
6. Rekomendacje do dalszej pracy.

Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych powinna być wszechstronna, obejmować różne aspekty rozwoju ucznia oraz skupiać się na analizie realizacji wyznaczonych celów.

Ocena jest elementem oceny efektywności IPET, ale musi być również elementem dziennika zajęć rewalidacyjnych. 




Są one też częścią całej teczki dotyczącej realizacji zajęć rewalidacyjnych. 








Polecamy naszą nowość


Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ





Ocena opisowa dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach 1-3 znajduje się TUTAJ





Oceny opisowe dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością
 intelektualną w klasach 1-3 kupisz TUTAJ








Oceny opisowe dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością
 intelektualną w klasach 4-8  kupisz TUTAJ








OCENA OPISOWA DLA UCZNIA W SZKOLE PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY 
KUPISZ TUTAJ







Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.


Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj




Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ









PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ






Pytania na rozmowę kwalifikacyjną  na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ









Polecamy naszą nowość




KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ


Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.





Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ










Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ







Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ











NASZE MATERIAŁY


PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA














                                















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz