Sieć

poniedziałek, 9 czerwca 2025

OPIS I ANALIZA WYMAGAŃ NA 4 STRONY A4- ROZMOWA NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

Nowe przepisy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli wprowadziły istotne zmiany, szczególnie na etapie ubiegania się o stopień nauczyciela dyplomowanego. Jeśli jesteś nauczycielem, który chce przystąpić do rozmowy kwalifikacyjnej zgodnie z nowymi zasadami, musisz spełnić kilka ważnych warunków formalnych i merytorycznych.

Kiedy możesz złożyć wniosek?

Aby rozpocząć procedurę, musisz:

  • posiadać ODPOWIEDNI przepracowanych jako nauczyciel mianowany,
  • w ostatnim roku pracy otrzymać co najmniej bardzo dobrą ocenę pracy,
  • przygotować i złożyć wniosek wraz z wymaganą dokumentacją do organu nadzorującego, czyli Kuratorium Oświaty.

 Dokumentacja – co musi zawierać?

Nowością w procedurze jest obowiązek dołączenia opisu i analizy realizacji wymagań kwalifikacyjnych – i to nie w dowolnej formie. Dokument ten musi:

🟩 mieścić się na co najmniej 4 stronach A4,
🟩 odnosić się do wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji,
🟩 zawierać zarówno opis działań, jak i ich analizę – a to nie to samo!

Co to są wymagania kwalifikacyjne?

To zestaw działań w okresie przepracowania i kompetencji, które nauczyciel powinien rozwinąć i udokumentować w swojej pracy. Dotyczą one m.in.:

 Zakres wymagań dotyczących realizowania zadań lub podejmowania działań na rzecz oświaty oraz ich efektów, których spełnianie jest sprawdzane przez komisję kwalifikacyjną w postępowaniu kwalifikacyjnym na stopień nauczyciela dyplomowanego, o których mowa w art. 9b ust. 1a pkt 4 ustawy, obejmuje:

1) doskonalenie warsztatu pracy, w tym w zakresie stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, oraz pogłębianie wiedzy i umiejętności w celu podnoszenia jakości pracy szkoły;

2) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez 

prowadzenie:

a) zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli odbywających przygotowanie do zawodu, lub

b) zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli;

3) umiejętność wykorzystywania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych sprzyjających procesowi uczenia się;

4) realizowanie co najmniej jednego z następujących zadań:

a) wykonywanie zadań mentora, opiekuna praktyk pedagogicznych, społecznego kuratora sądowego, egzaminatora

okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej, wolontariusza wykonującego świadczenia na rzecz stowarzyszenia lub innej organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły, instruktora harcerstwa lub innych zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły lub wykonywanych na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub zagrożonych wykluczeniem społecznym,

b) opracowanie i wdrożenie innowacji lub działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, w tym podejmowanie działań w ramach realizowanego w szkole eksperymentu pedagogicznego,

c) opracowanie podręcznika lub autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji,

d) prowadzenie cyklicznych zajęć szkoleniowych dla nauczycieli lub rodziców uczniów, o ile nie należą one do obowiązków nauczyciela, w tym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,

e) przeprowadzanie i analizowanie badań naukowych z zakresu oświaty, w szczególności związanych ze specyfiką i potrzebami szkoły, oraz wykorzystywanie wyników tych badań do podnoszenia jakości pracy szkoły.


Czym się różni opis od analizy?

To bardzo ważne rozróżnienie:

Opis – to konkretna relacja z działań, które zrealizowałeś(-aś). Co zrobiłeś(-aś)? Gdzie? Z kim?

 Kiedy? Jakie były Twoje cele?

Analiza – to refleksja nad skutecznością tych działań. Co się udało? Co było wyzwaniem? 

Jakie wnioski wyciągnąłeś(-aś) na przyszłość? Jak Twoje działania wpłynęły na uczniów, nauczycieli, szkołę?


 Opis a analiza – jaka to różnica?

To bardzo ważne rozróżnienie – opis i analiza nie są tym samym!

Jak zmieścić wszystko na 4 stronach i nie pominąć niczego ważnego?

Oto kilka praktycznych wskazówek:

  • Nie opisuj wszystkiego – wybierz najważniejsze działania, które najlepiej ilustrują Twoje kompetencje.
  • Zastosuj zasadę: jedno wymaganie – jeden konkretny przykład z analizą.
  • Używaj aktywnych czasowników: zrealizowałam, wprowadziłem, przeprowadziłam, zaangażowałem uczniów, wdrożyłam.
  • Stosuj nagłówki, wypunktowania, podział tekstu – to ułatwia czytanie i ocenę komisji.


Włącz dane, liczby, efekty – pokaż, że Twoje działania miały mierzalne rezultaty.
Jeśli dzieliłeś(-aś) się wiedzą – podaj, w jaki sposób: szkolenie, artykuł, mentoring, webinarium.

Przykładowa struktura opisu i analizy:

  1. Wymaganie 1 – Innowacyjne metody nauczania
    Opis: Wprowadzenie metody odwróconej klasy podczas lekcji biologii w klasie 7.
    Analiza: Wzrost zaangażowania uczniów, lepsze wyniki z kartkówek, większa samodzielność.

  2. Wymaganie 2 – Współpraca ze środowiskiem lokalnym
    Opis: Organizacja międzyszkolnego konkursu literackiego we współpracy z biblioteką miejską.
    Analiza: Rozwój kompetencji uczniów, promocja szkoły, nawiązanie trwałej współpracy.

  3. Wymaganie 3 – Dzielenie się wiedzą
    Opis: Poprowadzenie rady szkoleniowej dla rady pedagogicznej.
    Analiza: Pozytywny odbiór wśród nauczycieli, wdrożenie elementów OK przez innych pedagogów.

  4. Wymaganie 4 – Udział w projektach edukacyjnych
    Opis: Koordynacja szkolnego projektu Erasmus+.
    Analiza: Rozwój kompetencji językowych i międzykulturowych uczniów, umiejętności organizacyjne.

Przystępując do rozmowy kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego na nowych zasadach, nie wystarczy tylko wniosek i staż – kluczowe znaczenie ma jakość dokumentacji. Warto podejść do opisu i analizy z rozwagą, refleksją i świadomością celu: pokazania, jak Twoja praca przekłada się na realny rozwój uczniów i szkoły.

Masz tylko 4 strony – niech będą to 4 strony konkretów, dowodów i Twojego profesjonalizmu.


Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.


Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj




Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ









PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ






Pytania na rozmowę kwalifikacyjną  na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ









Polecamy naszą nowość




KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ


Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.





Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ










Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ







Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ











NASZE MATERIAŁY


PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA














                                





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz