Jednym z częstych problemów, z jakimi mierzą się nauczyciele prowadzący zajęcia rewalidacyjne, jest planowanie i prawidłowe formułowanie zapisów w dzienniku. Często pojawia się pytanie: Co wpisać, aby było poprawnie, a jednocześnie jasno wskazywało, nad czym pracowałam/em z uczniem?
Najprostszym i najbardziej przejrzystym rozwiązaniem jest odniesienie się w temacie zajęć do usprawnianego obszaru, a następnie dopisanie, za pomocą jakich ćwiczeń, aktywności czy narzędzi cel ten był realizowany.
Dzięki temu:
-
zapis jest czytelny,
-
od razu wskazuje kierunek pracy,
-
pokazuje, że zajęcia były zgodne z zaleceniami w orzeczeniu i IPET,
-
ułatwia późniejszą analizę i sprawozdawczość.
Przykład zapisu:
Usprawnianie motoryki małej poprzez ugniatanie, wałkowanie i modelowanie masy sensoplastycznej.
10 przykładów tematów – przedszkole
-
Usprawnianie percepcji wzrokowej poprzez układanie prostych sekwencji z kolorowych klocków.
-
Rozwijanie motoryki małej poprzez nawlekanie koralików na sznurek.
-
Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała przy pomocy zabaw ruchowych „Prawa–lewa”.
-
Stymulacja polisensoryczna z wykorzystaniem ścieżki sensorycznej (chodzenie boso po różnych fakturach).
-
Ćwiczenie koordynacji oko–ręka podczas rzucania i łapania piłki.
-
Usprawnianie analizy i syntezy słuchowej poprzez zabawy z rymowankami i sylabami.
-
Kształtowanie percepcji słuchowej poprzez odgadywanie dźwięków z otoczenia.
-
Ćwiczenie koncentracji uwagi przy pomocy gier typu „Memory obrazkowe”.
-
Rozwijanie sprawności grafomotorycznej – rysowanie szlaczków po śladzie.
-
Stymulacja mowy poprzez nazywanie obrazków i układanie prostych zdań.
10 przykładów tematów – szkoła podstawowa
-
Usprawnianie pamięci słuchowej poprzez powtarzanie krótkich ciągów wyrazów.
-
Rozwijanie logicznego myślenia – układanie puzzli i gier typu „Sudoku obrazkowe”.
-
Ćwiczenie percepcji wzrokowej – różnicowanie szczegółów na dwóch podobnych obrazkach.
-
Doskonalenie czytania sylabami z wykorzystaniem kart pracy.
-
Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez dodawanie i odejmowanie na konkretach (klocki, liczmany).
-
Ćwiczenie pamięci wzrokowej poprzez zapamiętywanie i odtwarzanie układu figur geometrycznych.
-
Rozwijanie sprawności manualnej – wycinanie prostych kształtów nożyczkami.
-
Ćwiczenie koncentracji i uwagi – wykonywanie prostych poleceń w określonej kolejności.
-
Rozwijanie słownika czynnego poprzez opisywanie obrazków sytuacyjnych.
-
Usprawnianie grafomotoryki – pisanie liter i wyrazów w liniaturze.
10 przykładów tematów – szkoła ponadpodstawowa
-
Ćwiczenie pamięci długotrwałej – zapamiętywanie krótkiego tekstu i odtwarzanie go własnymi słowami.
-
Rozwijanie kompetencji społecznych – odgrywanie scenek sytuacyjnych (np. w sklepie, w urzędzie).
-
Usprawnianie koncentracji – rozwiązywanie łamigłówek i zadań logicznych.
-
Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem – analiza krótkiego artykułu.
-
Ćwiczenie orientacji w przestrzeni – planowanie drogi na mapie.
-
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – tworzenie krótkich wypowiedzi na zadany temat.
-
Usprawnianie funkcji wykonawczych – planowanie dnia w kalendarzu.
-
Ćwiczenie koordynacji wzrokowo–ruchowej – rysowanie według wzoru geometrycznego.
-
Rozwijanie sprawności manualnej – prace plastyczne (np. technika origami).
-
Trening relaksacji i regulacji emocji – ćwiczenia oddechowe i wizualizacje.
Pisząc temat zajęć rewalidacyjnych w dzienniku, pamiętajmy o prostej zasadzie:
obszar usprawniania + sposób realizacji (ćwiczenia, narzędzia, aktywności).
Taki zapis nie tylko porządkuje naszą pracę, ale również ułatwia kontrolę i pokazuje, że zajęcia są dostosowane do realnych potrzeb ucznia.
Kompleksowe szkolenia i materiały na zajęcia rewalidacyjne- TUTAJ
KALENDARZ AKTYWNOŚCI NAUCZYCIELA POCZĄTKUJĄCEGO KUPISZ TUTAJ
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ



.jpg)
.jpg)

.png)

.png)
.png)









.png)
.jpg)










Brak komentarzy:
Prześlij komentarz