Kolejny raz sięgamy po sztuczną inteligencję w edukacji i… kolejny raz przekonujemy się, że to ogromne źródło inspiracji! Tym razem wykorzystałyśmy AI- CHATU GPT do wygenerowania jesiennych liści w stylu zentangle – pięknych, pełnych detali kolorowanek, które nie tylko cieszą oko, ale przede wszystkim rozwijają umiejętności dzieci.
Kolorowanki tego typu doskonale sprawdzają się w pracy z uczniami w różnym wieku – od najmłodszych po starszych, potrzebujących relaksu i wyciszenia. To propozycja do wykorzystania na świetlicy szkolnej, zajęciach rewalidacyjnych, lekcjach plastyki czy w ramach godzin wychowawczych.
Dlaczego zentangle?
Styl zentangle polega na wypełnianiu kształtów różnorodnymi wzorami – falami, kropkami, kratkami, kwiatami. Takie obrazki:
-
rozwijają motorykę małą – dziecko ćwiczy precyzyjne ruchy dłoni i palców,
-
usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową,
-
doskonalą spostrzegawczość i koncentrację uwagi,
-
wspierają percepcję dłoni oraz napięcie mięśniowe,
-
działają wyciszająco i relaksująco.
Jak wykorzystać liście w praktyce?
1. Zajęcia świetlicowe – jesienny ogród sztuki
Dzieci mogą wybrać jeden z wzorów liści i pokolorować go dowolnie – pastelami, kredkami, flamastrami. Następnie wszystkie prace można zawiesić na gazetce szkolnej, tworząc jesienny ogród sztuki. To świetna okazja do rozmowy o symbolach jesieni, jej kolorach, owocach i darach natury.
2. Zajęcia rewalidacyjne – trening motoryki małej
Nauczyciel wybiera jeden wzór liścia i prosi ucznia o kolorowanie tylko określonych pól, np. pasków czy kropek. Dzięki temu można ćwiczyć:
-
dokładność i kontrolę ruchów,
-
utrzymywanie się w liniach,
-
różnicowanie kolorów.
To też doskonały materiał do pracy z uczniami z zaburzeniami napięcia mięśniowego czy problemami grafomotorycznymi.
3. Lekcje plastyki – kolory jesieni
Liście można potraktować jako wstęp do rozmowy o barwach jesieni. Uczniowie kolorują liście tylko w barwach żółci, czerwieni, pomarańczy i zieleni. Na tej podstawie można omówić proces zmiany kolorów liści, zjawisko jesiennego opadania czy rolę chlorofilu.
4. Godzina wychowawcza – symbolika liści
Liść może stać się pretekstem do rozmowy o przemijaniu, zmianach i cykliczności w przyrodzie. Uczniowie kolorują liście, a następnie zapisują na odwrocie swoje jesienne skojarzenia, emocje czy wspomnienia. To wartościowe ćwiczenie integracyjne i refleksyjne.
5. Edukacja włączająca – praca w grupach mieszanych
Dzięki różnorodności wzorów każdy uczeń może wybrać liść dostosowany do swoich możliwości – prostszy lub bardziej skomplikowany. To świetny przykład indywidualizacji pracy w klasie.
AI jako wsparcie nauczyciela
Sztuczna inteligencja umożliwia nam tworzenie pomocy dydaktycznych na miarę potrzeb uczniów. Jesienne liście w stylu zentangle to tylko jeden z przykładów, jak szybko i kreatywnie można przygotować atrakcyjne materiały do pracy.
Dzięki AI oszczędzamy czas, a jednocześnie rozwijamy swój warsztat metodyczny. Uczniowie otrzymują piękne, oryginalne kolorowanki, a nauczyciele – nowe narzędzie pracy, które wspiera edukację plastyczną, rewalidacyjną i wychowawczą.
Dodatkowo udostępniamy kartę pracy.
FOLDER Z KARTĄ PRACY I LIŚĆMI ZNAJDZIESZ TUTAJ
MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 1-3
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz