W piątek i w sobotę prowadziłam zajęcia dla studentów- liderów oświaty na temat różnorodności, sposobów zarządzania taką grupą, akceptacji ich zróżnicowanych potrzeb i dostrzegania ich potencjału. Temat bardzo spójny z tym co dzisiaj przyszło mi do głowy z powodu Dnia tolerancji.
Jak ja to widzę?
Czasem mówimy o tolerancji tak, jakby była najwyższą formą dobra.
„Jestem tolerancyjny”, „Szanuję różnorodność”, „Każdy jest mile widziany”.
Piękne słowa.
Ale gdy przyjrzymy się im z bliska, często rozpadają się na kawałki.
Bo tolerancja bywa selektywna i działa wtedy, gdy nie uwiera, gdy nie wymaga od nas wysiłku, gdy nie dotyka naszych granic ani uprzedzeń.
Działa, dopóki ktoś nie robi „za dużo hałasu”, nie rozprasza, nie myśli inaczej,
nie wygląda „niewygodnie”, nie zachowuje się w sposób, którego nie rozumiemy.
A co, jeśli w naszej klasie jest dziecko z zaburzeniami uwagi, które nie potrafi wysiedzieć ani pięciu minut? Co, jeśli jest uczeń w spektrum, który reaguje inaczej niż większość?
Co, jeśli jest dziecko z trudnej rodziny, które przynosi do szkoły cały ból z domu? Co, jeśli ktoś ubiera się inaczej, czuje inaczej, wyraża siebie po swojemu?
Czy wciąż jesteśmy tolerancyjni?
Czy wciąż mamy w sobie tyle łagodności i cierpliwości?
Czy wciąż pamiętamy te piękne słowa o „szacunku dla każdego”?
Bo tolerancja to dopiero początek. To takie „nie przeszkadza mi”, „dam radę znieść”, „mogę obok być”. Tolerancja jest warunkiem przetrwania, ale nie jest jeszcze więzią. Prawdziwa zmiana zaczyna się dopiero przy akceptacji.
Akceptacja to postawa, która nie zatrzymuje się na „zgadzam się, żebyś był obok”.
Akceptacja mówi: „Rozumiem, że jesteś inny. I to nie jest problem.
To część świata, w którym żyjemy razem”.
Akceptacja to świadomość, że różnorodność nie jest zagrożeniem,
ale wartością. Że zachowania, których nie rozumiemy, często mają swoje powody.
Że styl, którego nie wybieramy dla siebie, może być czyjąś formą wolności.
Że dziecko, które „przeszkadza”, może w rzeczywistości walczyć o przetrwanie w świecie zbyt głośnym, zbyt chaotycznym, zbyt szybkim.
Akceptacja to nie: „muszę to znieść”, a raczej „chcę spróbować zrozumieć”. I może właśnie dziś, w Światowy Dzień Tolerancji, warto zadać sobie jedno szczere pytanie:
Czy ja toleruję ludzi tylko od święta – czy naprawdę potrafię ich akceptować na co dzień?
Bo nie potrzebujemy więcej deklaracji, potrzebujemy ludzi, którzy widzą drugiego człowieka nie tylko wtedy, kiedy wypada, ale zawsze.
Udostępniamy materiały na klasową lub szkolną gazetkę, mam nadzieję, że się przydadzą.
Dodatkowo przypominam o wcześniejszych, może komuś się jeszcze przydadzą.
ZAPRASZAMY NA KONFERENCJĘ W KRAKOWIE, TO JUŻ W PIĄTEK, BĘDZIE TWÓRCZO, INSPIRUJĄCO I RELACYJNIE!
Zapraszam na konferencję w Krakowie już 21.11. 2025 Więcej szczegółów TUTAJ
.jpg)






Plansze w temacie profilaktyki przemocy pobierz TUTAJ
WYPRAWKA NA CAŁE ŻYCIE TUTAJ

KODEKSY WARTOŚCI TUATAJ

O SKRZYDŁACH DZIECI TUTAJ

GAZETKA O BEZPIECZEŃSTWIE W SIECI TUTAJ

Wnioski: co możemy zyskać dzięki właściwej postawie
- Lepsze relacje między uczniami – mniej konfliktów, lepsza atmosfera, większa otwartość.
- Większe poczucie bezpieczeństwa – uczniowie mniej boją się chodzić do szkoły, komunikować się, być sobą.
- Zmniejszenie skutków przemocy – problemy psychiczne, izolacja, absencje szkolne, pogorszenie wyników mogą się zmniejszyć.
- Tworzenie wspólnoty szacunku – szkoły mogą być miejscem, gdzie każdy czuje się akceptowany, słyszany.
Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej to okazja, dobry impuls, by przypomnieć o ważnym problemie i sięgnąć po materiały edukacyjne. Ale ważniejsze jest, aby temat ten był obecny nie tylko przez ten tydzień, lecz przez cały rok, w każdym szkolnym dniu, w każdej rozmowie między uczniem i nauczycielem, między dzieckiem a rodzicem. Bo kultura szacunku jest budowana codziennie drobnymi działania, które razem składają się na coś trwałego.
Materiały do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych kupisz TUTAJ
MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 1-3

MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 4-8

TECZKA PEDAGOGA SZKOLNEGO TUTAJ


DZIECKO W PRZEDSZKOLU ZE SPE TUTAJ


Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
.png)
SZKOLENIA I MATERIAŁY AWANS ZAWODOWY TUTAJ

PLANY I PROGRAMY PRACY NA NOWY ROK TUTAJ

NOWOŚCI SZKOLENIA Z MATERIAŁAMI- TECZKI

SZKOLENIA Z MATERIAŁAMI-NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE KLASY 1-4
.jpg)
KARTY PRACY ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
.jpg)

ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
.jpg)

Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ

PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ

Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ

Polecamy naszą nowość

KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ
.png)
.jpg)
Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.
Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ

Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ

NASZE MATERIAŁY
PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA











Brak komentarzy:
Prześlij komentarz