wtorek, 28 marca 2017

Czy programowanie możliwe jest w szkole specjalnej? 
Oczywiście, że tak! Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną mogą, potrafią i powinni również programować. Należy jednak tak zorganizować zajęcia, aby dziecko mogło odnieść sukces. Należy przede wszystkim dobrać takie narzędzia i metody nauczania, aby  poprzez zabawę  dziecko rozwijało  kreatywność i nabywało nowe umiejętności


Pod uwagę należy wziąć fakt, że dzieci niepełnosprawne intelektualnie mają deficyty w zakresie logicznego myślenia, orientacji przestrzennej i nie potrafią abstrahować, co utrudnia z pewnością naukę programowania. Jest jednak wiele języków programowania, które nie wymagają dużych umiejętności matematycznych czy cyfrowych. Programowanie to nie tylko programy i aktywności komputerowe, co daje szansę naszym uczniom na jego wdrażanie. Istnieje przecież programowanie offline..


W tym roku szkolnym nasza szkoła- Zespół Szkół Specjalnych w Kowanówku, bierze udział w pilotażowym programie- nauki programowania. Na naszych zajęciach prowadzonych w ramach programu zachęcamy  uczniów do twórczej aktywności, pokazując im, że nie trzeba być tylko odbiorcą cyfrowej rzeczywistości, ale można ją również współtworzyć. Na podstawie naszych obserwacji uważamy, że umiejętność programowania przynosi wiele korzyści uczniom niepełnosprawnym intelektualnie. Wyposaża ich w ważne umiejętności życiowe takie jak planowanie, przewidywanie tego co się wydarzy, wdraża do samooceny, poza tym rozwija kompetencje społeczne, uczy zasad dobrej współpracy, efektywnego rozwiązywania zadań w grupie. Rozwija logiczne myślenie, orientację przestrzenną i wdraża do wielozmysłowego rozwiązywania problemu i zadania.

Na początek warto zaplanować takie aktywności, które dostarczą dziecku maksimum radości, a przy okazji je rozwiną. Doskonałą propozycja są  roboty takie jak Dash i Dot  firmy Wonder Polska czy Ozobot firmy Edusense.  

A co z najmłodszymi uczniami?
Dla nich rewelacyjną pomocą, która nie tylko wprowadzi ich w świat  kodowania jest „Scottie GO”, czyli sympatyczny kosmita, którego los zależy od naszych umiejętności programistycznych. Ta innowacyjna gra  jest połączeniem kartonowych klocków, które służą do pisania programów i aplikacji, dzięki której możemy zeskanować stworzony kod i wprawić w ruch Scottiego.
Szyfrowanie i odkodowywanie na zajęciach edukacyjnych i rewalidacyjnych.
Innym naszym sposobem na naukę kodowania jest diagram, który należy rozszyfrować za pomocą obrazkowego kodu(legendy). Wykorzystałyśmy ten kod na lekcji matematyki z uczniem z ZA, podczas której omawiałyśmy rodzaje kątów. Możemy zaproponować uczniowi, aby zakodował dalszy szyfr, który utworzy podstawę trójkąta i otrzymamy figurę geometryczną. Stworzyłyśmy także specjalną kartę do kodowania, która pomogła uczniom odkodowywać i kodować rysunki, a tym samym wdrażała do kodowania.


Warto również skorzystać z bogatej oferty  aplikacji na urządzenia mobilne, które oferują nam platformy Android i  iOS. Zaproponowane przez nas aplikacje będą doskonałym wstępem do świata programowania. Niektóre są proste, inne trudniejsze ale wszystkie są darmowe i pozwalają rozpocząć programistyczną przygodę. Oto one:

Przedstawione narzędzia sukcesywnie opisujemy na naszym blogu www.specjalni.pl, którego jesteśmy autorkami, oraz na Fanpage na Facebook.

Prowadzimy szkolenia dla nauczycieli, Rad Pedagogicznych z zakresu programowania, w szkołach specjalnych, ale także w ogólnodostępnych. Wszystkich informacji udzielimy w telefonicznym lub mailowym kontakcie. Zapraszamy!

1 komentarz:

  1. Czytam Wasz każdy wpis. Cudowne to, co robicie dla Swoich uczniów! Nie nadążam z komentowaniem, tyle wpisów.

    OdpowiedzUsuń