wtorek, 12 listopada 2019

Czytnik immersyjny narzędzie Microsoftu w pracy z uczniami z SPE


Coraz więcej firm, producentów i twórców aplikacji, programów i sprzętów multimedialnych ma w swoich zasobach takie produkty, które nie tylko uatrakcyjniają proces edukacyjny, ale przede wszystkim wyrównują szanse i pomagają w efektywnym nauczaniu.

Czy wiecie, że firma Microsoft ma w swoich zasobach niesamowite narzędzie- czytnik immersyjny, który jest doskonałym wsparciem dla uczniów z SPE, ale także dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się?

Wchodzący w skład tzw. narzędzi edukacyjnych firmy Microsoft (Microsoft Learning Tools) czytnik immersyjny to narzędzie umożliwiające czytanie na głos przez Narratora, dzielenie tekstu na sylaby czy zwiększanie odstępów między wierszami i literami. Czytnik współpracuje z Microsoft Edge i aplikacjami Office na kilku różnych platformach. Jego najnowsza aktualizacja wnosi parę wyczekiwanych funkcji, w tym słownik obrazkowy, kolorowanie różnych części mowy i roaming ustawień.

Czytnik immersyjny firmy Microsoft to bezpłatne narzędzie, które wspiera naukę czytania niezależnie od wieku i umiejętności użytkowników. Czytnik immersyjny używa sprawdzonych technik w celu rozwoju następujących umiejętności:

• Rozumienie tekstu,
• Nauka języków,
• Dekodowanie dla czytelników z dysleksją.

Czytnik immersyjny jest też używany przez narzędzia gramatyczne i słownik programu Microsoft Edge.
Dla ucznia, który ma problem z poprawnym czytaniem, któremu przeszkadza zbyt zwarta czcionka lub zbyt małe czcionka możemy przygotować odpowiednio dobrany i dostosowany tekst, możemy zaznaczyć opcję narratora, który go przeczyta lub uruchomić dyktafon, który zapisze wypowiedziany przez ucznia tekst. Jest to istotna pomoc w terapii dysleksji, czy dysgrafii.  Może wybrać szybkość czytania, głos męski lub damski.






 Świetną możliwością w czytniku immersyjnym jest kolorowanie różnych części mowy, a jest  to kolejna funkcja, o którą na forum UserVoice prosili najczęściej nauczyciele i uczniowie. Dzięki niej czytnik immersyjny oznacza osobnymi kolorami rzeczowniki, przymiotniki, czasowniki itd. Kolor odpowiedni dla wybranej części mowy można dostosować, by był taki sam, jak w podręczniku, lub zmienić go, np. w przypadku zaburzeń rozpoznawania barw. Innymi słowy możemy dostosować kolory dla wszystkich lub wybranych części mowy według własnego upodobania. To naszym zdaniem cenne narzędzie z uwagi na możliwość lepszego zrozumienia budowy zdań dzięki kolejnemu poziomowi immersji. Warto też przypomnieć, że podobne rozwiązanie testowaliśmy już dużo wcześniej w Microsoft Edge, choć wtedy jego funkcjonalność pozostawiała wiele do życzenia.

                         



Nie bez znaczenia jest możliwość edycji czcionki, jej rozmiaru, odstępów między wyrazami czy literami. Istnieje także zmiana motywu i tła tekstu, co w kontekście osób z wadą wzroku jest istotnym udogodnieniem.


Słownik obrazkowy - jak sama nazwa wskazuje - to przedstawienie słów w formie dodatkowej ilustracji. Funkcja została wbudowana w czytnik immersyjny, pozwalając użytkownikom jednocześnie widzieć i słyszeć słowa. 
Dzięki tej funkcji uczeń może kliknąć konkretne słowo i podejrzeć jego reprezentację graficzną wraz z opcją przeczytania słowa na głos, z której można korzystać wielokrotnie. Słownik obrazkowy w Czytniku immersyjnym powstał we współpracy z Tobii Dynavox, jedną z wiodących firm zajmujących się symbolami i twórcą Boardmaker. Dzisiejsze wydanie współpracuje wyłącznie z tekstem angielskim, ale w najbliższej przyszłości zostanie dodane wsparcie dla kolejnych 13 języków.
Roaming ustawień to ostatnia z odnotowanych nowości. Wielu użytkowników prosiło o możliwość przenoszenia ustawień Czytnika immersyjnego między urządzeniami. Jak to działa? Gdy uczeń loguje się w Office 365 na szkolnym komputerze i korzysta z Czytnika w Word Online, to takie same ustawienia czcionek czy kolorów będą widoczne również wtedy, gdy zaloguje się na innym urządzeniu w domu lub w szkole. Microsoft zaznacza, że to dopiero początek roamingu ustawień Czytnika w różnych aplikacjach.

Jest jeszcze funkcja skupiania lini, co w przypadku uczniów z zaburzeniami sensorycznymi, dysfunkcjami w zakresie  koncentracji i skupiania uwagi jest bardzo dobrym rozwiązaniem. 
Funkcja Koncentracja na wierszach umożliwia czytelnikom zawężenie środowiska do czytania, wyróżniając zestawy jednego, trzech lub pięciu wierszy w wybranym materiale w czytniku immersyjnym. Gdy jest wyróżniony tylko fragment tekstu, czytanie i rozumienie treści jest łatwiejsze.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz