"Pod choinką", to
interdyscyplinarny, krótkoterminowy projekt edukacyjny dla uczniów
niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim uczęszczających do klas
łączonych w szkole podstawowej. Wykorzystując zasoby platformy -
[LINK=http://www.epodreczniki.pl/begin/]epodręczniki.pl[/LINK], stworzyliśmy
kreatywne zajęcia dydaktyczne, zajęcia pozalekcyjne i świetlicowe. Efektem
naszej wspólnej pracy jest zdobycie [B]I miejsca w kategorii szkół
specjalnych[/B], za które szkoła otrzymała 15 tabletów i szafę na ten sprzęt.
Tematem przewodnim projektu była
choinka, którą jak się okazuje możemy poznać na wiele sposobów: praktycznie,
matematycznie, multimedialnie, plastycznie, manualnie, wokalnie, interaktywnie
i językowo. Pomysłów na realizację projektu mieliśmy wiele, zebraliśmy je na
wirtualnej tablicy Padlet i przystąpiliśmy do ich wspólnej realizacji.
Jednym z działań projektowych był udział uczniów w dodatkowych zajęciach
specjalistycznych z wykorzystaniem ćwiczeń z portalu epodręczniki.pl z
matematyki, przyrody, języka polskiego, zajęć komputerowych, ćwiczeń orientacji
przestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Uczniowie podczas tych zajęć korzystali z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystując do nich tablicę interaktywną, tablety, smartfony i komputery. Nauczyli się między innymi pisać list do Świętego Mikołaja, wykorzystując wskazówki dotyczące prawidłowego pisania listu. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom, uczniowie mogli utrwalić poznane reguły oraz napisać interesujące i dobrze zredagowane listy. Wykonali również samodzielnie koperty i je zaadresowali.
Uczniowie podczas tych zajęć korzystali z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystując do nich tablicę interaktywną, tablety, smartfony i komputery. Nauczyli się między innymi pisać list do Świętego Mikołaja, wykorzystując wskazówki dotyczące prawidłowego pisania listu. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom, uczniowie mogli utrwalić poznane reguły oraz napisać interesujące i dobrze zredagowane listy. Wykonali również samodzielnie koperty i je zaadresowali.
Rozwiązując ćwiczenia na
epodreczniki.pl, nauczyli się mierzyć i kreślić odcinki oraz konstruować
choinki z różnych figur geometrycznych i dostępnych pomocy dydaktycznych. W
programie Scratch uczyli się kodowania, a efektem ich pracy są
interaktywne kartki z motywem choinki. Swoje umiejętności tworzenia choinkowych
komiksów, uczniowie doskonalili w aplikacji Toondoo.
Informacje na temat gatunków
drzew iglastych, ich miejsca w piętrach lasu uczniowie zdobyli podczas zajęć
przyrodniczych. Wykorzystując zasoby środowiska lokalnego uczniowie
zweryfikowali swoją wiedzę w trakcie wycieczki do pobliskiego lasu w
poszukiwaniu drzew iglastych, które gościły w naszych domach w czasie Świąt
Bożego Narodzenia. Historię choinki bożonarodzeniowej poznali podczas zajęć
komputerowych, podczas których doskonalili umiejętność sporządzania
atrakcyjnej dla odbiorcy notatki. Efektem ich pracy był dokument, który
zawierał tekst kolorowe obramowanie strony i grafikę. Na lekcjach języka
niemieckiego dziewczynki z klasy 6A nauczyły się śpiewać piosenkę o choince w
języku niemiecki, "O Tanennbaum".
Tradycyjnym sposobem na wysłanie
życzeń jest świąteczna kartka, dlatego zachęciliśmy uczniów do ich stworzenia.
Prac uczniów było tak dużo, że zorganizowałyśmy na terenie szkoły wystawę
połączoną z kiermaszem. Kartkami z motywem choinki zainteresowali się również
pracownicy firmy Solaris Bus & Coach, którzy wyrazili chęć zakupu naszych
prac. Realizujące projekt uczennice klasy 6A, postanowiły przeprowadzić krótki
wywiad z pracownikami tej firmy, który opublikowano. Tematem wywiadu były
wrażenia pracowników na temat obejrzanych bożonarodzeniowych kartek. Ponadto
pracownicy odpowiedzieli na pytanie jaką rolę odgrywa świąteczna choinka w ich
życiu oraz w ich domach rodzinnych.
Święta Bożego Narodzenia nie mogą
obejść się bez kolorowego drzewka, dlatego jednym z zadań projektu było
przystrojenie choinki. Oprócz tradycyjnych ozdób takich jak bombki i gwiazdki
zawisły na niej dekoracje z kodami QR. Uczniowie zakodowali na nich
ciekawe ćwiczenia i interesujące treści, które znajdują się na portalu
epodreczniki.pl. Tworzenie chmur wyrazowych jest niezwykle lubianą przez
uczniów naszej szkoły aktywnością, dlatego nie mogło zabraknąć jej podczas
realizacji projektu "Pod choinką". Zadaniem uczniów było stworzenie
chmury w programie Tagxedo, która byłaby odpowiedzią na nurtujące nas
pytanie: Dlaczego warto korzystać z portalu edukacyjnego
epodreczniki.pl? Efekty tej dyskusji, zostały zaprezentowane w postaci
chmur, które przybrały kształt choinki. Do wybranych zajęć nauczycielki
stworzyły tematyczne interaktywne aplikacje i ćwiczenia na platformie Learning Apps.
Podsumowując, realizacja projektu
była czasem intensywnej, wytężonej pracy zarówno dla uczniów jak i nauczycieli.
Działania projektowe ,,zawiesiliśmy” nahttp://podchoinka.zss-kowanowko.edu.pl/,
która w bardzo obrazowy, sposób prezentuje zmagania uczniów i szczegółowo
opisuje rezultaty projektu. Każdą aktywność upowszechnialiśmy na szkolnym
fanpage’u na Facebook. Dzięki tej stronie informacje o realizowanych zadaniach
docierały do szerokiej grupy odbiorców.
Każdy projekt powinien zakończyć
się podsumowaniem, oceną podjętych działań, wnioskami do dalszej pracy. Tak
stało się i w przypadku naszego działania. Przeprowadziliśmy ewaluację używając
do tego takich narzędzi jak tarcza strzelnicza oraz interaktywna ankieta w
programie Kahoot. Wyniki ewaluacji są bardzo budujące i rekomendują
kontynuowanie takich działań, ponieważ przynoszą efekty i są wysoko oceniane
przez uczniów.
Jestem pod ogromnym wrażeniem Waszej pracy.Czy mogłybyście napisać krótko, jak została wykonana choinka obrazująca projekt?Z góry dziękuję za odpowiedź,Joanna Gozdecka.
OdpowiedzUsuń