Ważne
jest organizowanie twórczości manualnej w formie zadaniowej, np. wyklejanie
palcami, szycie, wiązanie, wycinanie, segregowanie drobnych przedmiotów (koralików,
guzików), ugniatanie piłeczek gumowych, formowanie z gazety jak najmniejszych
kulek, zbieranie i segregowanie nasion roślin (fasoli, słonecznika, kukurydzy),
tworzenie za pomocą pęsety kompozycji z nasion na tackach wyklejonych wcześniej
plasteliną, układanie ze sznurka lub drucików kreatywnych różnych kształtów,
np. figur geometrycznych, kwiatów. Wykonywanie przez uczniów wszelkiego rodzaju
prac plastyczno– technicznych rozwija sprawność manualną, a także wyobraźnię,
poczucie estetyki, wywołuje radość z uzyskanego efektu.
Nauczyciel
będzie zachęcać młodzież do podejmowania różnorodnej działalności plastycznej,
dostarczając odpowiednie materiały i podsuwając ciekawe sposoby ich
wykorzystania. Dlatego celem tego projektu jest tworzenie przez uczniów tej
klasy, pomocy dydaktycznych, które będą wykorzystywane podczas zajęć
świetlicowych, zajęć rewalidacyjnych, matematycznych i innych. Oprócz aspektu
terapeutycznego, doskonalącego precyzyjność i motorykę małą, doskonalenia
praksji, widoczny jest aspekt społeczny i wychowawczy.
Uczniowie
staną się wykonawcami przedmiotów użytecznych, które wykorzystywać mogę ich
młodsi koledzy. Dzięki temu poczują się sprawcami, pomocnikami i uwierzą we
własne możliwości. Da im to również poczucie własnej wartości, wiarę w to, że
mogą być potrzebni, pomocni i ich umiejętności budzą szacunek i podziw innych
uczniów. Wykonane pomoce dydaktyczne, krążki sensoryczne i książeczki
manipulacyjne zostaną zaprezentowane na forum szkoły podczas wystawy prac i
podsumowania projektu.
Cele
projektu:
- Doskonalenie umiejętności manualnych.
- Rozwijanie wrażliwości oraz ekspresji plastycznej i artystycznej.
- Dostarczenie uczniom okazji do wspólnej terapii i integracji oraz współpracy w grupie.
- Stworzenie uczniom możliwości do wykazania się swoimi umiejętnościami, zdolnościami.
- Kształtowanie umiejętności organizacji pracy, kalkulowania kosztów i strat.
- Doskonalenie umiejętności matematycznych.
- Opanowanie wybranych umiejętności i wiadomości potrzebnych do wykonania poszczególnych zadań.
- Doskonalenie umiejętności informacyjno- technologicznych w zakresie nagrywanie filmików instruktażowych.
- Doświadczenie przez uczniów własnej sprawczości poprzez efekt wykonania przedmiotów dekoracyjnych.
Sposoby realizowania projektu:
- W procesie kształcenia należy zastosować przede wszystkim metody
poszukujące i praktyczne, wyzwalające inwencję twórczą uczniów. Odkrywając samodzielnie
istotne właściwości podmiotów czy sytuacji, uczniowie pogłębiają swoją
wiedzę o otaczającej je rzeczywistości
a przez to poznają właściwości różnorodnych materiałów i sposobów ich wykorzystania oraz uczą się korzystać z narzędzi w prawidłowy i bezpieczny sposób. Nabywają umiejętności planowania pracy natomiast doskonaląc umiejętności matematyczne nabywają zdolności kalkulowania kosztów, a w tym zysków i strat. Kształtują odpowiednią postawę wobec pracy własnej jak i kolegów. - Uczniowie wykonywać będą pomoce dydaktyczne z drewna, papieru, masy
plastycznej
i różnych dzianin, na lekcjach funkcjonowania osobistego raz przysposobienia do pracy. Nauczą się obsługi maszyny do szycia i doskonalić będą sprawne posługiwanie się igłą i przedmiotami krawieckimi.
Pojekt zakłada realizację celów poprzez organizowanie :
- praktycznych działań podczas lekcji,
- lekcji teoretycznych z zakresu planowania pracy i analiz matematycznych,
- pracę z komputerem, w zakresie poszukiwania informacji i ciekawych pomysłów
- na ręcznie wykonanie książeczek manipulacyjnych, krążków sensorycznych.
- wystawę w świetlicy szkolnej wykonanych prac.
- Nagranie filmików instruktażowych, pokazujących sposoby wykorzystywania przygotowanych pomocy dydaktycznych.
Przewidywane efekty pracy:
- Usprawnianie manualne uczniów.
- Uczniowie będą autorami prac użytecznych i wykorzystywanych podczas zajęć świetlicowych, zajęć rewalidacyjnych i innych.
- Uczniowie zdobędą umiejętność planowania i organizowania pracy.
- Uczniowie staną się sprawcami, wzrośnie ich samoocena i poczucie własnej wartośc
- Staną się świadomymi pracownikami i będą okazywać szacunek wobec pracy własnej jak i innych osób.
- Zdobędą umiejętności praktyczne pozwalające na samodzielne i sprawne funkcjonowanie w życiu codziennym.
- Uczniowie będą dbać o wygląd i estetykę najbliższego otoczenia.
Ewaluacja:
Proces ewaluacji i monitoringu winien
być stały, prowadzony na bieżąco podczas realizacji projektu, tak by w razie
problemów i negatywnych wniosków z tego procesu, wprowadzić w projekcie
zmiany.
Realizacja projektu będzie
systematycznie monitorowana poprzez:
- obserwację i rozmowy z uczestnikami projektu,
- analizę wytworów uczniów,
- bieżące analizowanie kosztów i szacowanie zysków i strat,
- wymianę doświadczeń pomiędzy realizatorami projektu,
- opinie uczniów uczestniczących w wystawach szkolnych.
- opinie nauczycieli i uczniów korzystających z pomocy dydaktycznych
Kreatywność w tym projekcie nie zna granic!!!
OdpowiedzUsuń