Temat tego projektu został zaproponowany w oparciu o treści zawarte w podstawie programowej, dotyczącej kształcenia w II i III etapie edukacyjnym. Ma on charakter interdyscyplinarny. Zamiarem tego projektu jest to, by uczniowie przybliżyli sobie kraje wchodzące w skład Unii Europejskiej. Każdego roku będziemy poznawać 2 nowe państwa wchodzące w skład państw Unii Europejskiej. Pierwszymi poznawanymi krajami są Francja i Wielka Brytania, w kolejnych latach sukcesywnie odkrywać będziemy nowe kraje i utrwalać wiadomości o Unii Europejskiej.
REALIZACJA PROJEKTU
Nazwa Projektu: „Poznajemy kraje Unii
Europejskiej- Europo witaj nam”.
Cel główny: Poznanie państw wchodzących
w skład Unii Europejskiej.
Cele szczegółowe:
Uczestnicy projektu będą potrafili:
wskazać
na mapie położenie poznawanych państw,
wymienić
stolice krajów Unii Europejskiej,
wskazać
flagi poznawanych państw i Unii,
rozróżnić
hymny poznawanych państw i zaśpiewać hymn Unii Europejskiej,
poznać
największe zabytki poznawanych państw,
wymienić
sławnych ludzi pochodzących z państw UE,
wskazać
walutę Unii oraz krajów wchodzących w jej skład
przedstawić
się w języku urzędowym obowiązującym w omawianym w danym roku szkolnym
państwie,
wykonać poster promujący uczestnictwo
w Unii
wykonać gazetkę ścienną, album, plakat
z informacjami o krajach Unii,
Ramy czasowe projektu:
Czas trwania: 10 miesięcy, w każdym roku szkolnym.
Rodzaj i zasięg projektu: projekt
dwuetapowy, obejmujący społeczność szkolną, uczniów
i nauczycieli. Prezentacja efektów projektu na forum szkoły podczas Święta Europy i szkolnego konkursu wiedzy o krajach Unii Europejskiej.
i nauczycieli. Prezentacja efektów projektu na forum szkoły podczas Święta Europy i szkolnego konkursu wiedzy o krajach Unii Europejskiej.
Środki i materiały do realizacji projektu.
- Uczestnicy projektu korzystają z różnych źródeł informacji na temat Unii Europejskiej, państw należących do Unii np.: w literaturze szkolnej, czasopismach , gazetce szkolnej, kasetach video, Internetu, biuletynów.
- Autorzy projektu opracowali informatory z których również mogą korzystać uczniowi
- Na łamach szkolnej gazetki „Szkolne Echo” prezentowane będą informacje na temat omawianych państw.
- Do realizacji projektu zaproszono Regionalne centrum Informacji Europejskiej
- w Poznaniu o raz Centrum Informacji Europejskiej w Warszawie.
- W ramach projektu organizuje się Lekcje Europejskie i Lekcje Parlamentarne z udziałem Posła na Sejm RP.
- Materiały do wykonania posterów i prac plastycznych we własnym zakresie.
Realizatorzy projektu:
- uczniowie ZSS w Kowanówku
- sprzymierzeńcy projektu :Rada Pedagogiczna, rodzice, sponsorzy, Poseł na Sejm RP Pan Jakub Rutnicki, RCIE, CIE.
Współpraca z nauczycielami:
Rada Pedagogiczna Z.S.S w Kowanówku
zaakceptowała propozycję współudziału nauczycieli wraz
z uczniami w projekcie szkolnym.
z uczniami w projekcie szkolnym.
Zadania dla nauczycieli:
- zrealizowanie co najmniej 2 godzin w miesiącu poświęconych tematyce Unii Europejskiej
- i poznawanych państw,
- udział wraz z uczniami w warsztatach przygotowujących do konkursu,
- pomoc uczniom w realizacji zadań ( zachęcanie, mobilizacja),
- opracowanie regulaminów konkursów,
- opracowanie kryteriów oceniania,
- nadzór nad przygotowaniem plakatów, flag,
- udostępnianie materiałów niezbędnych do przygotowania się do konkursu,
- aktualizowanie gazetek klasowych,
- przeprowadzenie eliminacji klasowych do konkursu szkolnego.
Prezentacja wyników projektu i
ocena:
Prezentacja i zakończenie projektu
następuje w maju, z okazji Szkolnego Święta Unii Europejskiej. Wcześniej przez
8 miesięcy uczniowie poznawali kraje Unii Europejskiej. W wyniku eliminacji klasowych zostanie
wyłonionych po 2 uczniów z każdej klasy, którzy będą liderami klasy i
uczestnikami etapu szkolnego.
Ewaluacja- wyniki.
- Projekt ten ma na celu przybliżenie uczniom państw wchodzących w skład Unii oraz samej Unii Europejskiej.
- Poprzez ogłoszenie projektu, którego finałem jest konkurs wiedzy, udało nam się zainteresować uczniów do wzięcia udziału w projekcie.
- Projekt celowo został ogłoszony i rozpoczęty już we wrześniu, by dzieci miały dużo czasu na zainteresowanie się wskazanymi państwami i przyswojenie sobie niezbędnych informacji.
- Od początku zaobserwowaliśmy duże zainteresowanie projektem ze strony nauczycieli
- i uczniów.
- Szczególną motywacją była główna nagroda, którą każdego roku jest atrakcyjna pomoc dydaktyczna, książki, wycieczki.
- Uczniowie chętnie uczestniczyli w warsztatach, przychodzili na projekcję filmów, tworzyli pokazy i prezentacje multimedialne. Często korzystali z informatorów i literatury zebranej przez autorów projektu.
- Dużym zainteresowaniem cieszył się również konkurs plastyczny oraz turniej klas
- w ramach tego projektu.
- Na każdej uroczystości szkolnej akcentowana była również tematyka Unii Europejskiej, poznawanych państw.
- W każdej sali lekcyjnej aktualizowana była gazetka z informacjami niezbędnymi do przygotowania się do konkursu.
- Konkurs wiedzy o krajach Unii okazał się bardzo dobrym pomysłem, uczniowie chętnie wzięli w nim udział i prezentowali bardzo wysoki poziom. Na szczególną uwagę zasługuje duża aktywność uczniów podczas interaktywnego konkursu wiedzy.
- Cały projekt zakończył się nagrodzeniem zwycięzców konkursu.
- Warto nadmienić , że z zaproszenia do uczestnictwa w zakończeniu projektu skorzystali przedstawiciele władz miasta i Poseł na Sejm.
- Wszyscy są zgodni, że ten projekt powinien być długofalowym i powtarzać się cyklicznie.
- Autorzy przychylają się do opinii i w następnym roku szkolny m ogłoszony zostanie następny etap projektu.
- Narzędzia ewaluacji projektu: tarcza strzelnicza, obserwacja, konkurs wiedzy, ankieta w programie Kahoot.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz