Oczywiście, że tak! Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną mogą, potrafią i powinni również programować. Należy jednak tak zorganizować zajęcia, aby dziecko mogło odnieść sukces. Należy przede wszystkim dobrać takie narzędzia i metody nauczania, aby poprzez zabawę dziecko rozwijało kreatywność i nabywało nowe umiejętności
Pod uwagę należy wziąć fakt, że dzieci niepełnosprawne
intelektualnie mają deficyty w zakresie logicznego myślenia, orientacji
przestrzennej i nie potrafią abstrahować, co utrudnia z pewnością naukę
programowania. Jest jednak wiele języków programowania, które nie wymagają
dużych umiejętności matematycznych czy cyfrowych. Programowanie to nie tylko
programy i aktywności komputerowe, co daje szansę naszym uczniom na jego
wdrażanie. Istnieje przecież programowanie offline..
W tym roku szkolnym nasza szkoła-
Zespół Szkół Specjalnych w Kowanówku, bierze udział w pilotażowym programie-
nauki programowania. Na naszych zajęciach prowadzonych w ramach programu
zachęcamy uczniów do twórczej aktywności, pokazując im, że nie trzeba być
tylko odbiorcą cyfrowej rzeczywistości, ale można ją również współtworzyć. Na
podstawie naszych obserwacji uważamy, że umiejętność programowania przynosi
wiele korzyści uczniom niepełnosprawnym intelektualnie. Wyposaża ich w ważne
umiejętności życiowe takie jak planowanie, przewidywanie tego co się wydarzy,
wdraża do samooceny, poza tym rozwija kompetencje społeczne, uczy zasad dobrej
współpracy, efektywnego rozwiązywania zadań w grupie. Rozwija logiczne
myślenie, orientację przestrzenną i wdraża do wielozmysłowego rozwiązywania
problemu i zadania.
Na początek warto zaplanować
takie aktywności, które dostarczą dziecku maksimum radości, a przy okazji je
rozwiną. Doskonałą propozycja są roboty takie jak Dash i Dot
firmy Wonder
Polska czy Ozobot firmy Edusense.
A co z najmłodszymi uczniami?
Dla nich rewelacyjną pomocą, która nie tylko wprowadzi ich w
świat kodowania jest „Scottie GO”, czyli sympatyczny kosmita, którego los
zależy od naszych umiejętności programistycznych. Ta innowacyjna gra jest
połączeniem kartonowych klocków, które służą do pisania programów i aplikacji,
dzięki której możemy zeskanować stworzony kod i wprawić w ruch Scottiego.
Szyfrowanie i odkodowywanie na zajęciach edukacyjnych i
rewalidacyjnych.
Innym naszym sposobem na naukę
kodowania jest diagram, który należy rozszyfrować za pomocą obrazkowego
kodu(legendy). Wykorzystałyśmy ten kod na lekcji matematyki z uczniem z ZA,
podczas której omawiałyśmy rodzaje kątów. Możemy zaproponować uczniowi, aby
zakodował dalszy szyfr, który utworzy podstawę trójkąta i otrzymamy figurę geometryczną. Stworzyłyśmy także specjalną kartę do kodowania, która pomogła uczniom odkodowywać i kodować rysunki, a tym samym wdrażała do kodowania.
Warto również skorzystać z
bogatej oferty aplikacji na urządzenia mobilne, które oferują nam
platformy Android i iOS. Zaproponowane przez nas aplikacje będą
doskonałym wstępem do świata programowania. Niektóre są proste, inne
trudniejsze ale wszystkie są darmowe i pozwalają rozpocząć programistyczną
przygodę. Oto one:
Przedstawione narzędzia
sukcesywnie opisujemy na naszym blogu www.specjalni.pl, którego jesteśmy
autorkami, oraz na Fanpage na Facebook.
Prowadzimy szkolenia dla
nauczycieli, Rad Pedagogicznych z zakresu programowania, w szkołach
specjalnych, ale także w ogólnodostępnych. Wszystkich informacji udzielimy w
telefonicznym lub mailowym kontakcie. Zapraszamy!
Czytam Wasz każdy wpis. Cudowne to, co robicie dla Swoich uczniów! Nie nadążam z komentowaniem, tyle wpisów.
OdpowiedzUsuń