Okazuje się, że do czytania książek można zachęcać dzieci w różny sposób. Widać to w naszym projekcie czytelniczym ,,A może książka?”.
Dlaczego warto czytać książki? Na to pytanie odpowiedź jest prosta. Dzieci, które lubią czytać i spędzają więcej czasu na czytaniu dla przyjemności, lepiej się komunikują, z łatwością przekazują swoje myśli, mają bogatsze słownictwo, a także większą wiedzę ogólną. Z dużą swobodą piszą wypracowanie, są kreatywne, poza tym czytanie pobudza wyobraźnię, uczy myślenia. Wiedząc o tym wszystkim, postanowiłyśmy zachęcić naszych uczniów do czytania książek i w wakacje napisałyśmy projekt ,,A może książka?”
We wrześniu, do działań czytelniczych zaprosiłyśmy uczniów z okolicznych szkoły, którzy z dużym zapałem przystąpili do projektu.
W projekcie każde dziecko, w ciągu roku, musiało przeczytać co najmniej cztery książki z czterech kategorii. Następnie zaprezentować przed klasą przeczytane lektury w czterech różnych konwencjach.
Jesienią dzieci czytały fantastykę i prezentowały lektury tworząc prezentację na portalu https://www.edu.buncee.com/.
Zimą powstały sketchnotki na temat przeczytanych baśni i legend.
Wiosną dzieci tworzyły elektroniczne książeczki prezentując powieści detektywistyczne.
Latem czytały książki przygodowe, o których opowiedziały w lapbookach.
Od lat jesteśmy entuzjastkami technologi informacyjno- komunikacyjnych, dlatego nie mogło ich zabraknąć w naszym projekcie. Pojawiły się aplikacje i programy do tworzenia prezentacji - Buncee oraz elektronicznych książeczek - Storybird i StoryJumper. Połączyłyśmy je z kreatywnymi metodami prezentowania lektur takimi jak lapbooki czy sketchnotki. Dla większości dzieci były to nowe, dotąd nieznane formy pracy z książką. Dlatego w projekcie nie mogło zabraknąć warsztatów, podczas których uczniowie uczyli się tworzyć prezentacje, sketchnotki czy lapbooki.
W ramach projektu uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku przygotowali przedstawienie bożonarodzeniowe pt. "Opowieść wigilijna”. Kolejny raz udowadniając, że ciężką, systematyczną pracą można osiągnąć wiele. Zaprezentowali je uczniom pozostałych szkół projektowych na scenie Obornickiego Ośrodka Kultury.
Dużo pozytywnych emocji czytelniczych wzbudziły ,,żywe okładki” przygotowane przez uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Dzieci prezentowały ulubione książki starając się jak najdokładniej odtworzyć ich okładki. Zebrały rekwizyty, zadbały o najdrobniejsze detale i wcieliły się w bohaterów przeczytanych lektur.
Rozwijając zainteresowania czytelnicze dzieci współpracowałyśmy z Biblioteką Publiczną w Obornikach. To właśnie tam odbyło się podsumowanie projektu, podczas którego wyróżniłyśmy najciekawsze prace. Uroczystości towarzyszyła wystawa pięknych, kolorowych lapbooków.
Nagrody dla dzieci i dla szkół biorących udział w projekcie ufundował Burmistrz Miasta i Gminy Oborniki, Księgarnia św. Wojciecha ,Firma Solaris, oraz firma Cortland.
Wszystkie działania w projekcie ,,A może książka?”, zostały opisane na blogu czytelniczym, stworzonym dla tego projektu. Można tam znaleźć relacje ze wszystkich czytelniczych działań, które zadziały się w minionym roku szkolnym.
http://amozeksiazka.blogspot.com/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz