Czy w szkole specjalnej możliwa jest realizacja innowacji pedagogicznej?
Oczywiście, że tak. Tym bardziej w takich placówkach powinnyśmy sięgać po takie działania, które wzbudzą ciekawość dziecka, zainspirują i zmotywują do ćwiczeń.
Czym jest innowacja pedagogiczna?
Innowacja pedagogiczna to każde nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły/placówki. Innowacyjne działanie to takie, które dotąd nie było wykorzystywane w danej placówce w procesie dydaktycznym lub terapeutycznym. Zatem coś, co dla jednej szkoły jest innowacyjne, dla innej może być już powszechne.
W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej jesteśmy zobowiązani do realizacji zadań szkoły
określonych w prawie oświatowym, w szczególności podstawy programowej.
Innowacja powinna mieć jasno określony cel, oczekiwane efekty, sposoby osiągania celów, termin jest wdrażania, wykorzystywane metody, czas jej trwania i opis działań innowacyjnych, czyli na czym ma polegać innowacyjność waszych działań.
Opracowaną innowację przedkłada się dyrektorowi szkoły, który wraz z Radą Pedagogiczną dokonuje akcepcji i zgody na jej realizację j. Po jej wdrożeniu należy dokonać ewaluacji i oceny efektywności.
Innowacja jest wdrażana na dowolny czas, nie muszą w niej brać wszyscy nauczyciele w szkole, może także sam autor.
Na początku drugiego półrocza wdrożyłam innowację pedagogiczną na zajęciach rewalidacyjnych z wykorzystaniem Interaktywnej podłogi SmartFloor.
Jaki jest cel tej innowacji i spodziewane efekty? Przeczytajcie poniżej.
OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Z PODŁOGĄ SMARTFLOOR
Więcej o interaktywnej podłodze przeczytasz TUTAJ
O nowym pakiecie przeczytasz TUTAJ
Podczas innowacji w szczególności skupiliśmy się na pakiecie Happy Stones.
Dla kogo jest przeznaczony
Pakiet aplikacji Happy Stones jest przeznaczony do wykorzystania podczas zajęć rewalidacyjnych z dziećmi.
Może również stanowić uzupełnienie codziennych zajęć edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych. W szczególności jest polecany do ćwiczeń rewalidacyjnych z dziećmi lubiącymi aktywność ruchową lub potrzebującymi takiej formy aktywizacji. Umiejętność czytania i liczenia u dziecka nie jest wymagana.
Proponowane zadania są przeznaczone do pracy z jednym użytkownikiem, ćwiczeń w parze lub do pracy z grupą.
Jakie cele realizuje?
Pakiet aplikacji Happy Stones służy do wspierania rozwoju fizycznego, społecznego, poznawczego i emocjonalnego na etapie wczesnej edukacji dziecka. Pakiet przeznaczony jest do organizacji zajęć wspierających wielokierunkową aktywność dzieci, podnoszących poziom integracji sensorycznej oraz kształtujących umiejętność korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
Proponowane ćwiczenia stymulują w szczególności percepcję wzrokową i motorykę dużą, myślenie logiczne i abstrakcyjne oraz spostrzegawczość. Rozwijają umiejętności językowe, a także zachęcają do podejmowania inicjatywy i działania, także tych związanych z aktywizacją społeczną, poprzez możliwość pracy w grupie
Zawarte w pakiecie aplikacje służą wielokierunkowej aktywizacji: ruchowej, słuchowej, językowej oraz wzrokowej. Zachęcają też do obserwacji i analizy problemów oraz poszukiwania rozwiązań. Włączenie ich do sytuacji edukacyjnych, w szczególności do zajęć rewalidacyjnych, umożliwia eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń oraz poznawanie polisensoryczne, stymulujące rozwój dziecka we wszystkich obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Uczestnik zajęć zostanie przeprowadzony za pomocą różnorodnych ćwiczeń po krainie kształtów, kolorów, wzorów, od tych najprostszych, do bardziej złożonych form, które będzie w stanie zinterpretować tj. rozpoznać, odróżnić, odnaleźć symetrię, przeciwieństwo, przeliczyć, złożyć w całość.
Autorzy pakietu starali się odpowiedzieć na potrzeby rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, koncentrując się na wspieraniu sprawności motorycznych i sensorycznych w czasie zorganizowanych bezpiecznych zabaw i gier ruchowych.
Co zawiera?
Pakiet Happy Stones zawiera szesnaście aplikacji interaktywnych, wspierających wielokierunkową aktywność dziecka.
Wśród aplikacji można wyróżnić:
- zagadki logiczne polegające na dopasowywaniu elementów w układance; odgadywaniu tożsamości postaci na obrazku; szukaniu, wskazywaniu lub zbieraniu potrzebnych przedmiotów, dobieraniu elementów w pary, ustalaniu kolejności przedmiotów w ciągu czy dokańczaniu wzorów i rytmów;
- zabawy pamięciowe, polegające na odnalezieniu par przedmiotów;
- zabawy kreatywne polegające na malowaniu, projektowaniu, wymyślaniu historyjek;
- gry ruchowe polegające na łapaniu, przesuwaniu przedmiotów, zliczaniu ich;
- zabawy dźwiękowe polegające na odtwarzaniu rytmu.
Ćwiczenia opierają się głównie o rozpoznawanie kształtów, kolorów, wzorów oraz dźwięków z jednoczesną aktywizacją ruchową.
Pracując z wykorzystaniem zabaw z pakietu Happy Stones kształtować można:
- percepcję wzrokową i słuchową;
- koncentrację uwagi, pamięć i spostrzegawczość;
- samodzielne, refleksyjne, logiczne, krytyczne i twórcze myślenie;
- myślenie abstrakcyjne i wyobraźnię;
- sprawności motoryczne i koordynację ruchową;
- stawianie pytań, dostrzeganie problemów, zbieranie informacji potrzebnych do ich rozwiązania, planowania i organizacji działania, a także rozwiązywanie problemów;
-poprawne posługiwanie się językiem polskim w mowie, pozwalające na samodzielną aktywność, komunikację i efektywną naukę;
- umiejętność obserwacji faktów i zjawisk;
- rozpoznawanie kolorów, kształtów, wzorów, dostrzeganie podobieństw i różnic;
- rozpoznawanie odbicia lustrzanego, rytmu układu, kolejności elementów w ciągu;
- liczenie do 10;
- samodzielność i podejmowanie inicjatywy;
- umiejętność współpracy w parach i w grupie;
- rozumienie poleceń, zasad gier i ćwiczeń oraz respektowanie ich.
Jeśli szukasz szkoleń dla Rad Pedagogicznych skorzystaj z oferty Akredytowanego
Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz