Niedawno w wielu polskich szkołach pojawiły się drukarki 3D, nowy sprzęt, który niesie ze sobą ogromne możliwości. Nie tylko zwiększa zaangażowania uczniów, ale daje również przestrzeń do pracy nowatorskimi metodami nauczania. Te innowacyjne metody pracy stały się impulsem do wdrożenia działań, łączących druk 3D z pracą z lekturą. Innowacja metodyczna ,,Lektury w 3D" to na pewno dobry sposób na rozwijanie STEAM i na angażujące, ciekawe lekcje języka polskiego
Adresatami innowacji są uczniowie klas VII i VIII. Zajęcia innowacyjne będą realizowane w ramach lekcji języka polskiego oraz informatyki. Celem tej innowacji jest wprowadzenie technologii druku 3D do lekcji języka polskiego. Dzięki wykorzystaniu druku 3D uczniowie będą mogli lepiej przyswajać treści i problematykę omawianych lektur oraz rozwijać umiejętności analityczne, takie jak interpretacja rozmiarów, kształtów i relacji między obiektami 3D. Zaplanowane aktywności zachęcą i zmotywują uczniów do nauki przez doświadczanie.
Poniższy program powstał w wyniku doświadczeń zdobytych podczas wdrażania nowoczesnych metod nauczania w pracy z uczniami szkoły podstawowej jako nauczyciel języka polskiego. W celu zmotywowania młodych ludzi do uważnego czytania lektur, postanowiłam wykorzystać technologię druku 3D w pracy z utworami literackimi. Strategia ta opiera się na zaangażowaniu uczniów, którzy poprzez tworzenie przestrzennych artefaktów będą utrwalać i powtarzać informacje dotyczące lektur. Takie podejście przygotuje uczniów do pisania opowiadań twórczych i rozprawek, które będą musieli redagować nie tylko na egzaminie ósmoklasisty, ale także w codziennej pracy. Innowacyjność działań przejawia się w nietypowym sposobie pracy z lekturą, polegającym na projektowaniu przez uczniów przestrzennych obiektów 3D nawiązujących do treści utworu. Pomogą one nie tylko w zapamiętywaniu kluczowych wydarzeń z lektury, ale również dostarczą młodym ludziom wielu bodźców rozwijających logiczne myślenie, wyobraźnię oraz aktywność twórczą. Takie podejście zwiększy skuteczność nauczania, ponieważ nauka przez działanie i przeżywanie przynosi najlepsze efekty.
Założenie ogólne
1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VII i VIII.
2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- zapoznanie uczniów z podstawami projektowania przestrzennych obiektów i druku 3D,
- wykorzystanie obiektów 3D do prany z lekturą,
- interdyscyplinarny charakter innowacji łączący wiedzę z języka polskiego i informatyki.
Cele innowacji
Cel główny:-
usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy na temat lektur obowiązkowych omawianych w klasie VII i VIII,
- motywowanie uczniów do rozwijania kreatywności i innowacyjności,
- inspirowanie uczniów do poszukiwania nowatorskich rozwiązań, sposobów uczenia się.
Cele szczegółowe- uczeń:
- rozumie potrzebę czytania lektur obowiązkowych,
- rozumie korzyści płynące z czytania i znajomości lektur obowiązkowych,
- umie zaprojektować i wydrukować obiekt 3D,
- potrafi wypowiadać się poprawnie zbudowanymi zdaniami,- potrafi kreatywnie i twórczo myśleć,
- umie łączyć wiedzę z informatyki i języka polskiego.
Metody i formy pracy
Metody: pokazowa, badawcza, praktycznego działania, burza mózgu, projekt, gry.
Formy: indywidualne i grupowe
Wykaz lektur
,,Mały Książę", ,,Świtezianka", ,,Pan Tadeusz", ,,Balladyna", ,,Zemsta", ,,Reduta Ordona", ,,Quo vadis", ,,Latarnik", ,,Opowieść wigilijna". ,,Kamienie na szaniec", ,,Treny", ,,Śmierć Pułkownika".
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- nabędą umiejętność projektowania i drukowanie obiektów 3D,
- rozwiną kompetencje literackie i kulturowe,
- zaangażują się w pracę twórczą,
Nauczyciel:
- wykorzysta wiedzę na temat druku 3D,
- podniesie jakość pracy szkoły, wdrażając innowacyjne metody pracy,
- zmotywuje uczniów do uważnego czytania lektur obowiązkowych.
Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi: - ankietę dotyczącą opinii uczniów na temat stosownych metod,- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami, - zgromadzi dokumentację fotograficzną poszczególnych działań.Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
Pierwsza lektura już za nami. Dzięki drukarce 3D powstały planety Małego Księcia. Możesz o nich przeczytać TUTAJ. Pozostałe lektury znajdziesz na blogu innowacji TUTAJ
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeżeli jesteś na ścieżce awansu zawodowe i chcesz przygotować się do egzaminu lub rozmowy, przećwiczyć rozwiązywanie hipotetycznych problemów i zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, to koniecznie skorzystaj z naszych opracowań.
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
📙Ilość stron: 76
📙E-book w formacie PDF
E-book dostępny TUTAJ


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz