Metody aktywizujące są dużą siłą stymulowania aktywności uczniów i nauczycieli, doskonalenia przydatnych umiejętności, kształtowania przeróżnych kompetencji kluczowych.
Dzieje się to nie tylko podczas lekcji, ale również w codziennym życiu, np. umiejętności wyciągania wniosków, myślenia analitycznego i krytycznego, łączenia zdarzeń i faktów w związki przyczynowo-skutkowe, umiejętności właściwego zachowania się w nowej sytuacji, komunikatywności, dyskutowania, kreatywności. Ponadto dają szansę na manipulowanie, konstruowanie, dyskutowanie i bycie w centrum aktywności.
Metody aktywizujące są najbardziej efektywnymi metodami w pracy z uczniami. Maksymalnie angażują uczniów, stwarzają przestrzeń do kreatywnych działań i umiejętności rozwiązywania problemów a przede wszystkim dają szansę na inicjatywność i współdziałanie.
Najbardziej angażującą metodą aktywizującą uczniów są stacje zadaniowe.
Metoda ta polega na rozwiązywaniu przez uczniów różnych zadań, najczęściej poprzez praktyczne działanie przemieszczając się po klasie, ale można je także przygotować w holu szkoły, czy w przestrzeni wokół szkoły. Polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania lub karty zadań z określonej partii materiału. Przechodząc od stacji do stacji rozwiązują zadania, które mają różne stopnie trudności, tak, by każdy uczeń mógł doświadczyć sukcesu. Czasami stosujemy rozwiązywanie zadań w parach, by kształtować także kompetencje społeczne.
PRZYKŁADEM TAKIEJ METODY MOŻE BYĆ WIELKANOCNA MATEMATYKA.
Przygotowałam dla uczniów kilka zróżnicowanych pod kątem treści i trudności zadań, tak by każdy uczeń mial szansę na sprawstwo.
1. Ustawiłam stoły, które symbolizowały daną stację.
2. Umieściłam na każdym z nich numer stacji w kurczaczkach, które dodatkowo nawiązywały do tematyki zadań.
3. Uczniowie dobrani w pary rozwiązywali poszczególne zadania.
4. odpowiedzi i rozwiązania zadań zamieszczali na karcie kontrolnej i kartach pracy.
5. Na koniec wspólnie sprawdzaliśmy poprawność wykonanych zadań.
Wszystkie zadania nawiązywały do Eielkanocy.
Stacja I
Zeskanuj kod QR. Za pomocą generatora stwórz własną, kolorową pisankę, a kod do niej zapisz na karcie kontrolnej.
Stacja II
Wykonaj zadanie na karcie pracy.
.
Stacja III
Podziel babeczki na 6 równych części. Zaznacz ułamek 2/6 tych babeczek.
Stacja IV
Rozwiąż zadania na karcie kontrolnej.
Stacja V
Odczytaj współrzędne i symbole wielkanocne ułóż w odpowiednich polach na macie.
koszyczek: F3
pisanka: B4
jajko: D7
kurczak: G9
zając: A10
Wizualizacja zadania poniżej.
Zadanie dodatkowe dla chętnych uczniów, którzy wcześniej ukończyli zadania. Interaktywne ćwiczenia do wykonania w aplikacji genially.
Kod QR do ćwiczeń:
KARTA KONTROLNA DLA UCZNIA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz