Orientację przestrzenną trudno jest oddzielić od innych procesów, takich jak percepcja wzrokowa, czuciowa, słuchowa czy uwaga. W życiu codziennym każda indywidualna organizacja przestrzeni odbywa się w oparciu o jednoczesne spostrzeganie i odbieranie bodźców wielomodalnych.
Prawidłowa orientacja przestrzenna jest efektem współpracy kilku kanałów zmysłowych, przede wszystkim: dotykowego, wzrokowego, kinestetycznego, słuchowego, stąd nasze karty zawierają propozycję ćwiczeń łączących wszystkie wymienione aspekty.
Służą przede wszystkim rozwijaniu i utrwalaniu umiejętności nazwania i oceny stosunków przestrzennych, ale dodatkowo pozwalają na ćwiczenia percepcji wzrokowej, pamięci, uwagi, koncentracji, koordynacji wzrokowo-ruchowej i spostrzegania.
Karty pracy, które opracowujemy stanowią doskonałe uzupełnienie zajęć rewalidacyjnych, ale także pozwalają na proces terapeutyczny podczas zajęć w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej, poprzez niwelowanie dysfunkcji za pomocą zindywidualizowanych ćwiczeń opartych o wielozmysłowe aktywności, a tym samym są inspirującym i spójnym materiałem.
Proponujemy zawsze aktywności, które nie bazują na odtwórczym działaniu dziecka, ale prowokują do kreatywnych działań, gier, samodzielnego rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia i wdrażają do aktywności w parach lub grupach.
Proponowane przez nas ćwiczenia można wykorzystać na wiele sposób. Nauczyciel może przeredagować polecenia, dzięki czemu każde dziecko może niwelować swoje dysfunkcje na wiele sposobów, bazując przy tym na tym samym materiale ćwiczeniowym. Mogą także stanowić punkt wyjścia do kolejnych zadań uwzględniających podobną tematykę. Dołączony materiał graficzny z łatwością wizualizuje omawiane treści, ułatwiając uczniom zrozumienie i zapamiętanie wiadomości z zajęć. Dodatkowo może być wykorzystany jako atrakcyjny element, będący uzupełnieniem notatek w uczniowskich zeszytach oraz sposób na rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i spostrzegania.
Opracowane karty pracy mogą być także wykorzystane przez rodziców do pracy z dziećmi w domu w celu podtrzymania ciągłości procesu edukacyjnego, a także jako urozmaicenie codziennych zajęć.
Przykładowe ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną:
- Rozpoznawanie i nazywanie stron w schemacie własnego ciała.
- Dotykanie i nazywanie lewej i prawej strony ciała dziecka z użyciem określeń: lewa, prawa strona.
- Podnoszenie rąk zgodnie z komunikatami: podnieś lewą rękę, prawą rękę itd.
- Kreślenie w powietrzu kół we wskazanym kierunku.
- Odtwarzanie dwu i trójwymiarowych układów przestrzennych na podstawie modeli z zapałek, klocków, kostek, patyczków, kartoników, guzików, koralików na podstawie podanego modelu.
- Rysowanie linii pionowych, poziomych po prawej stronie lub lewej narysowanego przedmiotu.
- Poruszanie ciałem we wskazanych kierunkach.
- Poruszanie się po płaszczyźnie w kierunkach wskazanych np. przez wzór ułożony z klocków ruchu np. strzałek.
- Rysowanie pod dyktando: rysunek zaczynamy od kolorowej kropki i prowadzimy ołówek np. 2 kratki wyżej, 1 kratkę w lewo itd.
- Rysowanie kształtów w ramach tak zwanych graficznych dyktand.
- Układanie np. kolorowych kółek zgodnie z poleceniami: po lewej stronie linii, po prawej, w dolnej, górnej części nad, pod linią.
- Układanie przedmiotów po prawej lub lewej stronie ciała.
- Układanie wskazanych elementów w miejscu zgodnym z komunikatach np. po lewej stronie szafy, pod krzesłem, za wazonem.
- Układanie różnych przedmiotów np. zabawek, w różnych miejscach w stosunku np. do stołu: po lewej stronie stołu, po prawej, nad, pod, przed, pomiędzy.
- Pokonywanie torów przeszkód.
- Zabawa w “ciepło- zimno”.
- Zabawa “mucha porusza się po kratownicy- mucha idzie w prawo, mucha idzie w lewo”.
- Wskazywanie, które przedmioty znajdują się po prawej, a które po lewej stronie.
- Wskazywanie przedmiotów znajdujących się najdalej, najbliżej nas. Najbliżej prawej strony, najdalej od góry itd.
Poniżej udostępniamy materiały do ćwiczeń orientacji przestrzennej.
ZAGADNIENIA:
1. Dziennik specjalisty – pedagoga specjalnego- zapisy.
2. Prowadzenie dzienników zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. Prowadzenie dziennika zajęć rewalidacyjnych.
Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.
SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO
TECZKA NR 4
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz