Zbliżają się wakacje. Nie wszystkie dzieci wyjadą na kolonie, obozy czy do swoich najbliższych. Nie wszyscy uczniowie będą mogli spędzić ten czas poza domem, na uprawianiu sportów, na zabawach z rodzicami czy przyjaciółmi. Wielu z nich pracuje i nie ma możliwości zapewnienia dziecku atrakcji i zagospodarować aktywnie i kreatywnie ten czas.
To zatem czas, w którym szczególnie bliska powinna być nam - nauczycielom, pedagogom i rodzicom tematyka związana z bezpieczeństwem w sieci i higieną cyfrową. Warto porozmawiać z uczniami na temat tego jak ważna jest higiena cyfrowa i balans między życiem offline, a tym online.
Drodzy Rodzice i opiekunowie, warto, aby mimo wszystko przygotować dla dzieci jakieś analogowe atrakcje, zadania, zabawy i mimo wszystko poświęcić swój wolny czas.
Brak zajęcia, brak planu, pomysłu na aktywności będzie pretekstem dla dzieci, by ten wolny od nauki czas spędzić przed komputerem. Wielu rodziców z obawy przed tym, na wszelki wypadek wyłączy internet, schowa sprzęt komputerowy, wprowadzi zakaz korzystania z niego, a to najgorsze co mogłoby się wydarzyć. Zawsze podstawą jest edukacja, relacja i bycie z dzieckiem. Ich świadomość i wiedza na temat tego jak ważne jest, abyśmy mieli alternatywę poza światem cyfrowym jest kluczowa. Nie zakazy, nie kontrola i kary, ale bycie razem i współuczestniczenie w życiu dziecka jest niezwykle ważne.
Bardzo często przyczyną przebywania tak dużo i długo w sieci jest szukanie uwagi i akceptacji innych, szukanie towarzystwa i wsparcia. Szukanie bliskości, szybkiej nagrody i poczucia sprawstwa, które dają im chociażby gry.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Niestety nie tylko uczniowie, ale także my- dorośli, mamy problem z przestrzeganiem higieny cyfrowej. Wielu z nas w ogóle nie wie czym ona jest. Mylimy ją z bezpieczeństwem w sieci, które jest oczywiście jej elementem. Brak higieny to nie jest problem dzieci i młodzieży, to także nasz problem. Nowe technologie są niezwykle cenne, pomocne w nauce, w rozwoju zawodowym, funkcjonowaniu społecznym itd., ale na wszystko w życiu powinna być przestrzeń. Wszystkim nam potrzebny jest sen, odpoczynek, aktywność fizyczna, dobry sen, właściwe odżywanie, spotkania z przyjaciółmi, bycie ze sobą offline.
Większość z nas:
- za dużo czasu spędza przed ekranem komputera, tabletu czy smartfona,
- za dużo czasu poświęcamy na skrolowanie treści w mediach społecznościowych,
- zatraciliśmy równowagę między czasem offline i online,
- nie potrafimy odłożyć sprzętów multimedialnych w czasie przygotowania posiłków, w czasie rozmów ze znajomymi, w czasie pobytu w restauracji, kinie, w czasie zabawy z dziećmi, tuż przed snem, od razu po przebudzeniu, a to wszystko wpływa na przemęczenie i brak higieny cyfrowej,
- okłamuje albo tłumaczy siebie, że przecież nie zawsze jesteśmy on- line, ale czy na pewno?
Gdybyśmy tak uczciwie przeanalizowali dzień pod kątem tego, kiedy jesteśmy on-line, a kiedy of- line okazałoby się, że różnica między tym co nam się wydaje, a tym co jest rzeczywistością jest zadziwiająca.
Higiena cyfrowa to postawa, której celem jest ograniczenie negatywnego wpływu nowych technologii na Twoje życie. Zachowując higienę cyfrową, nie musisz rezygnować z Internetu, po prostu świadomie z niego korzystaj dbając też o właściwe nawyki.
Pamiętajmy!!!
- Dzieci uczą się przez naśladowanie.
- Rodzice bardzo często bagatelizują problem.
- Brak higieny wpływa na zdrowie psychiczne, fizyczne, społeczne i duchowe.
Skutki braku higieny cyfrowej u dzieci i na co wpływa?
- apatia
- niska samoocena
- unikanie kontaktów offline
- niezadowolenie z życia
- negatywne myślenie i stany depresyjne
- problemy ze snem
- problemy w szkole
- myśli samobójcze
- utrata więzi z rodzin
- przestępstwa
- trudności w szkole i w pracy
- izolacja od rodziny
Technologie nie są ani dobre ani złe, to kolejne narzędzie, które możemy albo dobrze, albo źle używać. Problemem nie są nowe technologie, tylko to w jaki sposób je wykorzystujemy.
Pod tym względem świat cyfrowy nie różni się niczym od świata fizycznego. W przestrzeni miejskiej może na dzieci czyhać wiele niebezpieczeństw, dlatego drodzy rodzice, nauczyciele uczycie je, jak się w niej odnajdywać: jak przechodzić przez ulicę, na co uważać, jakich miejsc unikać i z kim nie rozmawiać.
To samo powinno dotyczyć przebywania w sieci. Czy wręczając swoim dzieciom pierwszy smartfon, pierwszy tablet lub pierwszy komputer z dostępem do internetu, wyjaśniliście im, jak te urządzenia działają, i pokazaliście, jak z nich korzystać?
Czy zanim założyliście swojemu dziecku profil w danym medium społecznościowym, przeczytaliście wspólnie jego regulamin i wytłumaczyliście mu, w jaki sposób ów serwis działa?
Książkę można nabyć w każdej księgarni i tutaj
Co należy zrobić, aby spopularyzować wśród uczniów bezpieczeństwo w sieci i przestrzeganie higieny cyfrowej?
- Na pewno należy wspólnie z dziećmi przygotować kanon właściwych zachowań w sieci.
- Opracować katalog bezpiecznych, wartościowych aplikacji i programów edukacyjnych.
- Rozmawiać z uczniami na temat tego jak powinniśmy korzystać z sieci i w jaki sposób poruszać się w tej ogromnej, wirtualnej przestrzeni.
- Warto dać głos samym uczniom, którzy np. w formie klasowych, czy szkolnych debat sami wymieniliby się spostrzeżeniami i doświadczeniami wynikającymi z użytkowania wspólnej cyfrowej przestrzeni.
- Na pewno wartościowe okaże się spotkanie z ekspertami z tej dzieciny, między innymi np. z edukatorami, trenerami, terapeutami czy np. policjantami.
- Nie może w tych działaniach zabraknąć również rodziców, którzy nie tylko powinni być świadomi swojej roli w kształtowaniu właściwych, bezpiecznych zachowań dzieci, ale sami również powinni taką wiedzę posiąść.
- Stworzyć domowe i klasowe zasady używania sprzętu.
- Zaplanować czas na wspólne rozmowy, zabawy, spacery.
- Ustalić, że w czasie posiłków nie korzystamy z nowych technologii.
- Na godzinę przed snem odkładać telefony do pudełka czy w ustalone miejsce.
- Tuż po przebudzeniu nie sięgać po telefon.
- Wyłączyć powiadomienia z sieci.
- Organizować wspólne spacery, wycieczki rowerowe.
- Dbać o zdrowe odżywanie i aktywność fizyczną.
- Towarzyszyć dzieciom w sieci, bądźmy dla nich przewodnikami, interesujemy się tym co w sieci robią.
- Zadbać o właściwe relacje.
- Wspierać dzieci, jeśli zdarzy się coś złego w sieci, tak aby wiedziały, że zawsze mogą na nas liczyć i zwrócić się do nas z każdym problemem.
- Pokazywać ciekawe miejsca w sieci, z których mogą korzystać w procesie uczenia się, rozwijania swoich pasji i zainteresowań.
-Byłoby wspaniale, gdyby to były materiały z małą ilością tekstu, a większą obrazu!
- Z pewnością sprawdzą się pomoce w formie komiksowej.
- Przydałyby się także krótkie filmiki z wyraźnym, prostym przekazem. Z sytuacjami z życia codziennego.
- Nieocenioną pomocą są zawsze mapy myśli, infografiki i plakaty.
Z czym borykają się w sieci uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną i na co są narażeni?
- Nie zawsze potrafią czytać, lub czytać ze zrozumieniem co powoduje niestety niewłaściwy odbiór treści.
- Skracają dystans z rozmówcą, którego często nawet nie znają, czym często powodują niemiłe sytuacje.
- Są nachalni prosząc o utrzymanie kontaktu nawet nieznajomego, co kończy się bardzo często zablokowaniem ich profilu.
- Nagminnie zmieniają konta na profilach społecznościowych ponieważ zapominają haseł.
- Publikują dane wrażliwe bez zastanowienia się, że ktoś może je wykorzystać.
- Stają się obiektem żartów i kpin, publikując np. zdjęcia, infantylne nagrania, czy wulgarne treści, również za namową szukających sensacji i zabawy nieznajomych.
Na naszej platformie znajduje się przykładowe sprawozdanie nauczyciela współorganizującego.
Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń Rad Pedagogicznych.
🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.
Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.
SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO
TECZKA NR 4
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz