Sztuczna inteligencja może być wsparciem dla nauczycieli i specjalistów, którzy pracują z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami, z niepełnosprawnościami, deficytami, zaburzeniami rozwoju, w tym także z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Wiedza na temat możliwości AI, znajomość aplikacji i programów, ale także umiejętność metodycznego jej wykorzystania może być dużym wsparcie w procesie przygotowywania materiałów edukacyjnych, zindywidualizowanych ćwiczeń, zadań, dostosowaniu wymagań edukacyjnych, ale także przygotowaniu dokumentacji dla ucznia.
AI może być użyteczne w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu na kilka sposobów:
- Spersonalizowane nauczanie: AI może dostarczyć pomysły i przykłady na tworzenie spersonalizowanych materiałów edukacyjnych, które są dopasowane do indywidualnych potrzeb i stylu uczenia się ucznia. Na przykład, mogą to być interaktywne aplikacje lub platformy edukacyjne, które dostosowują się do tempa uczenia się ucznia. To mogą być praktyczne podpowiedzi w zakresie wykorzystywanych metod i form pracy.
- Przykłady narzędzi:
- Wsparcie komunikacyjne: Niektórzy uczniowie ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności z komunikacją werbalną, ale także z intencją komunikacyjną. AI może pomóc poprzez dostarczanie narzędzi do wspomagania komunikacji, takich jak aplikacje do komunikacji wspomaganej, które konwertują i przetwarzają na przykład tekst na mowę lub symbole graficzne. Ponadto wykorzystując asystenta nauczyciela lub Chat GPT możemy otrzymać wsparcie w postaci przykładów na rozwijanie intencji komunikacyjnej. W procesie rozwijania słownictwa wykorzystujemy ilustracje, historyjki obrazkowe, które możemy wygenerować w aplikacjach graficznych.
Przykłady narzędzi:
- Chat GPT
- AI Voice Generator
- Canva
O generowaniu kostek komunikacyjnych przeczytasz TUTAJ
- Trening umiejętności społecznych: Niektóre systemy AI zostały opracowane do symulowania interakcji społecznych i pomagają uczniom praktykować umiejętności społeczne w kontrolowanym środowisku. To może być szczególnie przydatne dla uczniów ze spektrum autyzmu, którzy mają trudności w nawiązywaniu relacji społecznych. Nauczyciele mogą wykorzystywać czaty do opracowywania planów pracy z uczniem, planów terapeutycznych, przykładów ćwiczeń na TUS, generowania grafik, które mogą prezentować i wizualizować różne sytuacje społeczne. Sztuczna inteligencja może wspierać proces rozumienia komunikatów, rozumienia sytuacji społecznych i aktywizowania uczniów.
- Plany aktywności, prezentacje i instrukcje: AI może wspierać nauczycieli nie tylko w planowaniu lekcji i zajęć terapeutycznych, ale także w przygotowywaniu instrukcji, planów aktywności dla ucznia i prezentacji, które pomagają w nadążaniu za tempem pracy na lekcji i wizualizacji nowych treści, szczególnie tych abstrakcyjnych.
- Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów: AI może wspierać nauczycieli w zakresie doboru skutecznych metod i sposobów monitorowania, ale także sprawdzania wiedzy i umiejętności. Dzięki niektórym aplikacjom możemy wygenerować spersonalizowane testy, quizy, zadania z lukami lub sprawdziany.
- Chat GPT
Oczywiście, AI nie zastąpi indywidualnej opieki i wsparcia nauczyciela oraz specjalistów pracujących z uczniami ze spektrum autyzmu, ale może być cennym narzędziem wspomagającym proces nauczania i uczenia się.
Aktywizacja uczniów: dzięki AI możemy generować ciekawe, atrakcyjne wizualnie materiały edukacyjne, które zachęcają uczniów do aktywności, wspierają rozumienie poleceń i zapamiętywania treści. Mogą to być na przykład karty, ale także gry.
Mogą to być także spersonalizowane materiały na gazetkę szkolną.
- Copilot
O takich grach przeczytasz TUTAJ
O materiałach na gazetkę szkolną przeczytasz TUTAJ
Polecamy naszą ostatnią publikację: Sztuczna inteligencje w pracy nauczyciela i terapeuty
Dlaczego?
bo to nieocenione wsparcie dla nauczycieli i terapeutów, którzy chcą wykorzystać nowoczesne technologie w celu ulepszenia procesu nauczania i terapii.
🟩Dzięki praktycznym wskazówkom i przykładom, użytkownicy mogą z łatwością dobrać odpowiednie narzędzia AI do swoich potrzeb i specyfiki pracy.
🟩W e-booku znajdziesz:
🔺opis aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję;
🔺instrukcje krok po kroku;
🔺porady dotyczące tworzenia materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem AI;
🔺przykłady wykorzystania narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji.
E-book zawiera ponad 60 stron.
Publikację kupisz TUTAJ
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz