Świetlica szkolna to miejsce, które odgrywa nieocenioną rolę w codziennym życiu uczniów. Nie jest to jedynie przestrzeń, gdzie dzieci spędzają czas po zakończeniu zajęć lekcyjnych, ale także kluczowy element wsparcia edukacyjnego i emocjonalnego, które pomaga w ich wszechstronnym rozwoju. W świetlicy uczniowie mają szansę na rozwijanie swoich zainteresowań, uczestniczenie w różnorodnych zajęciach oraz zyskiwanie opieki, której mogą potrzebować poza godzinami lekcyjnymi.
Znaczenie Dobrej Organizacji Świetlicy
Obowiązki Szkoły w Organizacji Świetlicy
Według obowiązujących przepisów, każda szkoła podstawowa oraz szkoła oferująca kształcenie specjalne jest zobowiązana do organizowania zajęć świetlicowych. Celem tych zajęć jest zapewnienie opieki uczniom, którzy z różnych przyczyn muszą pozostać w szkole dłużej. Do najczęstszych powodów należą:
godziny pracy rodziców - wielu rodziców nie może odebrać swoich dzieci w standardowych godzinach szkolnych. W takich przypadkach, na wniosek rodziców, szkoła ma obowiązek zapewnić odpowiednią opiekę w świetlicy.
problemy z dojazdem - dla uczniów, którzy mają trudności z transportem do i ze szkoły, świetlica stanowi bezpieczne miejsce, gdzie mogą spędzić czas w oczekiwaniu na odpowiedni środek transportu.
inne uzasadnione potrzeby - świetlica jest również dostępna dla uczniów w sytuacjach, które wymagają dodatkowej opieki, niezależnie od przyczyny.
- planowanie i organizowanie zajęć, które wypełniają czas po lekcjach, zapewniając dzieciom wartościowe i interesujące aktywności,
- udzielanie wsparcia w nauce, pomaganie w odrabianiu prac domowych oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych,
- organizowanie różnorodnych zajęć artystycznych, które rozwijają kreatywność i wyobraźnię dzieci,
- prowadzenie gier i zabaw ruchowych, które wspierają rozwój fizyczny, koordynację oraz współpracę w grupie,
- wdrażanie programów mających na celu profilaktykę zdrowotną, społeczną i emocjonalną, takich jak zajęcia dotyczące bezpieczeństwa, zdrowego stylu życia czy radzenia sobie z emocjami,
- regularne informowanie rodziców o postępach dzieci, organizowanie spotkań i utrzymywanie komunikacji na temat potrzeb i osiągnięć dzieci,
- budowanie atmosfery zaufania, wzajemnego szacunku i wsparcia w grupie dzieci, która sprzyja ich rozwojowi społecznemu i emocjonalnemu,
- monitorowanie i ocena efektywności działań świetlicy oraz dostosowywanie programu do potrzeb dzieci i zmieniających się okoliczności.
- na zajęciach świetlicowych w szkole podstawowej ogólnodostępnej pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów,
- w przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi liczba uczniów z niepełnosprawnościami na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela wynosi nie więcej niż 5,
- w przypadku szkół specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi liczba uczniów z niepełnosprawnościami, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela odpowiada liczbie uczniów, o której mowa w § 6 ust. 6 i 7.
- plan pracy świetlicy na dany rok szkolny,
- imiona i nazwiska uczniów korzystających ze świetlicy,
- oddział, do którego uczęszczają,
- tematy zajęć przeprowadzanych w świetlicy,
- obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć.
Świetlica szkolna to nieodzowny element systemu edukacji, który zapewnia uczniom opiekę, wsparcie oraz możliwość rozwijania zainteresowań poza standardowymi godzinami lekcyjnymi. Odpowiednie zarządzanie pracą świetlicy jest kluczowe dla stworzenia bezpiecznego i sprzyjającego rozwojowi środowiska, które odpowiada na potrzeby zarówno uczniów, jak i ich rodziców. Dzięki temu świetlica staje się miejscem, które realnie wspiera codzienne funkcjonowanie całej społeczności szkolnej.
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeżeli jesteś na ścieżce awansu zawodowe i chcesz przygotować się do egzaminu lub rozmowy, przećwiczyć rozwiązywanie hipotetycznych problemów i zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, to koniecznie skorzystaj z naszych opracowań.
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
📙Ilość stron: 76
📙E-book w formacie PDF
Materiały dostępne TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz