SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

sobota, 28 września 2024

Najważniejsz informacje o pracy świetlicy szkolnej, o których warto wiedzieć


Świetlica szkolna to miejsce, które odgrywa nieocenioną rolę w codziennym życiu uczniów. Nie jest to jedynie przestrzeń, gdzie dzieci spędzają czas po zakończeniu zajęć lekcyjnych, ale także kluczowy element wsparcia edukacyjnego i emocjonalnego, które pomaga w ich wszechstronnym rozwoju.

W świetlicy uczniowie mają szansę na rozwijanie swoich zainteresowań, uczestniczenie w różnorodnych zajęciach oraz zyskiwanie opieki, której mogą potrzebować poza godzinami lekcyjnymi.

Znaczenie Dobrej Organizacji Świetlicy

Aby świetlica mogła spełniać swoją funkcję, kluczowe jest jej odpowiednie zarządzanie. Tworzenie bezpiecznego, sprzyjającego nauce i zabawie środowiska wymaga starannego planowania i zaangażowania ze strony nauczycieli. Dzięki temu świetlica staje się miejscem, w którym uczniowie mogą zarówno odpocząć po intensywnym dniu szkolnym, jak i zaangażować się w aktywności rozwijające ich umiejętności i pasje.

Obowiązki Szkoły w Organizacji Świetlicy

Według obowiązujących przepisów, każda szkoła podstawowa oraz szkoła oferująca kształcenie specjalne jest zobowiązana do organizowania zajęć świetlicowych. Celem tych zajęć jest zapewnienie opieki uczniom, którzy z różnych przyczyn muszą pozostać w szkole dłużej. Do najczęstszych powodów należą:

  • godziny pracy rodziców - wielu rodziców nie może odebrać swoich dzieci w standardowych godzinach szkolnych. W takich przypadkach, na wniosek rodziców, szkoła ma obowiązek zapewnić odpowiednią opiekę w świetlicy.

  • problemy z dojazdem - dla uczniów, którzy mają trudności z transportem do i ze szkoły, świetlica stanowi bezpieczne miejsce, gdzie mogą spędzić czas w oczekiwaniu na odpowiedni środek transportu.

  • inne uzasadnione potrzeby - świetlica jest również dostępna dla uczniów w sytuacjach, które wymagają dodatkowej opieki, niezależnie od przyczyny.

Zadania świetlicy szkolnej
  • planowanie i organizowanie zajęć, które wypełniają czas po lekcjach, zapewniając dzieciom wartościowe i interesujące aktywności,
  • udzielanie wsparcia w nauce, pomaganie w odrabianiu prac domowych oraz 
w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych,
  • organizowanie różnorodnych zajęć artystycznych, które rozwijają kreatywność 
i wyobraźnię dzieci,
  • prowadzenie gier i zabaw ruchowych, które wspierają rozwój fizyczny, koordynację oraz współpracę w grupie,
  • wdrażanie programów mających na celu profilaktykę zdrowotną, społeczną 
i emocjonalną, takich jak zajęcia dotyczące bezpieczeństwa, zdrowego stylu życia czy radzenia sobie z emocjami,
  • regularne informowanie rodziców o postępach dzieci, organizowanie spotkań 
i utrzymywanie komunikacji na temat potrzeb i osiągnięć dzieci,
  • budowanie atmosfery zaufania, wzajemnego szacunku i wsparcia w grupie dzieci, która sprzyja ich rozwojowi społecznemu i emocjonalnemu,
  • monitorowanie i ocena efektywności działań świetlicy oraz dostosowywanie programu do potrzeb dzieci i zmieniających się okoliczności.
Maksymalna liczba uczniów
Maksymalna liczba uczniów na zajęciach świetlicowych jest określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej dotyczącym szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli. Zgodnie z tym rozporządzeniem:
  •  na zajęciach świetlicowych w szkole podstawowej ogólnodostępnej pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów,
  • w przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi liczba uczniów 
z niepełnosprawnościami na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela wynosi nie więcej niż 5,
  • w przypadku szkół specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi liczba uczniów z niepełnosprawnościami, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela odpowiada liczbie uczniów, o której mowa w § 6 ust. 6 i 7.
Dokumentacja
Szkoła prowadzi dziennik zajęć w świetlicy, w którym dokumentuje się zajęcia prowadzone z uczniami w świetlicy w danym roku szkolnym.  
Do dziennika zajęć w świetlicy wpisuje się:
  • plan pracy świetlicy na dany rok szkolny,
  •  imiona i nazwiska uczniów korzystających ze świetlicy,
  • oddział, do którego uczęszczają,
  • tematy zajęć przeprowadzanych w świetlicy,
  • obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć.
Przeprowadzenie zajęć wychowawca świetlicy potwierdza podpisem.

Pensum wychowawcy świetlicy
Pensum dla wychowawcy świetlicy w szkole ogólnodostępnej wynosi 26 godzin, natomiast w szkole specjalnej 24 godziny. Jeżeli stanowisko wychowawcy świetlicy jest połączone z innym stanowiskiem, należy odpowiednio ustalić pensum łączone.


Aby jeszcze bardziej wzbogacić ofertę świetlicy, opracowałyśmy specjalne materiały, w tym przykładowe aktywności dla uczniów, kalendarz świąt, karty pracy oraz scenariusze zajęć na poszczególne miesiące. Te narzędzia pomagają w organizacji ciekawych i rozwijających zajęć, dostosowanych do kolejnych miesięcy roku szkonego i potrzeb uczniów.





Świetlica szkolna to nieodzowny element systemu edukacji, który zapewnia uczniom opiekę, wsparcie oraz możliwość rozwijania zainteresowań poza standardowymi godzinami lekcyjnymi. Odpowiednie zarządzanie pracą świetlicy jest kluczowe dla stworzenia bezpiecznego i sprzyjającego rozwojowi środowiska, które odpowiada na potrzeby zarówno uczniów, jak i ich rodziców. Dzięki temu świetlica staje się miejscem, które realnie wspiera codzienne funkcjonowanie całej społeczności szkolnej.

Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ



Jeżeli jesteś na ścieżce awansu zawodowe i chcesz przygotować się do egzaminu lub rozmowy, przećwiczyć rozwiązywanie hipotetycznych problemów i zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, to koniecznie skorzystaj z naszych opracowań. 


📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.

📙Ilość stron: 76

📙E-book w formacie PDF

Materiały dostępne TUTAJ

📕 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.
📕 Ilość stron: 76
📕 E-book w formacie PDF


Materiały dostępne  TUTAJ



Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.

Materiały dostępne  TUTAJ




 Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!
TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.

Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.
1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.
4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.
5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.
6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.
7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.
9. Szablony gotowych prezentacji.
10. Opiekun stażu i jego zadania.
11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.
13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.
14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.
15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.
16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.
17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.
18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.
19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.



TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.

1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.
2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.
3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.
4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.
5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.
6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.
7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.
8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.
9. Mentor i jego zadania.
10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.
11. Przykładowe pytania na egzamin.
12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.
13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.
14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.
15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.
16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.
18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.
OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/

Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:


Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ

FERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ







Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz