Coraz więcej dzieci i uczniów potrzebuje wsparcia terapeutów i specjalistów w zakresie korygowania i kompensowania różnych obszarów rozwojowych i funkcji poznawczych.
Dlatego w przedszkolach i szkołach organizuje się między innymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Czym są te zajęcia?
-
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z form zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
Regulują je m.in. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. (tekst jednolity), które określa zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
Zajęcia są dobrowolne i bezpłatne.
-
Prowadzą je nauczyciele lub specjaliści z kwalifikacjami do terapii pedagogicznej.
Dla kogo są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Według regulacji i praktyki, zajęcia te są przewidziane dla dzieci/uczniów:
-
z zaburzeniami rozwojowymi — np. niedosłyszące, niewidome, z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu itd.
z odchyleniami rozwojowymi — np. inteligencja poniżej przeciętnej, pewne deficyty rozwojowe, opóźniony rozwój psychoruchowy.
-
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się — dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia.
Ale także:
-
dzieci, które nie są formalnie zdiagnozowane, ale które mają trudności szkolne wymagające indywidualnego podejścia, np. z koncentracją, z motywacją, z poczuciem własnej wartości.
dzieci ze środowisk dysfunkcyjnych lub takich, gdzie czynniki środowiskowe ograniczają rozwój.
Jakie obszary się usprawnia na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych?
Na zajęciach KK terapeuta pedagogiczny może pracować nad wieloma funkcjami i umiejętnościami. Poniżej kluczowe obszary:
W ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych terapeuci i nauczyciele pracują nad kilkoma kluczowymi obszarami rozwoju dziecka.
Wreszcie bardzo istotne jest odniesienie się do orzeczeń i trudności specjalnych. Jeśli dziecko posiada opinię lub orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, terapeuta powinien korzystać z zawartych tam zaleceń, a także uwzględniać zarówno mocne, jak i słabe strony dziecka. Dzięki temu zajęcia mają charakter spersonalizowany i odpowiadają na realne potrzeby ucznia. |
Jak organizować zajęcia korekcyjno- kompensacyjne?
Kilka ważnych wskazówek praktycznych:
-
Liczba uczestników: maksymalnie 5 osób w grupie.
-
Czas trwania pojedynczej sesji: przeważnie 45 minut, choć można modyfikować, jeśli jest uzasadnione.
Na początku: diagnoza, obserwacja, rozmowa z dzieckiem i rodzicami, analiza opinii poradni (jeśli istnieje).
-
Metody pracy: aktywizujące, zróżnicowane — gry, zabawy, wizualizacje, mapy myśli, może praca zespołowa, dyskusja, prace manualne.
-
Zasady, na których powinny się opierać działania: indywidualizacja, powolne stopniowanie trudności, korekcja deficytów, kompensacja, systematyczność, ciągłość (terapia przeplatana z pracą dydaktyczną).
Praktyczne przykłady ćwiczeń i aktywności
Poniżej propozycje ćwiczeń przyporządkowanych do poszczególnych obszarów. Można je adaptować do wieku i możliwości dziecka.
1. Percepcja wzrokowa i przestrzenna
-
Dobieranie par obrazków: według kształtu, koloru, wielkości.
-
Układanie obrazków z części – puzzle, mozaiki.
-
Szukanie brakujących elementów w obrazku.
-
Rysowanie po śladzie — linie, szlaczki, ornamenty, labirynty.
-
Ćwiczenia wzrokowo-ruchowe: podążanie oczami za poruszającym się przedmiotem, “ślady nosem” (obrysowywanie konturów nosem lub palcem).
2. Procesy poznawcze
-
Gry pamięciowe („memory”), układanki, sekwencje obrazków (następstwo zdarzeń).
-
Zestawy zadań uwagi: wyszukiwanie różnic między obrazkami, znajdowanie przedmiotów wg instrukcji „ukrytych”.
-
Zadania z koncentracją: segmentowane czytanie krótkich tekstów, przerwy aktywne, odróżnianie liter podobnych graficznie.
3. Czytanie, pisanie, grafomotoryka
-
Pisanie literek po śladzie, kopiowanie liter i słów.
-
Dyktando graficzne: np. „dwie kratki w dół, trzy w prawo” — rysowanie tras na kratkach.
-
Ćwiczenia manualne: chwytanie różnych narzędzi pisarskich, korzystanie z kredy, gąbki, malowanie palcami.
4. Matematyka
-
Ćwiczenia liczenia praktycznego: grupowanie przedmiotów, porównywanie ilości, proste zadania słowne.
-
Układanie elementów wg wzoru, sekwencji liczbowych, sortowanie przedmiotów wg cech.
5. Motywacja, emocje, umiejętności społeczne
-
Ćwiczenia budujące poczucie własnej wartości: np. zadania, w których dziecko może osiągnąć sukces (stopniowane trudności).
-
Dyskusje o tym, co się udało, co warto zmienić, jak pokonać trudności.
-
Prace w parach lub małych grupach – dzielenie się zadaniami, współpraca, wzmacnianie komunikacji.
Wskazówki praktyczne / pułapki
-
Regularność jest kluczowa — efekty przychodzą stopniowo. Jeden raz w tygodniu może być za mało, szczególnie jeśli deficyty są większe.
-
Stopniowanie trudności — ważne, by dziecko doświadczało zarówno sukcesów, jak i wyzwań, ale żeby nie było przytłoczone.
-
Dostosowywanie metod do dziecka — tempo, formy (niektóre dzieci lepiej reagują na ruch, inne na zadania słowne, inne manualne).
-
Motywacja i atmosfera — zachęcanie, pozytywne wzmocnienie, budowanie poczucia, że poprawa jest możliwa.
-
Współpraca z rodzicami — przekazanie, co robi się na zajęciach, co rodzic może powtórzyć w domu, jakie materiały, ćwiczenia.
-
Monitorowanie postępów — notatki, obserwacje, ewentualnie testy lub materiały diagnostyczne, analizowanie co działa, a co nie i modyfikowanie planu.
Rozgrzewka „Głoskowe domino”
– karty z obrazkami: dziecko układa je tak, aby kolejne słowo zaczynało się głoską, na którą kończyło się poprzednie.Analiza słuchowa
– dziel słowa na sylaby i głoski (np. „okno”, „samolot”). Dziecko klaszcze tyle razy, ile jest sylab.Układanki wyrazowe
– pocięte na sylaby słowa (np. ma-ma, ok-no) – dziecko układa poprawne słowa i odczytuje je.Czytanie krótkich tekstów z lukami
– tekst z brakującymi literami, np. „K_ta pi_e do la_u” → dziecko uzupełnia i czyta.Gra „Szybkie pary”
– dopasowywanie wyrazów podobnych graficznie (kot – kto, dom – dym).
Ćwiczenia manualne
– ugniatanie masy solnej/plasteliny, formowanie kulek i wałeczków.
– nawlekanie koralików na sznurek.-
Rysowanie po śladzie i w labiryntach
– różne wzory szlaczków, spirale, fale, zygzaki. -
Pisanie liter wieloma sposobami
– palcem po piasku, patyczkiem na tacy z kaszą manną, pisanie kredą na tablicy. -
Dyktando graficzne
– nauczyciel mówi: „3 kratki w dół, 2 w prawo” – dziecko rysuje trasę w kratkach. -
Pisanie krótkich zdań po śladzie, a następnie samodzielnie
– np. „Ala ma kota”.
Liczenie na konkretach
– przeliczanie guzików/klocków, układanie ich w zbiory po 2, 5, 10.-
Porównywanie zbiorów
– „Gdzie jest więcej/mniej?”, „Który stos ma tyle samo?” -
Układanie ciągów liczbowych
– 2, 4, 6, … / 10, 9, 8, … (dziecko kontynuuje sekwencję). -
Zadania słowne na wesoło
– „Mama kupiła 3 jabłka i 2 gruszki. Ile owoców ma razem?”
– używanie obrazków jako pomocy. -
Gra „Matematyczne memory”
– karty: na jednych działanie (3+2), na drugich wynik (5). Zadaniem jest dopasowanie par.
ZAWARTOŚĆ MATERIAŁÓW SZKOLENIOWYCH:
- 1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2. Propozycja ćwiczeń i zabaw
3. Programy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
4. Przykładowe wpisy do dziennika
5. Oceny efektywności
6. Narzędzia TIK w terapii
7. Generatory kart pracy
8. Metody aktywizujące
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Wspólna odpowiedzialność
Wakacje to czas odpoczynku, ale też wielka szansa, by uczyć dzieci samoregulacji, umiejętności dbania o siebie i swój dobrostan. Rozmowy o higienie cyfrowej powinny być częścią wychowawczych działań zarówno w szkole, jak i w domu.
Zachęcamy rodziców do rozmowy z dziećmi, a nauczycieli – do poruszenia tego tematu jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego. Prosta ulotka, plakat, prezentacja albo rozmowa z klasą – mogą sprawić, że te wakacje będą nie tylko przyjemne, ale i bezpieczne.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz