Awans zawodowy nauczyciela to kluczowy etap w karierze każdego pedagoga, który pozwala na rozwój kompetencji, zdobycie nowych umiejętności oraz uzyskanie wyższych kwalifikacji zawodowych.
Dla nauczyciela początkującego jest to szczególnie istotny proces, gdyż stanowi fundament jego przyszłej kariery w zawodowej.
Kiedy rozpoczyna się przygotowanie do zawodu?
Nauczyciel rozpoczyna przygotowanie do zawodu, gdy zostanie zatrudniony na co najmniej pół etatu, zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami. Ten kluczowy etap w rozwoju zawodowym trwa 3 lata i 9 miesięcy, w trakcie których nauczyciel zdobywa niezbędne doświadczenie, doskonali umiejętności i przygotowuje się do mianowania.
Nauczyciel poczatkujący, który nie ma przygotowania pedagogicznego, może także rozpocząć przygotowanie do zawodu, jeżeli zobowiąże się do jego uzyskania w pierwszym roku pracy w szkole. Nie jest wówczas wymagana zgoda kuratora oświaty.
Okres przygotowania do zawodu nauczyciela rozpocznie się automatycznie w dowolnym momencie roku szkolnego, bez potrzeby składania wniosku przez nauczyciela. Do tego okresu wliczane będą jedynie te dni, w których nauczyciel pracuje na co najmniej pół etatu. Nieobecności trwające dłużej niż 30 dni, z wyjątkiem urlopu wypoczynkowego, nie będą wliczane do okresu przygotowania.
Kalendarz aktywności ułatwiający planowanie działań, potwierzających spełnienie wymagań dostępny jest TUTAJ.
Skrócenie okresu przygotowania do zawodu do 2 lat i 9 miesięcy
Okres przygotowania do zawodu nauczyciela może zostać skrócony do 2 lat i 9 miesięcy w kilku przypadkach. Skrócenie to jest możliwe, jeśli:
- nauczyciel posiada stopień naukowy,
- przed podjęciem pracy w polskiej szkole prowadził zajęcia w szkole za granicą,
- był nauczycielem akademickim z co najmniej 3-letnim stażem na uczelni,
- w dniu nawiązania stosunku pracy w szkole posiadał co najmniej 5-letni okres pracy oraz znaczący dorobek zawodowy.
Zawarcie umowy o pracę
Nauczyciel początkujący zostanie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony, trwającej 2 lata szkolne. W przypadku braku przygotowania pedagogicznego, nauczyciel ma obowiązek zdobyć brakujące kwalifikacje w pierwszym roku pracy.
Po zakończeniu 2-letniego okresu przygotowania do zawodu, dyrektor zatrudni nauczyciela na czas nieokreślony, pod warunkiem, że nauczyciel uzyska co najmniej dobrą ocenę pracy — negatywna ocena skutkowałaby zwolnieniem.
W szczególnych przypadkach, takich jak potrzeba zastępstwa, zmiany w organizacji nauczania, lub gdy nauczyciel nie otrzymał dobrej oceny pracy, możliwe będzie zawarcie kolejnej umowy na czas określony, ale tylko na 1 rok szkolny.
Wsparcie mentora
Dyrektor przydzieli nauczycielowi mentora. Mentorem może zostać wyłącznie nauczyciel mianowany lub dyplomowany, z wyłączeniem osób pełniących funkcje kierownicze. Jego głównym zadaniem będzie wspieranie nauczyciela w trakcie przygotowania do zawodu, oferując pomoc i wskazówki niezbędne do skutecznego rozwijania umiejętności zawodowych.
Zajęcia obserwowane
Pierwsza obserwacja zajęć odbędzie się w drugim roku przygotowania do zawodu i obejmie minimum 1 godzinę lekcyjną. Obserwacja będzie przeprowadzona w obecności dyrektora szkoły, mentora, oraz jednej z następujących osób: doradcy metodycznego, nauczyciela konsultanta, przedstawiciela organu nadzoru pedagogicznego lub nauczyciela dyplomowanego uczącego tego samego przedmiotu bądź prowadzącego ten sam rodzaj zajęć, z tej samej lub innej szkoły
Jeśli nauczyciel uzyska co najmniej dobrą ocenę pracy, dyrektor powoła komisję do przeprowadzenia drugiej obserwacji zajęć. Komisja będzie składać się z:
- dyrektor (przewodniczący),
- ekspert z listy ekspertów MEN lub nauczyciel dyplomowany posiadający kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej,
- doradca metodyczny albo nauczyciel konsultant albo przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny albo nauczyciel dyplomowany, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, z tej samej lub innej szkoły,
- przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela organizacji związkowej (na żądanie nauczyciela).
Po przeprowadzeniu przez nauczyciela zajęć, komisja omawia je, zwracając uwagę na poprawność merytoryczną, realizację celu zajęć oraz umiejętności nauczyciela, w tym jego elastyczność w reagowaniu na zmieniające się sytuacje, kulturę osobistą oraz komunikację z uczniami.
Następnie przeprowadza z nauczycielem rozmowę dotyczącą zastosowanych metod i form pracy oraz indywidualizacji nauczania, w trakcie której nauczyciel wykonuje zadanie wskazane przez komisję z użyciem narzędzi multimedialnych, o ile narzędzia takie nie były wykorzystane w trakcie tych zajęć.
Każdy członek komisji ocenia zajęcia, przyznając punkty w skali od 0 do 10, a nauczyciel uzyskuje pozytywną opinię, jeśli średnia arytmetyczna punktów wynosi co najmniej 5.
Ocena pracy
W drugim roku przygotowania do zawodu dyrektor dokonuje oceny pracy nauczyciela (po zasięgnięciu opinii mentora i rady rodziców). Warunkiem kontynuacji okresu przygotowania do zawodu
i zatrudnienia na czas nieokreślony jest uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy.
W trakcie ostatniego roku przygotowania do zawodu dyrektor ponownie dokonuje oceny pracy nauczyciela (po zasięgnięciu opinii mentora i rady rodziców), również wymagana jest co najmniej dobra ocena pracy.
Wniosek
Po upływie okresu przygotowania do zawodu nauczyciel składa wniosek do organu prowadzącego szkołę o podjęcie postępowania egzaminacyjnego.
Egzamin
Komisja egzaminacyjna zapoznaje się z opinią na temat przeprowadzonych zajęć oraz z oceną pracy nauczyciela, a następnie przystępuje do egzaminu, w trakcie którego nauczyciel:
- odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań,
- demonstruje umiejętność rozwiązania problemu wskazanego przez komisję, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.
Każdy członek komisji ocenia spełnienie przez nauczyciela wymagań, o których mowa w § 7, przyznając łącznie punkty w skali od 0 do 10. Na podstawie liczby punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji egzaminacyjnej oblicza się średnią arytmetyczną punktów, z tym że jeżeli liczba członków komisji egzaminacyjnej jest większa niż 3, odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę punktową.
. Nauczyciel zdał egzamin przed komisją egzaminacyjną, jeżeli średnia arytmetyczna otrzymanych punktów wynosi co najmniej 7.
Informacje na temat podsumowania awansu zawodowego dostępne są TUTAJ
Awans zawodowy nauczyciela poczatkującego w pigułce.
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
Wyjątkowe materiały do pracy na zajęciach świetlicowych, mnóstwo inspiracji i gotowych kart pracy, scenariuszy gazetek. Plan pracy świetlicy i materiały na poszczególne miesiące znajdzisz TUTAJ
Jeżeli jesteś na ścieżce awansu zawodowe i chcesz przygotować się do egzaminu lub rozmowy, przećwiczyć rozwiązywanie hipotetycznych problemów i zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, to koniecznie skorzystaj z naszych opracowań.
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
📙Ilość stron: 76
📙E-book w formacie PDF
Materiały dostępne TUTAJ
Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego. Ilość stron: 76 E-book w formacie PDF
Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.
Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!
TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.
Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.
1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.
4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.
5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.
6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.
7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.
9. Szablony gotowych prezentacji.
10. Opiekun stażu i jego zadania.
11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.
13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.
14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.
15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.
16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.
17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.
18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.
19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.
1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.
2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.
3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.
4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.
5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.
6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.
7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.
8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.
9. Mentor i jego zadania.
10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.
11. Przykładowe pytania na egzamin.
12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.
13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.
14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.
15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.
16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.
18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.
Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:
Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz