SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

środa, 18 czerwca 2025

EWALUACJA IPET- OKRESOWA OCENA EFEKTYWNOCI

 


Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) jest kluczowym dokumentem wspierającym edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Aby upewnić się, że działania realizowane w ramach IPET są skuteczne i adekwatne do potrzeb ucznia, konieczne jest dokonywanie okresowej oceny efektywności programu. 

Podstawa prawna

Podstawą prawną dla tworzenia IPET oraz jego oceny jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Zgodnie z rozporządzeniem:

  1. IPET powinien być regularnie oceniany w celu dostosowania go do zmieniających się potrzeb ucznia.
  2. Ocena efektywności IPET jest obowiązkowa i stanowi element monitorowania postępów ucznia.

Kto dokonuje oceny efektywności IPET?

Oceny dokonuje zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. W skład zespołu wchodzą:

  • wychowawca klasy,
  • nauczyciele przedmiotowi,
  • specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem (np. pedagog, psycholog, logopeda),
  • inni pracownicy szkoły wspierający ucznia.

W pracach zespołu powinni uczestniczyć także rodzice ucznia, a w przypadku starszych uczniów – również sam uczeń, jeżeli jest to możliwe.

Kiedy i ile razy należy oceniać efektywność IPET?

  • Minimalna częstotliwość: Ocena powinna być dokonywana co najmniej dwa razy w roku szkolnym.
  • Dodatkowe oceny: W przypadku istotnych zmian w funkcjonowaniu ucznia lub okoliczności wymagających modyfikacji IPET (np. po uzyskaniu nowych diagnoz) ocena może być przeprowadzana częściej.

Dla kogo konstruuje się ocenę?

Ocena efektywności IPET jest przygotowywana:

  1. Dla ucznia – by lepiej dopasować metody i formy wsparcia.
  2. Dla rodziców – aby mieli wgląd w postępy dziecka i mogli współpracować ze szkołą.
  3. Dla organu prowadzącego i nadzorującego – jako dokument potwierdzający realizację obowiązków szkoły wobec uczniów z SPE.

Na co zwrócić uwagę w ocenie efektywności IPET?

Ocena powinna obejmować:

Postępy ucznia:

  • w zakresie celów edukacyjnych (np. osiągnięcie podstawy programowej),
  • w rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych,
  • w rozwijaniu samodzielności i funkcjonowania w środowisku szkolnym.
Skuteczność stosowanych metod:
  • Czy metody dydaktyczne i terapeutyczne były adekwatne?
  • Jakie formy wsparcia były najbardziej efektywne?
Ewentualne trudności:
  • Jakie bariery napotkał uczeń?
  • Czy zaplanowane wsparcie było wystarczające?
Rekomendacje na przyszłość:
  • Czy IPET wymaga modyfikacji?
  • Jakie działania należy kontynuować, a jakie zmienić?









Okresowa ocena efektywności IPET jest nie tylko obowiązkiem, ale przede wszystkim narzędziem umożliwiającym zapewnienie uczniowi wsparcia na miarę jego potrzeb. Systematyczna analiza postępów i wyzwań pozwala na bieżące dostosowywanie programu, co jest kluczowe dla efektywnej pracy z uczniem ze SPE.

Dokonując oceny, pamiętajmy, że jej celem nie jest jedynie formalne wypełnienie obowiązku, ale realne wsparcie ucznia w jego rozwoju i edukacji.


Na naszej platformie znajdują się wzory okresowych ocen IPET/ ewaluacja IPET, ale także inna dokumentacja, w tym sprawozdania i oceny efektywności zajęć rewalidacyjnych i zajęć z PPP.



Zachęcamy szkoły i przedszkola do skorzystania z oferty ośrodka, w zakresie dokumentacji dla uczniów ze SPE, ale także metodyki i dostosowań wymagań edukacyjnych.


Oferta szkoleń akredytowanego ośrodka doskonalenia zawodowego nauczyciela

znajduje się TUTAJ













KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ






Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png




Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ











Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz