Zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie określone są w treści Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 24 sierpnia 2017 r.). W myśl cytowanego rozporządzenia zakres obowiązków na omawianym stanowisku przedstawia się następująco:
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w programie;
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
- udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- prowadzenie zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.
Jak można rozumieć te zadania i jakie konkretne działania i aktywności można przypisać do poszczególnych zadań?
1. Współpraca z nauczycielami i specjalistami w zespole ds. uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Współpraca przy tworzeniu WOPFU i IPET.
3. Pomoc nauczycielom w przygotowaniu dostosowań wymagań edukacyjnych.
4. Diagnozowanie potrzeb i możliwości uczniów.
5. Współpraca z nauczycielami przedmiotów w określaniu możliwości i potrzeb uczniów.
6. Pomoc i udzielanie wskazówek nauczycielom w zakresie konstruowania kart pracy, ćwiczeń, zadań i aktywności lekcyjnych.
7. Pomoc w doborze sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze SPE.
8. Przygotowywanie zindywidualizowanych pomocy dydaktycznych.
9. Pomoc w konstruowaniu dostosowanych sprawdzianów i kartkówek.
10. Wspomaganie i wspieranie dzieci w czasie zajęć i uczniów w czasie lekcji.
- pomoc w zrozumieniu poleceń i komunikatów,
- pomoc w wykonywaniu zadań,
- motywowanie do podejmowania działania i zapisywania notatek w zeszycie,
- przygotowywanie wklejek z notatkami,
- przygotowanie tablic demonstracyjnych z wizualizacją na przykład wzorów, schematów i reguł,
- pomoc w konstruowaniu notatek,
- dobór odpowiednich podręczników,
- dobór właściwej czcionki i jej rozmiarów,
- niwelowanie i niedopuszczanie do zachowań trudnych,
- przekierowywanie uwagi dziecka na pożądane aktywności,
- przywracanie uwagi dziecka,
- pomoc w treningu czystości,
- pomoc w treningu zastępowania agresji,
- kierowanie do miejsca wyciszenia i relaksacji,
- pomoc w czynnościach samoobsługowych,
- włączanie dzieci ze SPE do aktywności klasowych i szkolnych,
- wsparcie uczniów w czasie przerw,
-wsparcie dzieci i uczniów w czasie wycieczek.
11. Współpraca z rodzicami lub opiekunami prawnymi.
- udzielanie wskazówek rodzicom i wymiana doświadczeń,
- wsparcie wszystkich dzieci w klasie w zakresie współpracy z dziećmi i uczniami
z różnymi trudnościami,
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami i informowanie ich o znaczących sytuacjach,
- ustalanie systemu motywacyjnego.
12. Wdrażanie dzieci do umiejętnego zarządzania emocjami i regulowania emocjami.
13. Integrowanie zespołu klasowego i wsparcie pozostałych uczniów w klasie i dzieci w grupie.
14. Wdrażanie dzieci do respektowania zasad klasowych i szkolnych.
15. Pomoc terapeutom i rewalidatorom w doborze odpowiedniego planu terapii i programu zajęć.
16.Jeśli nauczyciel posiada odpowiednie kwalifikacje to może dodatkowo prowadzić
zajęcia rewalidacyjne i zajęcia w ramach PPP.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Jak można te wszystkie zadania realizować? Za pomocą jakich narzędzi, pomocy dydaktycznych i dostępnych w sieci materiałów?
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ
Materiały i szkolenia dla nauczycieli
Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ
Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ
Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.
Co zawiera szkolenie?
Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.
Materiały składają się z 6 części:
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.
Przykładowe strony z materiałów.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ
Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ
Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz