Rozmowy z dziećmi na temat trudnych sytuacji, takich jak powódź, mogą być wyzwaniem. Dzieci mogą odczuwać strach, niepokój, czy dezorientację w obliczu takich wydarzeń. Dlatego ważne jest, aby umieć rozmawiać z nimi w sposób wspierający i jednocześnie rozwijać ich kompetencje emocjonalno-społeczne.
Jak rozpocząć rozmowę?
- Bądź otwarty i uczciwy: Dzieci wyczuwają emocje dorosłych. Jeśli jesteś zestresowany, mogą to zauważyć. Warto więc otwarcie porozmawiać o sytuacji, dostosowując język do wieku dziecka. Wyjaśnij, czym jest powódź, jakie niesie ze sobą zagrożenia, ale także jakie środki bezpieczeństwa są podejmowane.
- Słuchaj aktywnie: Pozwól dzieciom zadawać pytania i wyrażać swoje uczucia. Nie przerywaj, gdy mówią o swoich obawach. To kluczowe, aby czuły się wysłuchane i zrozumiane.
- Zachęcaj do wyrażania emocji: Powiedz dzieciom, że wszystkie emocje są w porządku. Mogą być smutne, przestraszone, czy zdezorientowane i to jest naturalne.
- Daj przykład: Dziel się swoimi emocjami w sposób odpowiedni dla wieku dziecka. Na przykład, możesz powiedzieć: "Też się trochę martwię, ale wiemy, co robić, żeby być bezpiecznymi."
Jak rozwijać kompetencje emocjonalno-społeczne przy okazji ten kryzysowej sytuacji?
Rozmowa o powodzi może być okazją do rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych, takich jak empatia, rozpoznawanie i regulacja emocji, czy współpraca. Oto kilka pomysłów:
- Rozpoznawanie emocji: Wykorzystaj emotki lub buźki emocji, aby pomóc dzieciom zidentyfikować i nazwać swoje uczucia. Możesz stworzyć kartki z różnymi emotkami i poprosić dzieci, aby wybrały tę, która najlepiej odzwierciedla ich samopoczucie.
- Opowiadanie historii: Wspólnie stwórzcie opowiadanie o powodzi, w którym bohaterowie przeżywają różne emocje. Pytaj dzieci, jak bohaterowie mogą sobie radzić z tymi uczuciami i co mogliby zrobić, aby czuć się lepiej.
- Gra emocji z emotkami: Przygotuj zestaw emotek przedstawiających różne emocje (radość, smutek, strach, złość itp.). Dzieci losują emotki i opowiadają, kiedy ostatnio czuły się w ten sposób. Następnie wspólnie omawiacie, jakie działania mogą podjąć, gdy odczuwają daną emocję.
- Dziennik uczuć: Zachęć dzieci do prowadzenia dziennika uczuć przez tydzień. Każdego dnia mogą rysować buźkę/emotkę, która odzwierciedla ich nastrój, i napisać lub narysować, co spowodowało takie uczucia.
- Kolaż emocji: Podziel dzieci na grupy i poproś je o stworzenie kolażu z gazet lub wydrukowanych emotek, przedstawiającego różne emocje, które można odczuwać podczas sytuacji kryzysowych. Następnie każda grupa prezentuje swój kolaż i omawia, jakie emocje wybrała i dlaczego.
- Zabawa "Co by było, gdyby...": W tej zabawie dzieci wymyślają scenariusze, w których muszą radzić sobie z różnymi sytuacjami związanymi z powodzią (np. ewakuacja, pomoc sąsiadowi). Dzięki temu uczą się empatii i zastanawiają się, jak można wspierać innych w trudnych chwilach.
Rozmowa z dziećmi o powodzi to nie tylko wyzwanie, ale również okazja do rozwijania ważnych umiejętności społecznych i emocjonalnych. Dzięki odpowiedniemu podejściu możemy pomóc dzieciom lepiej zrozumieć i radzić sobie z własnymi uczuciami, jednocześnie ucząc je, jak być empatycznym i wspierającym wobec innych.
Propozycja aktywności z wykorzystaniem elektrostatycznych emotek i kolorowych karteczek, które przyklejają się na każdej suchej powierzchni. Możemy ja przyczepić na ścianie, na drzwiach na podłodze, tablicy i w każdym innym miejscu. Są one wielokrotnego użytku.
Oferta tych naklejek znajduje się TUTAJ
1. Dzieci wybierają emotkę i dopisują lub opisują swoje emocje i dołączają do emotki.
Inne propozycje aktywności rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne znajdziesz TUTAJ
Karty możesz pobrać klikając poniższe i zapisując na komputerze.
i TUTAJ
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz