Współpraca nauczycieli współorganizujących proces kształcenia z nauczycielami przedmiotów i wychowawcą – klucz do sukcesu w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Współpraca nauczyciela współorganizującego proces kształcenia (często nazywanego jeszcze nauczycielem wspomagającym) z nauczycielami przedmiotów oraz wychowawcą jest kluczowym elementem efektywnej pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wymaga to nie tylko doskonałej komunikacji, wzajemnego szacunku, zaufania, ale także zrozumienia, że ich działania powinny wzajemnie się uzupełniać, by wspierać rozwój ucznia zarówno na poziomie edukacyjnym, jak i emocjonalnym.
Główne zadania nauczyciela współorganizującego proces kształcenia
Nauczyciel wspomagający pełni rolę koordynatora i wsparcia w pracy z uczniem ze SPE. Do jego głównych zadań należy:
- Diagnoza i rozpoznanie potrzeb ucznia – nauczyciel wspomagający analizuje dokumentację ucznia (orzeczenia), by zrozumieć specyficzne potrzeby i opracować strategie wspierające. Kluczowym krokiem jest poznanie mocnych stron ucznia oraz obszarów, w których wymaga on szczególnej pomocy.
- Współtworzenie i realizacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) – nauczyciel wspomagający, we współpracy z zespołem, tworzy IPET, który określa cele, metody pracy oraz formy wsparcia dla ucznia.
- Codzienna współpraca z nauczycielami przedmiotów – nauczyciel wspomagający powinien wspierać nauczycieli w dostosowywaniu materiału dydaktycznego do możliwości ucznia ze SPE, tak by był on dla niego zrozumiały i dostosowany do jego poziomu rozwoju.
- Współpraca z wychowawcą klasy – nauczyciel wspomagający powinien regularnie wymieniać informacje z wychowawcą klasy na temat postępów ucznia oraz jego funkcjonowania w grupie, aby móc wspierać go także w obszarach społecznych.
- Edukacja i wspieranie zespołu nauczycielskiego – nauczyciel wspomagający nie tylko pomaga uczniom, ale także wspiera nauczycieli wszystkich przedmiotów, dostarczając im wiedzy o specyficznych potrzebach ucznia, metodach pracy oraz dostosowaniach, które mogą poprawić efektywność nauczania.
Przykłady współpracy nauczyciela wspomagającego z nauczycielami przedmiotów i wychowawcą:
1. Wspólne planowanie lekcji
Nauczyciel współorganizujący może aktywnie uczestniczyć w planowaniu lekcji razem z nauczycielami przedmiotów. Przykładem może być lekcja matematyki, gdzie nauczyciel współorganizujący wraz z nauczycielem matematyki ustala, które zadania mogą być zbyt trudne dla ucznia ze SPE i jak je uprościć, by były zrozumiałe. Na przykład NW, może zaproponować korzystanie z pomocy wizualnych, np. kolorowych wykresów, szablonów, schematów, planów aktywności, czy konkretnych przykładów, które pomogą zrozumieć trudniejsze zagadnienia. Ponadto NW pomaga w przygotowywaniu i dostosowywaniu ćwiczeń, aktywności i kart pracy, które są wzbogacone o wizualizację, wzory, schematy i krótkie komunikaty i polecenia.
2. Dostosowanie form oceniania
Współpraca nauczyciela współorganizującego z nauczycielami przedmiotów jest kluczowa w kontekście oceniania ucznia ze SPE. Przykładowo, na lekcjach języka polskiego, NW może doradzić nauczycielowi, aby zamiast standardowej formy sprawdzianu pisemnego, uczniowi umożliwić wypowiedź ustną lub przedstawić prace w formie prezentacji multimedialnej. Takie podejście może zredukować stres ucznia i pozwolić mu lepiej zaprezentować swoje umiejętności. Warto wykorzystać także takie sposoby sprawdzania wiedzy jak: projekt edukacyjny, zadanie praktyczne, zadania z lukami, testy jednokrotnego wyboru, plansze wizualne, graficzne karty lub sketchnotki.
3. Dostosowanie wymagań edukacyjnych.
Nauczyciel współorganizujący wspiera nauczycieli w zakresie przygotowywania dostosowań wymagań edukacyjnych, w tym w zakresie doboru metod, form pracy, środków dydaktycznych, kart pracy, ćwiczeń i zadań, ale przede wszystkim w doborze sposobów i form sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów.
Czym są dostosowania i kto je konstruuje? Sketchnotka wykonana przez Anię Żertkę na podstawie mojego wykładu, podczas konferencji Edufaladobra.
4. Współpraca w sytuacjach kryzysowych
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie ci z zaburzeniami emocjonalnymi, mogą mieć trudności z regulacją zachowań w trudnych sytuacjach. W takich przypadkach współpraca między nauczycielem współorganizującym a wychowawcą jest nieoceniona. NW może zorganizować spotkanie z wychowawcą i nauczycielami przedmiotowymi, by wspólnie opracować strategie radzenia sobie z emocjami ucznia. Może to obejmować wdrożenie planu zachowań, np. systemu wzmocnień pozytywnych za właściwe zachowania, co wzmocni poczucie bezpieczeństwa ucznia. NW potrafi także rozpoznać bodźce, które wywoływać mogą zachowania trudne ucznia i je zminimalizować poprzez przekierowanie uwagi ucznia lub trening zastępowania agresji.
5. Wspólne spotkania zespołu ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych
NW, wychowawca i nauczyciele przedmiotów regularnie powinni spotykać się, aby omówić postępy ucznia oraz ewentualne trudności, które napotykają w pracy. Nauczyciel współorganizujący może zasugerować konkretne techniki wprowadzające zmiany stopniowo, a także dostarczyć nauczycielom materiały edukacyjne dotyczące pracy z uczniem w spektrum autyzmu.
Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia może wykorzystać przeróżne narzędzia i dostępne w sieci materiały, aby jego praca z uczniem była jeszcze bardziej efektywna.
Przykłady takich narzędzi znajdziesz TUTAJ
Współpraca między nauczycielem wspomagającym a nauczycielami przedmiotowymi i wychowawcą jest kluczowa dla zapewnienia uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi optymalnych warunków do nauki i rozwoju. Regularna wymiana informacji, wspólne planowanie lekcji oraz wzajemne wsparcie w trudnych sytuacjach to fundamenty efektywnej pracy zespołowej. Działając wspólnie, nauczyciele mogą stworzyć spójny i zindywidualizowany system wsparcia, który pomoże uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny i społeczny.
Ważne!
Nauczyciel współorganizujący, choć pełni inną funkcję, jest również pełnoprawnym członkiem zespołu nauczycielskiego. Wzajemny szacunek i wsparcie między nim a nauczycielami przedmiotu oraz wychowawcami są kluczowe dla efektywnej współpracy. Działając wspólnie, możemy lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów, budując zintegrowane środowisko edukacyjne, które sprzyja ich rozwojowi.
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz