SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

wtorek, 1 października 2024

WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCEGO Z NAUCZYCIELAMI PRZEDMIOTÓW I WYCHOWAWCĄ



Współpraca nauczycieli współorganizujących proces kształcenia z nauczycielami przedmiotów i wychowawcą –  klucz do sukcesu w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Współpraca nauczyciela współorganizującego proces kształcenia (często nazywanego jeszcze nauczycielem wspomagającym) z nauczycielami przedmiotów oraz wychowawcą jest kluczowym elementem efektywnej pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wymaga to nie tylko doskonałej komunikacji,  wzajemnego szacunku, zaufania, ale także zrozumienia, że ich działania powinny wzajemnie się uzupełniać, by wspierać rozwój ucznia zarówno na poziomie edukacyjnym, jak i emocjonalnym.

Główne zadania nauczyciela współorganizującego proces kształcenia

Nauczyciel wspomagający pełni rolę koordynatora i wsparcia w pracy z uczniem ze SPE. Do jego głównych zadań należy:

  • Diagnoza i rozpoznanie potrzeb ucznia – nauczyciel wspomagający analizuje dokumentację ucznia (orzeczenia), by zrozumieć specyficzne potrzeby i opracować strategie wspierające. Kluczowym krokiem jest poznanie mocnych stron ucznia oraz obszarów, w których wymaga on szczególnej pomocy.
  • Współtworzenie i realizacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) – nauczyciel wspomagający, we współpracy z zespołem, tworzy IPET, który określa cele, metody pracy oraz formy wsparcia dla ucznia.
  • Codzienna współpraca z nauczycielami przedmiotów – nauczyciel wspomagający powinien wspierać nauczycieli w dostosowywaniu materiału dydaktycznego do możliwości ucznia ze SPE, tak by był on dla niego zrozumiały i dostosowany do jego poziomu rozwoju.
  • Współpraca z wychowawcą klasy – nauczyciel wspomagający powinien regularnie wymieniać informacje z wychowawcą klasy na temat postępów ucznia oraz jego funkcjonowania w grupie, aby móc wspierać go także w obszarach społecznych.
  • Edukacja i wspieranie zespołu nauczycielskiego – nauczyciel wspomagający nie tylko pomaga uczniom, ale także wspiera nauczycieli wszystkich przedmiotów, dostarczając im wiedzy o specyficznych potrzebach ucznia, metodach pracy oraz dostosowaniach, które mogą poprawić efektywność nauczania.
Szczegółowe zadania nauczyciela współorganizującego widoczne są na infografice. 
A o planowaniu pracy n. współorganizującego przeczytasz TUTAJ


Przykłady współpracy nauczyciela wspomagającego z nauczycielami przedmiotów i wychowawcą:

1. Wspólne planowanie lekcji

Nauczyciel współorganizujący może aktywnie uczestniczyć w planowaniu lekcji razem z nauczycielami przedmiotów. Przykładem może być lekcja matematyki, gdzie nauczyciel współorganizujący wraz z nauczycielem matematyki ustala, które zadania mogą być  zbyt trudne dla ucznia ze SPE i jak je uprościć, by były zrozumiałe. Na przykład NW,  może zaproponować korzystanie z pomocy wizualnych, np. kolorowych wykresów, szablonów, schematów, planów aktywności, czy konkretnych przykładów, które pomogą zrozumieć trudniejsze zagadnienia. Ponadto NW pomaga w przygotowywaniu i dostosowywaniu ćwiczeń, aktywności i kart pracy, które są wzbogacone o wizualizację, wzory, schematy i krótkie komunikaty i polecenia.

2. Dostosowanie form oceniania

Współpraca nauczyciela współorganizującego z nauczycielami przedmiotów jest kluczowa w kontekście oceniania ucznia ze SPE. Przykładowo, na lekcjach języka polskiego, NW może doradzić nauczycielowi, aby zamiast standardowej formy sprawdzianu pisemnego, uczniowi umożliwić wypowiedź ustną lub przedstawić prace w formie prezentacji multimedialnej. Takie podejście może zredukować stres ucznia i pozwolić mu lepiej zaprezentować swoje umiejętności. Warto wykorzystać także takie sposoby sprawdzania wiedzy jak: projekt edukacyjny, zadanie praktyczne, zadania z lukami, testy jednokrotnego wyboru, plansze wizualne, graficzne karty lub sketchnotki.

3. Dostosowanie wymagań edukacyjnych.

Nauczyciel współorganizujący wspiera nauczycieli w zakresie przygotowywania dostosowań wymagań edukacyjnych, w tym w zakresie doboru metod, form pracy, środków dydaktycznych, kart pracy, ćwiczeń i zadań, ale przede wszystkim w doborze sposobów i form sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów.

Czym są dostosowania i kto je  konstruuje?  Sketchnotka wykonana przez Anię Żertkę na podstawie mojego wykładu, podczas konferencji Edufaladobra.

Jeśli chcesz zamówić szkolenie dla Rady Pedagogicznej na temat dostosowań wymagań edukacyjnych skontaktuj się na adres dostępny na stronie TUTAJ


Szkolenie indywidualne i materiały dostępne TUTAJ


4. Współpraca w sytuacjach kryzysowych

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie ci z zaburzeniami emocjonalnymi, mogą mieć trudności z regulacją zachowań w trudnych sytuacjach. W takich przypadkach współpraca między nauczycielem współorganizującym a wychowawcą jest nieoceniona. NW może zorganizować spotkanie z wychowawcą i nauczycielami przedmiotowymi, by wspólnie opracować strategie radzenia sobie z emocjami ucznia. Może to obejmować wdrożenie planu zachowań, np. systemu wzmocnień pozytywnych za właściwe zachowania, co wzmocni poczucie bezpieczeństwa ucznia. NW potrafi także rozpoznać bodźce, które wywoływać mogą zachowania trudne ucznia i je zminimalizować poprzez przekierowanie uwagi ucznia lub trening zastępowania agresji.

5. Wspólne spotkania zespołu ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych

NW, wychowawca i nauczyciele przedmiotów regularnie powinni spotykać się, aby omówić postępy ucznia oraz ewentualne trudności, które napotykają w pracy.  Nauczyciel współorganizujący może zasugerować konkretne techniki wprowadzające zmiany stopniowo, a także dostarczyć nauczycielom materiały edukacyjne dotyczące pracy z uczniem w spektrum autyzmu.


Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia może wykorzystać przeróżne narzędzia i dostępne w sieci materiały, aby jego praca z uczniem była jeszcze bardziej efektywna.

Przykłady takich narzędzi znajdziesz TUTAJ


Współpraca między nauczycielem wspomagającym a nauczycielami przedmiotowymi i wychowawcą jest kluczowa dla zapewnienia uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi optymalnych warunków do nauki i rozwoju. Regularna wymiana informacji, wspólne planowanie lekcji oraz wzajemne wsparcie w trudnych sytuacjach to fundamenty efektywnej pracy zespołowej. Działając wspólnie, nauczyciele mogą stworzyć spójny i zindywidualizowany system wsparcia, który pomoże uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny i społeczny.

Ważne!

Nauczyciel współorganizujący, choć pełni inną funkcję, jest również pełnoprawnym członkiem zespołu nauczycielskiego. Wzajemny szacunek i wsparcie między nim a nauczycielami przedmiotu oraz wychowawcami są kluczowe dla efektywnej współpracy. Działając wspólnie, możemy lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów, budując zintegrowane środowisko edukacyjne, które sprzyja ich rozwojowi.


Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz  szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ







Polecamy także szkolenie dla nauczycieli- organizacji zajęć rewalidacyjnych










Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ











Materiały i szkolenia dla nauczycieli 


Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ


Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ






Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.


Co zawiera szkolenie?

Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.

Materiały składają się z 6 części:

Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.


Przykładowe strony z materiałów.









Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?

Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.

Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w  niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.


E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie










                          



Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ







Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz