W dzisiejszym systemie edukacyjnym nauczyciele mają do czynienia z coraz bardziej zróżnicowanymi grupami uczniów, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). W takich sytuacjach kluczową rolę odgrywa nauczyciel współorganizujący proces kształcenia.
Jego zadaniem jest wsparcie zarówno ucznia, jak i zespołu nauczycieli w tworzeniu środowiska sprzyjającego efektywnemu uczeniu się.Nauczyciel współorganizujący ma swoje zadania określone jasno w rozporządzeniu, a my opisałyśmy je TUTAJ
Aby skutecznie realizować te zadania niezbędne są zróżnicowane pomoce dydaktyczne, materiały edukacyjne, dostosowany sprzęt, różnorodne zasoby sieci, aplikacje i programy. Jakie narzędzia w kontekście danej niepełnosprawności ucznia może wykorzystać nauczyciel współorganizujący proces kształcenia?
1. Indywidualizacja nauczania
Nauczyciel współorganizujący jest współodpowiedzialny za dostosowanie treści programowych do indywidualnych możliwości ucznia. Obejmuje to także tworzenie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET), które są dostosowane do potrzeb i potencjału ucznia i zawierają między innymi zintegrowane działania nauczycieli, specjalistów i rodziców.
Potrzebne narzędzia i metody:
- Arkusze diagnostyczne – służą do oceny potrzeb i możliwości ucznia.
- IPET – dokument, który zawiera cele edukacyjne i terapeutyczne oraz metody ich osiągania.
- Adaptacja materiałów dydaktycznych – przekształcanie treści lekcji w sposób zrozumiały dla ucznia.
- Pomoce dydaktyczne – proste, wizualne pomoce ułatwiające zrozumienie zagadnień.
- Gry edukacyjne – wspierające rozwój poznawczy.
2. Wsparcie emocjonalne, społeczne i komunikacyjne
Uczniowie ze SPE często wymagają wsparcia emocjonalno- społecznego i komunikacyjnego. Nauczyciel współorganizujący pełni rolę mentora, pomagając uczniowi w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami oraz radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, w zakresie nazywania emocji i regulowania emocji.
Narzędzia i metody:
- Trening umiejętności społecznych (TUS) – zajęcia rozwijające kompetencje społeczne ucznia.
- Techniki relaksacyjne – ćwiczenia pomagające w redukcji stresu i napięcia.
- Indywidualne sesje wsparcia – regularne spotkania mające na celu omówienie problemów emocjonalnych i społecznych. Przeczytaj TUTAJ i TUTAJ
- Elementy treningu zastępowania agresji.
- Gniotki i przedmioty wspomagające wyciszanie się.
- Muzyka relaksacyjna.
- Plan aktywności. Przeczytaj TUTAJ
- Termometr emocji.
- Sygnalizatory emocji. Przeczytaj TUTAJ
- Piktogramy i książeczki komunikacyjne.
- Plany aktywności.
- Wizualizacje i emotki.
- Aplikacje do nagrywania głosu. Przeczytaj TUTAJ
- Aplikacje do generowania kodów qr. Przeczytaj TUTAJ
- Aplikacje do komunikacji alternatywnej. Przeczytaj TUTAJ i TUTAJ
3. Realizacja treści programowych
Nauczyciel współorganizujący wspiera nauczycieli w zakresie przygotowywania dostosowań wymagań edukacyjnych, w tym w zakresie doboru metod, form pracy, środków dydaktycznych, kart pracy, ćwiczeń i zadań.
Narzędzia i metody:
- Plany dnia – wizualne rozkłady dnia, które pomagają w orientacji czasowej.
- Plansze demonstracyjne i wizualizacje zadań.
- Szablony, schematy i instrukcje. Przeczytaj TUTAJ
- Opracowania lektur. Przeczytaj TUTAJ
- Audiobooki. Przeczytaj TUTAJ
- Generatory kart pracy, ćwiczeń i zadań. Przeczytaj TUTAJ
- Interaktywne zadania i ćwiczenia.
- Wideolekcje i tutoriale. Przeczytaj TUTAJ
- Platformy z arkuszami egzaminacyjnymi. Zobacz TUTAJ
- Aplikacje do nauki języka migowego.
- O dostosowaniach przeczytasz TUTAJ
- Ocenianie uczniów ze SPE. Przeczytaj TUTAJ
Uczniowie z niepełnosprawnościami często potrzebują specjalistycznego sprzętu i pomocy organizacyjnej. Nauczyciel współorganizujący jest odpowiedzialny za organizację i zgłoszenie potrzeb dotyczących dostępu do odpowiednich narzędzi i technologii wspomagających naukę.
Narzędzia i metody:
- Urządzenia wspomagające komunikację (AAC) – takie jak tablet z aplikacjami do komunikacji dla uczniów z trudnościami w mówieniu.
- Specjalistyczne oprogramowanie – np. programy czytające dla uczniów z dysleksją lub programy do powiększania tekstu dla uczniów niedowidzących.
- Dostosowanie sal lekcyjnych – np. instalacja podjazdów, regulacja oświetlenia, organizacja przestrzeni sprzyjającej nauce.
- Wyeliminowanie zbędnych przedmiotów, które utrudniają poruszanie się po sali uczniom ze słabowidzeniem.
- Powiększalniki podręczne, powiększalniki przenośne, powiększalniki stacjonarne, lupy optyczne i okulary, programy powiększające.
- Specjalne meble – np. regulowane biurka.
- Technologie asystujące – takie jak komputery sterowane głosem.
- Czytniki ekranowe – oprogramowanie odczytujące tekst na głos.
- Materiały z dużym kontrastem – drukowane lub cyfrowe materiały dydaktyczne.
- Platforma migaj.eu zobacz TUTAJ
- Czcionki dla dyslektyków. Przeczytaj TUTAJ
5. Monitorowanie postępów ucznia
Regularna ocena postępów ucznia jest kluczowa dla skutecznej interwencji edukacyjnej. Nauczyciel współorganizujący monitoruje potrzeby, możliwości, wyniki ucznia i w razie potrzeby wprowadza modyfikacje zapisy i zaplanowane cele w planie edukacyjnym.
Narzędzia i metody:
- Testy diagnostyczne – okresowe testy sprawdzające poziom opanowania materiału.
- Karty obserwacji – narzędzie do bieżącej oceny zachowania i postępów ucznia.
- Raporty okresowe – dokumenty podsumowujące postępy ucznia, które są omawiane z rodzicami i zespołem nauczycieli.
- Ocena efektywności realizacji IPET.
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz