Problem z określaniem emocji i ich odczytywaniem dotyczy w szczególności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a najczęściej osoby ze spektrum autyzmu, w tym z Zespołem Aspergera.
Odczytanie emocji po wyrazie twarzy, sposobie patrzenia czy mimice niestety sprawia dzieciom ogromne problemy, co często wiąże się z niezrozumieniem sytuacji i przekazów pozawerbalnych. My swojego ucznia z ZA staramy się uczyć na wiele sposobów nie tylko odczytywania emocji innych, ale także wyrażania swoich. Jedną z pomocy dydaktyczno- terapeutycznych, która nam to ułatwia są sygnalizatory emocji, które przygotowali nasi uczniowie w ramach projektu "Baza pomysłów".Jak wykorzystać sygnalizatory?
1. Na początku warto przeprowadzić zajęcia opisujące dane emotki, w celu ich rozróżniania i właściwego stosowania.
2. Można je wykorzystać do opisu własnych emocji.
3. Po przeczytaniu różnych fragmentów opisu sytuacji lub opowiadania można poprosić o wskazanie emocji jakie mogły towarzyszyć bohaterom opowiadania i samemu uczniowi.
4. Sygnalizatory są zawsze obecne podczas lekcji, jeśli uczeń czuje, że zaczyna się denerwować, albo targają nim jakieś emocje, o których nie potrafi opowiedzieć, sygnalizuje je właśnie za pomocą tych emotek. Mając taką możliwość czuje się bezpieczniej.
5. Gra w duetach. Jeden z uczniów losuje sygnalizator i stara się wskazać czynność lub rzecz, która tę emocję charakteryzuje, np. jeśli jest to radość, może np. powiedzieć jada na rowerze, gra na komputerze itd. Zabawa może też przebiegać w odwrotny sposób uczeń opisuje czynność lub rzecz, a kolega musi dobrać do niej sygnalizator. Tę grę wykorzystałyśmy podczas lekcji z Maciejem.
Pamiętajmy, by nazywać emocje jako przyjemne i nieprzyjemne. Nie ma negatywnych emocji. Wszystkie są potrzebne, ważne i nie pozbędziemy się ich z naszego życia. Możemy jedynie nauczyć się je odpowiedni regulować, przekierowywać i umiejętnie z nimi funkcjonować.
W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.
Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.
KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz