Uczniowie ze SPE bardzo często mają problemy z wypowiadaniem się na zadany temat. Spowodowane jest to wieloma czynnikami, chociażby opóźnionym rozwojem mowy, niską intencją komunikacyjną, a czasami mutyzmem wybiórczym. Z pewnością posiadają niski zasób słownictwa, zaburzone rozumienie mowy, nie znają znaczenia słów, ale także bardzo często posiadają dysfunkcje aparatu mowy, który powoduje problemy z mową i wymową.
Uczniowie ze spektrum autyzmu borykają się także z brakiem intencji komunikacyjnej oraz potrzebą mowy, a także jej właściwym rozumieniem.
Dlatego tak ważne jest, aby przy każdej nadarzającej się okazji usprawniać tą zaburzoną funkcję, rozwijać słownictwo, zachęcać uczniów do inicjowania rozmowy i pobudzać intencję komunikacyjną. Z pewnością sprzyja temu czas wolny. Za nami na pewno wspaniale, aktywnie i kreatywnie spędzone wakacyjne chwile. Byliśmy świadkami niesamowitych przygód, poznaliśmy wiele ciekawych, malowniczych miejsc i nie jedną interesującą osobę. Warto to wykorzystać, w celach edukacyjno- terapeutycznych, aby zachęcić dzieci do mówienia, opowiadania, opisywania i streszczania.
Na pewno pomóc nam mogą w tym kości opowieści, ale także samodzielnie wykonane przez nas obrazkowe lub słowne kostki do gry.
Za pomocą przygotowanego szablonu w prosty i szybki sposób możemy zachęcić uczniów do zabawy i zainicjować rozmowy. Zabawa polega na tym, że wyrzucając kostką konkretne słowo lub obraz inicjujemy opowiadanie, rozmowę czy opis. Zaczynamy od jednego obrazu, następnie zwiększamy liczbę obrazków czy słów z pomocą których tworzymy opowiadanie, czy historyjkę. Dodatkowo zawsze zwracamy uwagę na poprawną pisownię, wymowę wylosowanego przedmiotu czy słowa. Możemy także ze starszymi uczniami utrwalić przy okazji formy gramatyczne i stylistyczne.
Kostki do edycji znajdziecie TUTAJ
Przykłady przygotowanych przez nas kostek pobranych ze strony https://www.senteacher.org/, które pobrać możecie poniżej:
Tego typu kostki wykorzystujemy także w ramach Treningu Umiejętności Społecznych.
Więcej na ten temat oraz kostki do pobrania znajdziesz TUTAJ
KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz