SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

czwartek, 28 sierpnia 2025

OCENA FUNKCJONALNA W SZKOLE

Czym jest ocena funkcjonalna?

Ocena funkcjonalna to proces systematycznego poznawania, jak dziecko funkcjonuje w codziennych sytuacjach szkolnych lub przedszkolnych – zarówno w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej, jak i motorycznej. Nie ogranicza się do oceny umiejętności szkolnych, lecz obejmuje całościowe spojrzenie na mocne strony dziecka, jego potrzeby oraz bariery utrudniające naukę i rozwój.

To „mapa” potencjału i trudności ucznia, która pokazuje, jakie warunki, metody i formy wsparcia pozwolą mu najlepiej się uczyć i rozwijać.

Po co wdraża się ocenę funkcjonalną w szkołach i przedszkolach?

Wdrożenie oceny funkcjonalnej ma na celu:

  • Indywidualizację pracy – dostosowanie metod, materiałów i tempa pracy do realnych możliwości dziecka.
  • Wczesną interwencję – szybkie zauważenie trudności i podjęcie działań wspierających, zanim problemy się utrwalą.
  • Planowanie wsparcia – tworzenie trafnych IPET-ów, planów działań wspierających czy programów rewalidacyjnych.
  • Wzmacnianie mocnych stron – diagnoza nie tylko wykrywa deficyty, ale wskazuje obszary, w których dziecko może odnosić sukcesy.
  • Współpracę specjalistów i nauczycieli – dostarcza spójnych informacji wszystkim osobom pracującym z uczniem.


Kto przeprowadza ocenę funkcjonalną?

Ocenę funkcjonalną wykonują osoby, które na co dzień obserwują dziecko w różnych sytuacjach, czyli:

  • nauczyciele,
  • wychowawcy,
  • pedagodzy i psycholodzy szkolni,
  • specjaliści (logopedzi, terapeuci pedagogiczni, oligofrenopedagodzy, surdopedagodzy, tyflopedagodzy),
  • w przypadku dzieci w spektrum autyzmu – również terapeuci z doświadczeniem w pracy z tą grupą.

  • Dyrektor wyznacza koordynatora SzOF dla ucznia- każdy uczeń inny skład.
  • Wnioski i rekomendacje do pracy z uczniem ustala zespół.
  • Ocenę efektywności przeprowadza cały zespół.
  • Proces jest zespołowy – każdy wnosi obserwacje z własnej perspektywy.




Jak przeprowadza się ocenę funkcjonalną?


Systematyczna obserwacja dziecka w naturalnych sytuacjach (lekcje, przerwy, zajęcia dodatkowe).

Rozmowy z rodzicami/opiekunami, aby poznać funkcjonowanie dziecka w domu.

Wykorzystanie narzędzia diagnostycznego (standaryzowanego kwestionariusza lub karty oceny) opracowanego przez Ministerstwo Edukacji.

Analiza mocnych stron i potrzeb w czterech głównych obszarach: poznawczym, emocjonalno-społecznym, sensoryczno-motorycznym i adaptacyjnym.

Podsumowanie w formie raportu – dokumentu, który staje się podstawą do planowania wsparcia.


Jakie mają być efekty oceny funkcjonalnej?

Prawidłowo przeprowadzona diagnoza powinna:


  • dostarczyć konkretnych wskazówek do pracy z uczniem,
  • umożliwić dobór adekwatnych metod i form nauczania,
  • poprawić efektywność działań terapeutycznych i rewalidacyjnych,
  • wspierać spójność oddziaływań nauczycieli, specjalistów i rodziców,
  • ułatwić monitorowanie postępów dziecka w czasie.



Na podstawie jakiego narzędzia będzie wykonywana?



Ocena funkcjonalna w polskich szkołach i przedszkolach będzie prowadzona według ujednoliconego narzędzia przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Edukacji.
Narzędzie to ma formę kwestionariusza z opisanymi obszarami funkcjonowania dziecka oraz skalami, które pozwalają określić poziom jego umiejętności i potrzeb. Dzięki temu wszyscy nauczyciele i specjaliści będą posługiwać się tym samym językiem opisu funkcjonowania ucznia.




Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF) jest głównym narzędziem
wykorzystywanym w procesie oceny. Występuje w czterech wersjach, dostosowanych do
różnych etapów edukacyjnych:


KSzOF-I-III- Dla klas I-III szkoły
podstawowej, zawiera 52
twierdzenia.

KSzOF-IV-VI
Dla klas IV-VI szkoły
podstawowej, zawiera 52
twierdzenia.

KSzOF-VII-VIII
Dla klas VII-VIII szkoły
podstawowej, zawiera 50
50 twierdzeń.

KSzOF-SPP
Dla szkół
ponadpodstawowych,
zawiera 54 twierdzenia.


Ocena funkcjonalna nie jest dodatkową „papierologią”, ale narzędziem, które realnie ułatwia pracę i pozwala skuteczniej wspierać dzieci. Im rzetelniej zostanie wykonana, tym większa szansa, że dziecko otrzyma dokładnie taką pomoc, jakiej potrzebuje – w odpowiednim czasie i w najlepszej dla niego formie.

Przykładowy arkusz oceny funkcjonalnej

żródło:

Ocena funkcjonalna w szkole dla każdego – założenia, pomiar, zastosowanie
Zenon Gajdzica, Edyta Widawska, Stanisława Byra,
Ewa Domagała-Zyśk, Beata Jachimczak,
Radosław Piotrowicz, Elżbieta Neroj

Dostępny materiał TUTAJ


Dostępny materiał TUTAJ

Ocena funkcjonalna szkołach przedszkolach czym
Czym ocena funkcjonalna
Co wdraża się ocenę funkcjonalną
Kto przeprowadza ocenę funkcjonalną

ZAPISZ SIĘ NA WEBINAR!

LINK DO ZAPISÓW TUTAJ

Przeprowadza się ocenę funkcjonalną

Zapraszam do skorzystania ze szkoleń, które ośrodek organizuje w temacie „Szkolna ocena funkcjonalna”

Szkolenia zamówisz TUTAJ

Jakie efekty oceny funkcjonalnej

Polecamy nasze opracowanie na temat dostosowań TUTAJ

dostosowanie%wymagan%CC%
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

Polecamy nasze szkolenia dla Rad Pedagogicznych. 

Akredytowany%Os%CC%rodek%szkolenia%dla%nauczycieli


Polecamy nasze opracowanie dotyczące narzędzi ewaluacji. 

Zrzut%ekranu%  %o%..

Polecamy także nasze kompleksowe teczki

NODN Zyta Czechowska
Zyta Czechowska

Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ

szkolenia%Rad%Pedagogicznych

Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ

materia%C%y%i%szkolenia%

NASZE MATERIAŁY

PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE

AWANS ZAWODOWY

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA

ŚWIETLICA SZKOLNA

PEDAGOG SPECJALNY

NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY

NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA

szkolenia%awans
szkolenia%wspo%CC%%C%orgnizuja%CC%Acy
szkolenia%pedagog%specjalny
szkolenia%uczen%CC%%ze%SPE
szkolenia%nowe%technologie
szkolenia%awans%nauczyciela%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz