Nie wykluczajmy uczniów ze SPE z aktywności w sieci!
Każde dziecko ma prawo do bezpiecznego i świadomego korzystania z Internetu, niezależnie od swoich indywidualnych potrzeb edukacyjnych. W dobie cyfryzacji nie możemy pozwolić, aby uczniowie ze SPE byli wykluczani z aktywności online, chociażby takich jak Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI).
To właśnie oni, na równi ze swoimi rówieśnikami, pragną korzystać z bogactwa Internetu, rozwijać się, zdobywać informacje i komunikować się z innymi. Jednak z powodu różnych trudności, takich jak ograniczenia intelektualne, problemy z czytaniem ze zrozumieniem, brak krytycznego myślenia czy łatwowierność, często stają się łatwym celem dla oszustów i hejterów. Jak zatem nauczyć ich mądrego korzystania z sieci i zapewnić im bezpieczeństwo?
Najważniejsze wyzwania uczniów ze SPE w Internecie
Uczniowie ze SPE napotykają liczne bariery w świecie cyfrowym. Oto najczęstsze trudności, z którymi się mierzą:
Brak umiejętności czytania lub czytania ze zrozumieniem – powoduje, że nie zawsze poprawnie interpretują treści.
Zbytnia ufność i skracanie dystansu – szybko nawiązują kontakty z nieznajomymi, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Brak świadomości ochrony danych osobowych – publikują swoje dane, zdjęcia i informacje bez zastanowienia i refleksji nad tym co dalej się z nimi może dziać i do kogo mogą trafić.
Łatwość wpadania w sidła fake newsów – nie potrafią krytycznie oceniać informacji i weryfikować źródeł.
Zapominanie o zasadach obowiązujących w sieci – nie rozumieją, że Internet rządzi się tymi samymi regułami społecznymi co świat offline.
Problemy z zarządzaniem kontami i hasłami – często zapominają dane logowania, przez co nagminnie zakładają nowe konta.
Publikowanie treści ośmieszających ich samych – pod wpływem rówieśników udostępniają nagrania, zdjęcia czy komentarze, które narażają ich na hejt i kpiny.
Jak wspierać uczniów ze SPE w korzystaniu z Internetu?
Aby uczniowie ze SPE mogli czerpać korzyści z sieci, konieczne jest dostosowanie edukacji cyfrowej do ich potrzeb. Co możemy zrobić jako nauczyciele i rodzice?
1. Uczyć zasad bezpieczeństwa w sieci prostym językiem
Korzystać z infografik, plakatów i materiałów wizualnych.
Tworzyć krótkie filmiki edukacyjne z wyraźnym, prostym przekazem.
Wykorzystywać komiksy i historie z życia codziennego.
Korzystać z programów takich jak „Asy Internetu”, które w przystępny sposób uczą o bezpieczeństwie online.
W ramach program "Asy Internetu" nauczyciele mogą otrzymać darmowe scenariusz z dostosowaniami dla uczniów ze SPE, których jest autorką.
- Scenariusze i dostosowania dla klas 4-8 pobierzesz TUTAJ
- Scenariusze i dostosowania dla klas 0-3 pobierzesz TUTAJ
- Zachęcam do skorzystania także z takich programów i bezpłatnych materiałów jak "Digital Wizards", „Asy Internetu” czy "Stacja galaxy".
- Koniecznie zajrzyjcie na stromę Rozwiązania dla edukacji TUTAJ
O programie Digital Wizards przeczytasz TUTAJ
Strona z programem Stacja Glaxy znajduje się TUTAJ
2. Rozwijać umiejętność krytycznego myślenia
Uczyć dzieci, jak rozpoznawać fake newsy i sprawdzać źródła informacji.
Ćwiczyć analizowanie treści poprzez zabawy edukacyjne i gry internetowe.
Zachęcać do refleksji nad tym, co udostępniają i jakie mogą być tego konsekwencje.
3. Pomagać w nawiązywaniu bezpiecznych relacji online
Uczyć, jak rozpoznawać niebezpieczne zachowania w sieci.
Przypominać, że nieznajomi w Internecie nie zawsze mają dobre intencje.
Ćwiczyć bezpieczną komunikację poprzez symulacje rozmów.
4. Dostosowywać narzędzia cyfrowe do ich potrzeb
Wspierać uczniów poprzez aplikacje ułatwiające czytanie, np. czytniki immersyjne.
Korzystać z rozszerzeń ułatwiających przyswajanie treści, takich jak OpenDyslexic czy Read Aloud.
Uczyć, jak bezpiecznie przechowywać hasła (np. w menedżerach haseł).
5. Włączać uczniów ze SPE w wydarzenia i inicjatywy cyfrowe
Zachęcać do udziału w Dniu Bezpiecznego Internetu, ale z dostosowanymi materiałami.
Organizować interaktywne lekcje o bezpieczeństwie w sieci.
Stwarzać okazje do tworzenia własnych treści, np. krótkich filmików edukacyjnych.
Nowe technologie dają uczniom ze SPE ogromne możliwości – pomagają w edukacji, komunikacji i integracji społecznej. Kluczem jest jednak odpowiednie wsparcie i edukacja. Nauczyciele i rodzice powinni wspólnie pracować nad tym, aby uczniowie nie tylko potrafili korzystać z Internetu, ale też rozumieli jego zasady i zagrożenia.
Dzień Bezpiecznego Internetu to doskonała okazja, by przypomnieć sobie, że nikt nie powinien być wykluczony z cyfrowego świata. Włączmy uczniów ze SPE w tę dyskusję, dając im szansę na świadome i bezpieczne korzystanie z Internetu!
Polecamy szkolenia dla Rad Pedagogicznych z zakresu bezpieczeństwa w sieci i higieny cyfrowej, ale także metodycznego wykorzystywania nowych technologi i sztucznej inteligencji na lekcjach.
Oferta szkoleń znajduje się TUTAJ
Więcej na temat wykorzystywania nowych technologii dowiesz się z książki, której jestem współautorką
"Jak nie zgubić dziecka w sieci?" TUTAJ
Jeśli chcesz poznać ciekawe strony i materiały do prowadzenia zajęć na temat bezpiecznego internetu, to koniecznie wykup nasze szkolenie.
Szkolenie BEZPIECZNY INTERNET znajdziesz TUTAJ
W ostatnim poście pisałyśmy także o higienie cyfrowej. Polecamy artykuł TUTAJ
KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz