W dzisiejszych czasach uczniowie spędzają coraz więcej czasu w Internecie, korzystając z niego zarówno do nauki, jak i rozrywki. Jednak w obliczu zagrożeń takich jak phishing, kradzież danych czy cyberprzemoc, kluczowe jest promowanie zasad bezpiecznego korzystania z sieci. Aby uczynić edukację w tym zakresie bardziej angażującą, przygotowaliśmy cztery interaktywne gry, które pomogą uczniom nauczyć się, jak chronić siebie i innych w świecie online.
Bezpiecznie czy niebezpiecznie? – sortowanie kart
Nauka rozróżniania bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań online. Jak grać?
- Uczestnicy otrzymują karty z różnymi sytuacjami dotyczącymi Internetu.
- Ich zadaniem jest podzielenie kart na dwie kategorie: "BEZPIECZNE" i "NIEBEZPIECZNE" .
- Po zakończeniu sortowania uczniowie wyjaśniają swoje wybory i dyskutują o nich na forum klasy.
- Nauczyciel możesz dodać trzecią kategorię – „Nie wiem” i wspólnie z uczniami analizować trudniejsze przypadki.
Łańcuch skutków – dopasowanie konsekwencji
Pokazanie, jakie skutki mają konkretne działania w Internecie. Jak grać?
- Przygotowujemy dwa zestawy kart:
Karty z zachowaniami w sieci (np. "Klikam w podejrzane linki").
Karty z konsekwencjami (np. "Mogę paść ofiarą wirusa"). - Uczniowie losują karty i szukają osoby, która ma pasującą konsekwencję.
- Po znalezieniu par odczytują je na głos i omawiają.
- Można także zorganizować „turniej par” – drużyny rywalizują o to, kto znajdzie najwięcej poprawnych dopasowań.
Cyberbezpieczne memory – gra pamięciowa na zajęcia rewalidacyjne
Utrwalanie wiedzy o bezpieczeństwie w Internecie poprzez zabawę w memory. Jak grać?
- Drukujemy dwa rodzaje kart:
- karty z zachowaniami online,
- karty z konsekwencjami, - Karty układamy hasłem do dołu.
- Uczestnicy odkrywają po dwie karty – jeśli znajdą pasującą parę, zatrzymują ją.
- Wygrywa osoba z największą liczbą poprawnych dopasowań.
Koło ratunkowe – podejmowanie decyzji.
Nauka podejmowania świadomych i bezpiecznych decyzji w Internecie. Jak grać?
- Nauczyciel czyta sytuację (np. „Dostałeś wiadomość od nieznajomego, który prosi o Twoje zdjęcie”).
- Uczniowie wybierają jedną z trzech opcji:
- A. Podejmuję ryzykowne działanie.
- B. Ignoruję sytuację.
- C. Działam bezpiecznie.
- Uczestnicy podnoszą kartę z wybraną literą.
- Nauczyciel wyjaśnia konsekwencje każdej odpowiedzi i podkreśla bezpieczne wybory.
- Można dodać „Koło ratunkowe” – uczniowie raz w grze mogą poprosić o pomoc kolegi lub nauczyciela.
Zachęcamy do wypróbowania tych gier w klasie lub grupie, aby w przystępny sposób nauczyć dzieci zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Pamiętajmy, że edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa jest kluczowa w dzisiejszym cyfrowym świecie. Dzięki takim metodom nauki, młodzi użytkownicy sieci będą lepiej przygotowani do unikania zagrożeń online.
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeżeli jesteś na ścieżce awansu zawodowe i chcesz przygotować się do egzaminu lub rozmowy, przećwiczyć rozwiązywanie hipotetycznych problemów i zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, to koniecznie skorzystaj z naszych opracowań.
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
Materiały dostępne TUTAJ
Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.
Materiały dostępne TUTAJ
Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.
Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.9. Szablony gotowych prezentacji.10. Opiekun stażu i jego zadania.11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.
1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.9. Mentor i jego zadania.10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.11. Przykładowe pytania na egzamin.12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
Materiały dostępne TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz