SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

niedziela, 4 maja 2025

EGZAMIN NA MIANOWANIE- PYTANIA I PROBLEMY

Awans zawodowy nauczyciela to proces, który wymaga nie tylko doświadczenia, refleksji nad własną pracą i przygotowania dokumentacji, ale także gotowości do zmierzenia się z praktycznym problemem podczas egzaminu przed komisją.


Jednym z elementów egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego jest rozwiązanie zadania problemowego w oparciu o przepisy prawa oświatowego, wykonanie zadania z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych i  odpowiedź na serię pytań zadawanych przez członków komisji.

Czym jest zadanie problemowe?

Zadanie problemowe, z którym nauczyciel mierzy się podczas egzaminu, to sytuacja edukacyjna lub wychowawcza wymagająca podjęcia decyzji i działania zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa. Komisja egzaminacyjna przedstawia nauczycielowi konkretny scenariusz, np. dotyczący ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizacji egzaminu, czy trudności wychowawczych w klasie. 

Zadaniem zdającego jest:

  • prawidłowo zinterpretować sytuację,

  • wskazać podstawy prawne (np. ustawę Prawo oświatowe, Kartę Nauczyciela, rozporządzenia MEiN),

  • zaproponować rozwiązanie problemu,

  • uzasadnić swoje stanowisko.

Jak się przygotować?

Aby dobrze wypaść podczas egzaminu, warto:

  • regularnie zapoznawać się z aktualnymi przepisami prawa oświatowego,

  • znać najważniejsze dokumenty regulujące pracę nauczyciela (np. statut szkoły, WSO, IPET,      Karta Nauczyciela),

  • ćwiczyć analizę kazusów – fikcyjnych, ale realistycznych problemów prawnych,

  • przygotować się na pytania komisji, które mogą dotyczyć zarówno przedstawionego problemu,     jak i szerszej wiedzy pedagogicznej czy organizacyjnej.

12 przykładowych problemów egzaminacyjnych z prawa oświatowego

  1. Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego odmawia uczestnictwa w zajęciach rewalidacyjnych. Jak powinien postąpić nauczyciel?

  2. Rodzic żąda zwolnienia ucznia z wychowania fizycznego na podstawie własnego oświadczenia. Jakie dokumenty są wymagane i co powinien zrobić nauczyciel?

  3. Uczeń nie przystąpił do egzaminu ósmoklasisty z przyczyn zdrowotnych. Jakie są procedury postępowania?

  4. Uczeń przejawia agresję wobec rówieśników. Jakie działania wychowawcze i prawne powinien podjąć wychowawca klasy?

  5. Rodzice nie wyrażają zgody na udział ucznia w zajęciach wychowania do życia w rodzinie. Jakie są obowiązki nauczyciela?

  6. Uczeń z Ukrainy nie zna języka polskiego. Jak zorganizować mu odpowiednie wsparcie  edukacyjne zgodnie z przepisami?

  7. Rodzic ucznia z niepełnosprawnością nie zgadza się z zapisami IPET-u. Co może zrobić   nauczyciel i zespół?

  8. Uczeń przynosi na lekcje telefon i używa go w sposób niezgodny z regulaminem. Jakie działania może podjąć nauczyciel zgodnie z prawem?

  9. W szkole dochodzi do podejrzenia przemocy domowej wobec ucznia. Jakie są obowiązki nauczyciela?

  10. Uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego i ma wysoką absencję. Jakie kroki powinien podjąć wychowawca?

  11. Rodzic kwestionuje kompetencje nauczyciela i podważa metody stosowane podczas lekcji. Jakie należy podjąć działania i w oparciu o jakie przepisy prawa?

  12. Na wycieczce zdarzył się wypadek. Jest pan/pani kierownikiem wycieczki. Jakie należy podjąć działania i w oparciu o jakie przepisy prawa?

15 przykładowych pytań, które może zadać komisja egzaminacyjna

  1. Jakie są podstawy prawne awansu zawodowego nauczycieli?

  2. Jakie są różnice między opinią a orzeczeniem z poradni psychologiczno-pedagogicznej?

  3. Czym jest IPET i kto go opracowuje?

  4. Jakie są obowiązki nauczyciela w zakresie dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej?

  5. Co powinien zawierać statut szkoły?

  6. Jakie prawa przysługują rodzicom w procesie edukacyjnym?

  7. Kiedy nauczyciel ma obowiązek zgłoszenia sytuacji podejrzenia przemocy?

  8. Jak wygląda procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole?

  9. Jakie formy wspierania uczniów z doświadczeniem migracji przewidują przepisy?

  10. Kto odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w czasie wycieczki szkolnej?

  11. Jakie są etapy procedury nadania stopnia awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego?

  12. Co oznacza zasada indywidualizacji procesu nauczania?

  13. Jak nauczyciel może wspierać ucznia z zaburzeniami koncentracji w klasie ogólnodostępnej?

  14. Jakie dokumenty powinien znać i stosować nauczyciel w swojej codziennej pracy?

  15. Jakie są zasady oceniania wewnątrzszkolnego i gdzie są one zapisane?

  16. Jakie metody aktywizujące są wg Pana/Pani najbardziej efektywne i dlaczego?

  17. Proszę podać etapy pracy projektowej.

  18. Która z form dzielenia się wiedzą z nauczycielami jest najbardziej efektywna i dlaczego?

  19. Które z narzędzi ewaluacji własnej pracy wykorzystuje Pan/Pani najczęściej i dlaczego?

  20. Jak nowe technologie wspierają Pana/Pani pracę?

Na państwa prośbę przygotowałyśmy szkolenie opracowałyśmy materiały z przykładowymi pytaniami i problemami z propozycjami odpowiedzi. te materiały pomogą w przygotowaniu się do egzaminu.

















Polecamy pytania TUTAJ







Kolejne pytania i problemy TUTAJ






Materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu kupisz u nas na stronie


SZKOŁA PONADPODSTAWOWA KUPISZ TUTAJ




SZKOŁA PODSTAWOWA I PRZEDSZKOLE KUPISZ TUTAJ




Na prośbę Państwa przygotowałyśmy teczkę do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.

Co zawiera nasza teczka?



Ilość stron: 196.  E-book w formacie PDF






KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ







Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia

w postaci: 

  • programu zajęć, 

  • przykładowych wpisów do dziennika,

  • przykładowych ćwiczeń,

  • oceny efektywności,

  • gotowych zadań.


Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 

  • programu zajęć, 

  • przykładowych wpisów do dziennika,

  • przykładowych ćwiczeń,

  • oceny efektywności,

  • gotowych zadań.


W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.




Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami

do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.



Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. 

Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.



a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png

8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png


Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ



Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ




Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?


Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ


Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz