SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

piątek, 16 maja 2025

SZTUCZNA INTELIGENCJA W AWANSIE ZAWODOWYM NAUCZYCIELA- EGZAMIN I ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

 


Sztuczna inteligencja w edukacji – nowy kierunek polityki oświatowej i wyzwanie dla nauczycieli podczas egzaminu i rozmowy kwalifikacyjnej

W kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 Ministerstwo Edukacji wskazało na potrzebę efektywnego i etycznego wykorzystywania sztucznej inteligencji (AI) w procesie dydaktycznym. To jasny sygnał, że umiejętność korzystania z narzędzi AI przestaje być nowinką, a staje się ważnym elementem rozwoju zawodowego nauczycieli.

W kontekście awansu zawodowego warto wiedzieć, że podczas egzaminów na stopień nauczyciela mianowanego i rozmowy na dyplomowanego można spodziewać się pytań        i zadań dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela.

AI na egzaminie na nauczyciela mianowanego – co warto wiedzieć?

Nauczyciele, którzy ubiegają się o stopień mianowanego na podstawie tzw. „starych przepisów”, muszą wykonać zadanie z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.            W tym kontekście komisja egzaminacyjna może poprosić o realizację zadania z użyciem     AI – np. przygotowanie materiału edukacyjnego z pomocą wybranej aplikacji AI.

AI na rozmowie kwalifikacyjnej na nauczyciela dyplomowanego i na egzaminie

W przypadku nauczyciela dyplomowanego, pytania związane z etycznym i praktycznym wykorzystaniem AI mogą pojawić się zarówno na egzaminie, jak i podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nauczyciele powinni umieć nie tylko opisać konkretne narzędzia, ale też wskazać ich zastosowanie, ograniczenia oraz sposoby zabezpieczenia danych uczniów.

10 przykładowych zadań z wykorzystaniem AI dla nauczycieli

  1. Przygotuj kartę pracy z języka polskiego dla ucznia z dysleksją, korzystając z narzędzia ChatGPT lub innej aplikacji.

  2. Wygeneruj piosenkę edukacyjną dla klasy 1–3 na temat bezpieczeństwa w sieci, używając aplikacji Suno lub Udio.

  3. Stwórz grafikę do plakatu promującego Dzień Ziemi, wykorzystując narzędzie     Canva    z funkcją AI, Chat GPT lub Adobe Firefly.

  4. Opracuj instrukcję rozwiązywania zadań z tekstem dla uczniów ze SPE, wykorzystując AI wspierającą planowanie dydaktyczne.

  5. Wygeneruj quiz podsumowujący lekcję z historii, korzystając z narzędzia typu      Quizizz, Eduzabawy, Chat GPT lub MagicSchool AI.

  6. Stwórz animację edukacyjną lub komiks z pomocą narzędzia Toontastic lub Pixton wspomaganego AI.

  7. Wygeneruj scenariusz lekcji z etyki, uwzględniający analizę moralnych dylematów związanych z rozwojem technologii AI.

  8. Opracuj treść postu edukacyjnego na szkolny profil społecznościowy, z pomocą      AI Copywriting Assistant, Gemini, Caht GPT.

  9. Zaproponuj zadanie rewalidacyjne dla ucznia w spektrum autyzmu, wykorzystując aplikację AI do personalizacji materiałów.

  10. Przeprowadź symulację rozmowy z uczniem o emocjach, z pomocą narzędzia AI     Chat Companion dla zajęć z TUS.

15 przykładowych pytań egzaminacyjnych lub kwalifikacyjnych dotyczących AI

  1. Czym jest sztuczna inteligencja i jakie są jej podstawowe zastosowania w edukacji?

  2. Jakie znasz narzędzia AI przydatne w pracy nauczyciela i do czego można je wykorzystać?

  3. Jakie korzyści i zagrożenia wiążą się z wykorzystaniem AI w edukacji?

  4. Jak zapewnić etyczne korzystanie z narzędzi AI w pracy z uczniami?

  5. Czy AI może wspierać pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?          W jaki sposób?

  6. Jakie znasz przykłady wykorzystania AI do przygotowania materiałów dydaktycznych?

  7. Jak chronić dane osobowe uczniów podczas korzystania z narzędzi opartych na AI?

  8. Czy AI może wspierać rozwój kompetencji kluczowych uczniów? Uzasadnij swoją odpowiedź.

  9. Jak nauczyć uczniów krytycznego podejścia do treści generowanych przez AI?

  10. W jaki sposób AI może pomóc nauczycielowi w planowaniu i ewaluacji lekcji?

  11. Jakie znasz aplikacje AI wspierające tworzenie grafik i materiałów wizualnych?

  12. Jak wykorzystać AI do tworzenia dostosowanych treści edukacyjnych?

  13. Czy i jak można wykorzystać AI do nauki języków obcych?

  14. Jakie są Twoje doświadczenia z wykorzystaniem AI w pracy z klasą?

  15. Jak oceniasz przyszłość AI w edukacji? Jakie są Twoje obawy i nadzieje?

Nie wystarczy już „wiedzieć, że coś istnieje” – kompetencje w zakresie AI powinny być realnie rozwijane i wykorzystywane w praktyce. Nauczyciele, którzy potrafią świadomie, etycznie i efektywnie korzystać z AI, zyskują przewagę nie tylko na egzaminach, ale przede wszystkim w codziennej pracy z uczniem.


Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ









PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ






Pytania na rozmowę kwalifikacyjną  na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ









Polecamy naszą nowość




KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ


Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.





Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ










Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ







Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ











NASZE MATERIAŁY


PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA














                                


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz