Sztuczna inteligencja w edukacji – nowy kierunek polityki oświatowej i wyzwanie dla nauczycieli podczas egzaminu i rozmowy kwalifikacyjnej
W kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 Ministerstwo Edukacji wskazało na potrzebę efektywnego i etycznego wykorzystywania sztucznej inteligencji (AI) w procesie dydaktycznym. To jasny sygnał, że umiejętność korzystania z narzędzi AI przestaje być nowinką, a staje się ważnym elementem rozwoju zawodowego nauczycieli.
W kontekście awansu zawodowego warto wiedzieć, że podczas egzaminów na stopień nauczyciela mianowanego i rozmowy na dyplomowanego można spodziewać się pytań i zadań dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela.
AI na egzaminie na nauczyciela mianowanego – co warto wiedzieć?
Nauczyciele, którzy ubiegają się o stopień mianowanego na podstawie tzw. „starych przepisów”, muszą wykonać zadanie z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. W tym kontekście komisja egzaminacyjna może poprosić o realizację zadania z użyciem AI – np. przygotowanie materiału edukacyjnego z pomocą wybranej aplikacji AI.
AI na rozmowie kwalifikacyjnej na nauczyciela dyplomowanego i na egzaminie
W przypadku nauczyciela dyplomowanego, pytania związane z etycznym i praktycznym wykorzystaniem AI mogą pojawić się zarówno na egzaminie, jak i podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nauczyciele powinni umieć nie tylko opisać konkretne narzędzia, ale też wskazać ich zastosowanie, ograniczenia oraz sposoby zabezpieczenia danych uczniów.
10 przykładowych zadań z wykorzystaniem AI dla nauczycieli
-
Przygotuj kartę pracy z języka polskiego dla ucznia z dysleksją, korzystając z narzędzia ChatGPT lub innej aplikacji.
Wygeneruj piosenkę edukacyjną dla klasy 1–3 na temat bezpieczeństwa w sieci, używając aplikacji Suno lub Udio.
-
Stwórz grafikę do plakatu promującego Dzień Ziemi, wykorzystując narzędzie Canva z funkcją AI, Chat GPT lub Adobe Firefly.
-
Opracuj instrukcję rozwiązywania zadań z tekstem dla uczniów ze SPE, wykorzystując AI wspierającą planowanie dydaktyczne.
-
Wygeneruj quiz podsumowujący lekcję z historii, korzystając z narzędzia typu Quizizz, Eduzabawy, Chat GPT lub MagicSchool AI.
-
Stwórz animację edukacyjną lub komiks z pomocą narzędzia Toontastic lub Pixton wspomaganego AI.
-
Wygeneruj scenariusz lekcji z etyki, uwzględniający analizę moralnych dylematów związanych z rozwojem technologii AI.
-
Opracuj treść postu edukacyjnego na szkolny profil społecznościowy, z pomocą AI Copywriting Assistant, Gemini, Caht GPT.
-
Zaproponuj zadanie rewalidacyjne dla ucznia w spektrum autyzmu, wykorzystując aplikację AI do personalizacji materiałów.
-
Przeprowadź symulację rozmowy z uczniem o emocjach, z pomocą narzędzia AI Chat Companion dla zajęć z TUS.
15 przykładowych pytań egzaminacyjnych lub kwalifikacyjnych dotyczących AI
-
Czym jest sztuczna inteligencja i jakie są jej podstawowe zastosowania w edukacji?
-
Jakie znasz narzędzia AI przydatne w pracy nauczyciela i do czego można je wykorzystać?
-
Jakie korzyści i zagrożenia wiążą się z wykorzystaniem AI w edukacji?
-
Jak zapewnić etyczne korzystanie z narzędzi AI w pracy z uczniami?
-
Czy AI może wspierać pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? W jaki sposób?
-
Jakie znasz przykłady wykorzystania AI do przygotowania materiałów dydaktycznych?
-
Jak chronić dane osobowe uczniów podczas korzystania z narzędzi opartych na AI?
-
Czy AI może wspierać rozwój kompetencji kluczowych uczniów? Uzasadnij swoją odpowiedź.
-
Jak nauczyć uczniów krytycznego podejścia do treści generowanych przez AI?
-
W jaki sposób AI może pomóc nauczycielowi w planowaniu i ewaluacji lekcji?
-
Jakie znasz aplikacje AI wspierające tworzenie grafik i materiałów wizualnych?
-
Jak wykorzystać AI do tworzenia dostosowanych treści edukacyjnych?
-
Czy i jak można wykorzystać AI do nauki języków obcych?
-
Jakie są Twoje doświadczenia z wykorzystaniem AI w pracy z klasą?
-
Jak oceniasz przyszłość AI w edukacji? Jakie są Twoje obawy i nadzieje?
Nie wystarczy już „wiedzieć, że coś istnieje” – kompetencje w zakresie AI powinny być realnie rozwijane i wykorzystywane w praktyce. Nauczyciele, którzy potrafią świadomie, etycznie i efektywnie korzystać z AI, zyskują przewagę nie tylko na egzaminach, ale przede wszystkim w codziennej pracy z uczniem.
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz