Innowacja pedagogiczna to proces wprowadzania nowych metod, narzędzi i podejść dydaktycznych w celu poprawy efektywności nauczania i uczenia się. Może obejmować zarówno zmiany w programach nauczania, jak i modyfikację metod dydaktycznych czy organizacji pracy szkoły. Innowacje pedagogiczne można podzielić na:
programowe – dotyczące zmian w treści nauczania,
metodyczne – wprowadzające nowe sposoby pracy z uczniami,
organizacyjne – zmieniające strukturę i organizację procesu nauczania.
Najważniejsze cechy innowacji pedagogicznych to skuteczność, użyteczność, atrakcyjność dla uczniów i możliwość wdrożenia w praktyce szkolnej. Nowoczesne technologie, a zwłaszcza sztuczna inteligencja, otwierają przed nauczycielami nowe możliwości tworzenia i wdrażania innowacji.
Więcej o innowacjach i przykładach innowacji przeczytasz TUTAJ
Jak wdrażać innowacje z AI w edukacji?
Zrozumienie potrzeb uczniów – każda innowacja powinna odpowiadać na konkretne potrzeby edukacyjne.
Wybór odpowiednich narzędzi – istotne jest, aby narzędzia AI były intuicyjne i dostępne.
Stopniowe wdrażanie – testowanie nowych metod na małych grupach uczniów i dostosowywanie ich na podstawie wyników.
Szkolenie nauczycieli – AI wymaga od nauczycieli i uczniów nowych kompetencji, dlatego warto inwestować w kursy i warsztaty.
Etyka i bezpieczeństwo – AI powinno być wykorzystywane odpowiedzialnie, z poszanowaniem prywatności uczniów i innych osób.
Krytyczne myślenie- zanim skorzystamy z materiałów, aplikacji i programów bezujących na AI zweryfikujemy wygenerowane treści.
Kilka naszych propozycji przykładów innowacji pedagogicznych z wykorzystaniem AI
1. Personalizacja nauczania z ChatGPT i innymi asystentami AI:
Opis: Nauczyciele mogą korzystać np. z ChatGPT lub innych modeli AI do tworzenia spersonalizowanych planów nauczania dostosowanych do poziomu ucznia, planów aktywności, schematów, szablonów i grafik. Taka forma pomocy jest dużym wsparciem dla uczniów.
Narzędzia: ChatGPT, Bing AI, Google Gemini, platformy edukacyjne z AI (np. Century Tech).
Przykład: Uczniowie otrzymują dostosowany do ich poziomu plan aktywności, instrukcję lub schemat, które są generuje są dużym wsparciem w pracy na lekcji i wpływają na ich samodzielność.
2. Automatyczna analiza prac pisemnych i udzielanie informacji zwrotnej
Opis: Narzędzia AI potrafią analizować prace uczniów, oceniać poprawność gramatyczną, stylistyczną i merytoryczną oraz sugerować poprawki.
Narzędzia: Grammarly, Quillbot, Eduaide.AI.
Przykład: Nauczyciel korzysta z AI do analizy wypracowań, a uczniowie otrzymują informację zwrotną w czasie rzeczywistym.
3. Gry i quizy edukacyjne generowane przez AI
Opis: AI może automatycznie generować pytania do quizów i dostosowywać je do poziomu ucznia. Takie quizy dla siebie wzajemnie mogą generować uczniowie, ale mogą to robić także nauczyciele.
Narzędzia: Kahoot! z integracją AI, Quizizz, Quizlet z AI, Eduzabawy- testomat i generator quizów i testów.
Przykład: Tworzenie dynamicznych quizów, które zmieniają poziom trudności w zależności od wyników ucznia.
4. Wirtualni asystenci dla uczniów z SPE
Opis: AI może wspierać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez dostosowywanie treści i udzielanie pomocy w nauce. Wykorzystywanie dodatków, aplikacji i rozszerzeń.
Narzędzia: Microsoft Immersive Reader, Voiceitt (dla osób z trudnościami w mowie), Google Read&Write.
Przykład: Uczeń z dysleksją korzysta z narzędzia, które czyta mu teksty i podpowiada poprawne formy wyrazów. To może być czytnik immersyjny, ale także rozszerzenie Mote. To mogą być rozszerzania do czcionek dla uczniów z dysleksją.
5. Generowanie treści edukacyjnych – od notatek po piosenki
Opis: AI może wspierać nauczycieli i uczniów w tworzeniu piosenek edukacyjnych czy opowiadań. Innowacja może polegać na wdrożeniu na każdej lekcji elementu nauki opartego na piosence.
Narzędzia: Suno AI (generowanie piosenek), Notion AI (tworzenie notatek), Sketch-RNN (generowanie rysunków edukacyjnych).
Przykład: Na języku polskim możemy stworzyć piosenkę do zasad ortograficznych, na matematyce uczy się tabliczki mnożenia przez piosenkę, a na angielskim zapamiętywać nowe słówka w rytm muzyki.
6. Symulacje i rozszerzona rzeczywistość wspomagana AI
Opis: AI wspiera nauczanie przedmiotów ścisłych i przyrodniczych poprzez interaktywne symulacje i rozszerzoną rzeczywistość.
Narzędzia: PhET Simulations, Google Lens, Merge Cube.
Przykład: Uczniowie w wirtualnej rzeczywistości eksplorują wnętrze komórki biologicznej.
7. Interaktywne storytelling i narracje z AI
Opis: AI może generować interaktywne opowieści, które angażują uczniów w proces twórczy. Mogą to być także kostki narracyjne, które możemy generować do rozwijania mowy za pomocą obrazów stworzonych przez AI.
Narzędzia: AI Dungeon, Storybird, Plot Generator, Bing, Canva, Magic School.
Przykład: Uczniowie wspólnie tworzą opowieść, a AI dostosowuje jej przebieg w zależności od ich decyzji. Nauczyciele generują do większości lekcji kostki, ilustracje i opowieści.
8. Ocena emocji uczniów i dostosowywanie metod nauczania
Opis: AI może analizować emocje uczniów na podstawie ich wypowiedzi czy wyrazu twarzy, co pozwala nauczycielom dostosować metody nauczania. Może także za pomocą AI generować historyjki w temacie społecznym, ale także teksty, które posłużą nam do tworzenia elektronicznych książeczek w zakresie rozwijania umiejętności społecznych.
Narzędzia: Affectiva (rozpoznawanie emocji), Woebot (chatbot do wsparcia emocjonalnego), Magic School (generowanie historyjek i opowiadań), Eduzabawy (zadania i ćwiczenia z emocjami w tle).
Przykład: Nauczyciel monitoruje, jak uczniowie reagują na treści lekcji i dostosowuje tempo nauczania. Nauczyciel na wybranych lekcjach wdraża zadana oparte o TUS i inicjuje sytuacje społeczne. Koreluje treści związane z umiejętnościami społecznymi na swoich zajęciach.
Opis: Za pomocą AI możemy przygotowywać animacje na różne tematy.
Narzędzia: https://sketch.metademolab.com/, Adobe
Przykład: Nauczyciel ustala temat, cel aktywności, a dzieci z wykorzystaniem przykładowych aplikacji tworzą materiały edukacyjne, rozwijając przy tym kreatywność i wyobraźnie.
1. Bajkoterapia z asystentem AI
Opis innowacji: Wykorzystanie narzędzi AI do generowania spersonalizowanych bajek terapeutycznych i ilustracji.
Co nowego: Dzieci wspólnie z nauczycielem tworzą bajki na podstawie własnych emocji i doświadczeń, AI pomaga w generowaniu tekstów i obrazków do książeczek terapeutycznych.
Obszar: Przedszkole, edukacja emocjonalna.
2. Sztuczna inteligencja w projekcie „Mój cyfrowy bohater”
Opis innowacji: Uczniowie tworzą własne postacie superbohaterów przy wsparciu AI, która pomaga w opisie cech, przygód i ilustracjach. Generują na tej podstawie awatary.
Co nowego: Rozwijanie kompetencji językowych i kreatywności poprzez interaktywne tworzenie opowiadań wspieranych AI.
Obszar: Klasy 1–3 szkoły podstawowej, język polski.
3. Laboratorium emocji z AI
Opis innowacji: Uczniowie analizują scenki społeczne i emocje bohaterów, a AI generuje alternatywne zakończenia historii oraz podpowiada strategie radzenia sobie z emocjami.
Co nowego: Interaktywne podejście do edukacji emocjonalnej i społecznej z elementami symulacji.
Obszar: Przedszkole, szkoła podstawowa, godzina wychowawcza.
4. Matematyczne wyzwania z AI
Opis innowacji: AI generuje dostosowane do poziomu uczniów zadania matematyczne w formie zagadek, quizów lub escape roomów.
Co nowego: Indywidualizacja nauczania matematyki, rozwój logicznego myślenia.
Obszar: Klasy 4–8, matematyka.
5. Sztuczna inteligencja w projekcie „Piszemy książkę klasy”
Opis innowacji: Klasa wspólnie tworzy książkę – AI wspomaga redagowanie, ilustrowanie i skład graficzny.
Co nowego: Zespołowe tworzenie publikacji z pomocą narzędzi AI – nauka współpracy i twórczości.
Obszar: Szkoła podstawowa (klasy 1–6), język polski.
6. AI jako trener kompetencji przyszłości
Opis innowacji: Zajęcia rozwijające umiejętności przyszłości (kreatywność, współpraca, krytyczne myślenie) z AI jako moderatorem zadań i refleksji.
Co nowego: Personalizowane zadania, wsparcie refleksji i informacji zwrotnej przez sztuczną inteligencję.
Obszar: Klasy 7–8 i szkoła ponadpodstawowa, edukacja wczesnoszkolna, edukacja ogólna.
Sztuczna inteligencja w edukacji otwiera nowe możliwości innowacyjnego nauczania i personalizacji procesu uczenia się. Narzędzia AI mogą wspierać zarówno nauczycieli, jak i uczniów, ułatwiając naukę, dostosowując materiały i zwiększając zaangażowanie. Kluczem do skutecznej innowacji jest jednak mądre i świadome korzystanie z nowoczesnych technologii, tak aby wspierały rozwój, a nie zastępowały proces dydaktyczny.



















Jeśli chcecie poznać narzędzia AI, które skrócą czas na przygotowywanie pomocy dydaktycznych i wsparł Was w pomysłach na wykorzystanie kreatywnych aktywności na zajęciach to skorzystaj z naszych szkoleń dla Rad Pedagogicznych.



















Polecamy naszą ostatnią publikację: Sztuczna inteligencje w pracy nauczyciela i terapeuty
Publikację kupisz TUTAJ
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Kompleksowe wsparcie dla nauczycieli w kontekście dostosowań wymagań edukacyjnych. Przykłady dostosowań dla uczniów z opinią i orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz