Wykorzystywanie schematów, szablonów, checklist oraz instrukcji w pracy z uczniami ze SPE jest niezwykle efektywne, ponieważ te narzędzia wspierają ich procesy myślowe, organizację pracy oraz koncentrację. Oto główne powody, dla których warto stosować takie formy wsparcia:
1. Ułatwienie organizacji i strukturyzacji informacji
Uczniowie ze SPE często mają trudności z organizowaniem myśli i przetwarzaniem informacji w logiczny sposób. Schematy i szablony pomagają w uporządkowaniu wiedzy, umożliwiając lepsze zrozumienie zależności między elementami materiału.
Przykład: Używanie mapy myśli na lekcji historii może pomóc uczniowi zrozumieć związki przyczynowo-skutkowe między wydarzeniami historycznymi. W przypadku nauki języka polskiego szablon wypracowania podpowiada uczniowi, jak krok po kroku skonstruować tekst.
Korzyść: Narzędzia te pomagają uczniowi rozłożyć skomplikowane informacje na mniejsze części, co zwiększa jego szanse na prawidłowe zrozumienie i zapamiętanie materiału.
Przykłady takich szablonów:
Przykłady map myśli TUTAJ i TUTAJ
2. Wspieranie pamięci roboczej
Uczniowie ze SPE mają ograniczoną pojemność pamięci roboczej, co oznacza, że trudno im jednocześnie przetwarzać dużą ilość informacji. Checklisty i instrukcje pozwalają im na systematyczne realizowanie zadań, bez obciążania pamięci.
Przykład: Checklisty do zadań matematycznych może zawierać kroki, które uczeń powinien wykonać, np. „1. Przeczytaj zadanie, 2. Zaznacz dane, 3. Wybierz wzór”. W języku polskim instrukcja tworzenia opowiadania może prowadzić ucznia przez wszystkie etapy tworzenia tekstu: wstęp, rozwinięcie, zakończenie.
Korzyść: Uczeń nie musi zapamiętywać wszystkich kroków – może skupić się na wykonywaniu poszczególnych zadań, co zmniejsza ryzyko popełniania błędów z powodu zapomnienia.
Przykład zobacz TUTAJ
3. Redukcja stresu i niepewności
Schematy i szablony dają uczniowi pewną „ramę”, na której może się oprzeć. Dzieci ze SPE często czują się zagubione, gdy muszą wykonać zadanie samodzielnie, bez wyraźnych wskazówek. Gotowa struktura zmniejsza ten stres, dając im poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności.
Przykład: W zadaniach pisemnych, zamiast wymagać od ucznia tworzenia struktury tekstu od zera, można dać mu szablon, który wskaże, co napisać w każdej części. W ten sposób uczeń wie, jakiego rodzaju informacje są oczekiwane.Świetnym przykładem będą także zdania z lukami wyrazowymi lub na przykład dyktanda z lukami literowymi.
Korzyść: Dzięki temu uczeń ma większą pewność siebie i jest bardziej skłonny do podejmowania wyzwań, ponieważ wie, czego się od niego oczekuje i jak powinien działać. Nie traci czasu na powolne pisanie i nie stresuje się, że nie nadąży na przykład pisać w tempie podawanym przez nauczyciela.
Przykłady takiego dykatanda znajdziemy na stronie Eduzabawy.
4. Wzmocnienie samodzielności.
Korzystanie z checklisty i instrukcji umożliwia uczniom stopniowe stawanie się bardziej samodzielnymi. Narzędzia te pełnią funkcję przewodnika, który prowadzi ucznia przez proces wykonania zadania, eliminując konieczność ciągłego wsparcia nauczyciela.
Przykład: Jeśli uczeń otrzymuje checklistę z kolejnymi etapami realizacji projektu lub wykonania jakiegoś praktycznego zadania, może samodzielnie odhaczać wykonane zadania, bez konieczności ciągłego pytania o potwierdzenie czy wskazówki.
Korzyść: Taka struktura uczy ucznia planowania, organizacji pracy oraz odpowiedzialności za realizację zadań, co wspiera jego rozwój w kierunku większej samodzielności.
O instrukcjach przeczytasz TUTAJ i TUTAJ
5. Ułatwienie procesu uczenia się nowych umiejętności
Dla uczniów ze SPE nauka nowych umiejętności, szczególnie złożonych, może być dużym wyzwaniem. Instrukcje i schematy krok po kroku rozkładają proces nauki na prostsze elementy, co ułatwia ich zrozumienie i wykonanie.
Przykład: Nauka pisania listu formalnego może być uproszczona poprzez dostarczenie uczniowi szablonu z polami do wypełnienia, takimi jak „adres nadawcy”, „data”, „wstęp”, „zakończenie”. Dzięki temu uczeń nie musi tworzyć struktury listu samodzielnie.
Korzyść: Rozbicie procesu na mniejsze kroki ułatwia jego przyswojenie, a uczniowi daje poczucie sukcesu przy każdym kolejnym kroku, co pozytywnie wpływa na motywację do dalszej nauki.
6. Podtrzymywanie koncentracji i uważności
Uczniowie ze SPE często mają problemy z utrzymaniem koncentracji przez dłuższy czas. Checklisty i instrukcje pomagają im skoncentrować się na jednym zadaniu na raz, co zmniejsza rozproszenie i pomaga w pełnym skupieniu na wykonywanej czynności.
Przykład: W matematyce uczeń może otrzymać szczegółową instrukcję rozwiązywania zadania, gdzie każda czynność (np. „Zaznacz dane”, „Oblicz wynik”) wymaga zatrzymania się i skupienia na jednej rzeczy, zanim przejdzie do kolejnej.
Korzyść: Takie podejście wspiera umiejętność selektywnej uwagi, co może przyczynić się do poprawy jakości pracy i zwiększenia efektywności uczenia się.
Przykłady takich schematów, szablonów i wklejek do zeszytu z podsumowaniem lub instrukcjami znajdziesz na stronie Pistacja TV. Przykłady pobrane ze strony Pistacja TV.
Wykorzystywanie schematów, szablonów, checklist oraz instrukcji w pracy z uczniami ze SPE znacząco wspiera ich rozwój poznawczy i edukacyjny. Pomaga to nie tylko w lepszym zrozumieniu materiału, ale także w budowaniu samodzielności, pewności siebie oraz umiejętności organizacji pracy. Te narzędzia dostosowują proces nauczania do potrzeb ucznia, sprawiając, że nauka staje się bardziej przystępna, zrozumiała i mniej stresująca.
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz