Trening Umiejętności Społecznych to nie tylko rozwijanie umiejętności związanych z emocjami, wyrażania emocji i mówienia o swoich odczuciach.
To także ćwiczenia w zakresie odczytywania mowy ciała, mimiki, gestów, postawy ciała. Pozawerbalnego czytania komunikatów wyrażanych sposobem bycia, chodzenia, poruszania się i przyjmowania odpowiednich postaw ciała.
Takie umiejętności zarówno z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, ze spektrum autyzmu, zespołem Downa jak i innymi niepełnosprawnościami ćwiczymy każdego dnia w naturalnych sytuacjach, w których funkcjonujemy. Symulując rozmaite sytuacje społeczne, ale możemy także wykorzystać pomoce dydaktyczne, gadżety edukacyjne, czy własnoręcznie wykonane pomoce takie jak np. ludziki samodzielne wykonane z pomocą długopisu 3D.
Ludziki posłużą nam do rozpoznawania postawy ciała, definiowania tego co ono wyraża itd.
Nam ludziki posłużyły do tego, by stworzyć animację z narracją głosową. Wykonaliśmy ją na podstawie zrobiony zdjęć ludzików w aplikacji Animowane rysunki, którą opisałyśmy TUTAJ.
Efekt poniżej.
�Ostatnio podczas konferencji w Toruniu, jako trener umiejętości społecznych i TUS, wskazywałam na to jak ważnym elementem w dzisiejszej szkole jest właściwe rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych i wdrażanie elementów TUS w każdym możliwym wymiarze edukacyjnym.
�Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych oraz umiejętności społecznych (TUS) nie polega na ciągłym skupianiu się na niepożądanych zachowaniach i powtarzaniu, co dziecko robi źle.
�To nie jest droga do osiągnięcia długofalowych efektów. Zamiast tego, istotą tych działań jest modelowanie pożądanych zachowań, pokazywanie dzieciom, jak mogą skutecznie i akceptowalnie funkcjonować w społeczeństwie.
�Kluczem w rozwijaniu tych umiejętności jest pozytywne wzmacnianie i bazowanie na mocnych stronach dziecka.
�� Każde dziecko ma coś, w czym jest dobre – zadaniem nauczyciela, pedagoga czy terapeuty jest odkrycie tych zasobów i ich rozwijanie. Wzmacnianie pozytywne, czyli nagradzanie i zwracanie uwagi na to, co dziecko robi dobrze, buduje w nim poczucie własnej wartości i motywuje do dalszego rozwoju.
�Podczas zajęć TUS nie powinniśmy wracać nieustannie do tego, co dziecko zrobiło źle.
�Zamiast tego, warto pokazywać, jak zachować się w różnych sytuacjach, dawać konkretne narzędzia do radzenia sobie z emocjami i budowania relacji.
�Dzieci uczą się najlepiej poprzez naśladowanie, dlatego tak ważne jest, by dorosły stawał się dla nich pozytywnym wzorcem.
Pamiętajmy, że rozwój emocjonalno-społeczny to długi proces, w którym nie ma miejsca na piętnowanie błędów, a raczej na budowanie na tym, co dobre.
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
Polecamy także szkolenie dla nauczycieli- organizacji zajęć rewalidacyjnych
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz