SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

poniedziałek, 16 czerwca 2025

Egzamin na nauczyciela mianowanego – jaki wypaść świetnie?


Jeśli właśnie kończysz staż i przygotowujesz się do egzaminu na nauczyciela mianowanego – gratulacje! To ważny etap na Twojej zawodowej drodze. Egzamin może wydawać się stresujący, ale przy dobrej organizacji i świadomości swoich działań – dasz sobie świetnie radę. W tym wpisie podzielimy się z Tobą praktycznymi wskazówkami, jak przygotować prezentację, jak mówić i co zrobić, by wypaść profesjonalnie i naturalnie.

1. Zacznij od człowieka, nie od dokumentu

Twoja prezentacja nie musi być suchym raportem. Może być narracją o Tobie jako nauczycielu, wychowawcy, człowieku, który każdego dnia robi coś ważnego.
Nie bój się pokazać emocji – powiedz, co Cię porusza, co daje Ci satysfakcję, co w pracy z uczniami Cię zaskoczyło, a czego się nauczyłaś/-eś.

 Wprowadzenie może brzmieć tak:

„Nazywam się Anna Kowalska. Pracuję jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. Uczę nie tylko liter i cyfr – uczę dzieci, jak być odważnym, jak słuchać siebie i innych. I o tym właśnie będzie ta prezentacja.”

 2. Skoncentruj się na wymaganiach – i pokaż, jak je realizujesz

Rozporządzenie w sprawie awansu zawodowego nauczycieli jasno określa wymagania – warto je znać,  ale nie wystarczy ich zacytować. Twoim zadaniem jest pokazać konkretnie, jak je spełniłeś. Przedstaw działania, które zrealizowałeś, wyjaśnij ich cel, sposób wdrożenia, efekty oraz korzyści dla uczniów i szkoły.

Przykład:

„W ramach działań wspierających uczniów z trudnościami w nauce, prowadziłam indywidualne konsultacje, dzięki którym uczniowie poprawili wyniki i zyskali pewność siebie. Efektem była poprawa frekwencji i większe zaangażowanie w lekcje.”


„W ramach wsparcia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, opracowałam i wdrażałam indywidualnie dostosowane materiały edukacyjne, dostosowane do jego możliwości poznawczych. Ponadto stosowałam strategię małych kroków, częste powtórki oraz pracę z instrukcją obrazkową. Uczeń miał możliwość wykonywania zadań praktycznych oraz korzystania z pomocy dydaktycznych wspierających myślenie konkretno-obrazowe.

Efektem było opanowanie podstawowych umiejętności matematycznych i poprawa samodzielności w pracy. Uczeń zaczął chętniej podejmować próby odpowiedzi na forum, a jego poziom lęku przed oceną wyraźnie się obniżył. Korzyścią dla całej klasy było wdrożenie zasad pracy w duchu edukacji włączającej – zwiększyło to tolerancję, współdziałanie i wzajemne wsparcie w zespole klasowym.”

„Wprowadziłam ‘Piątkowe Spotkania Dobrych Myśli’ – uczniowie losowali kartki z pytaniami o dobro, empatię, marzenia. Efekt? Wzrost otwartości i integracja klasy – nawet dzieci, które wcześniej były wycofane, zaczęły się wypowiadać.”

 

3.  Prezentacja

Nie czytaj z prezentacji! Slajdy są dla komisji, nie dla Ciebie. Używaj haseł, zdjęć, filmików, ale to Ty masz być źródłem wiedzy.

4. Twoje ciało też mówi – zadbaj o postawę i głos

Może to banał, ale:

  1. Stań pewnie. Nie „na jednej nodze".
  2. Oddychaj. Powoli. To nie wyścig.
  3. Patrz na ludzi. Komisja to nie egzaminatorzy z innej planety – to nauczyciele tacy jak Ty.
  4. Nie bój się gestykulować. Ręce mają Cię wspierać, nie zdradzać stres.
  5. Mów z przekonaniem. Nie musisz mieć idealnego głosu – ale mów z serca.
5. Co dalej? Pokaż, że masz wizję

Pod koniec warto wspomnieć o tym, co dalej – jakie masz cele, w co wierzysz jako nauczyciel. Nawet jeśli nie planujesz spektakularnych projektów, powiedz, że chcesz się rozwijać – i wiesz jak.

Przykład:

„Planuję ukończyć kurs z terapii ręki i rozszerzyć swoje działania o elementy integracji sensorycznej. Widzę, jak duże znaczenie ma rozwój motoryki małej u moich uczniów – to mój kolejny krok.”

To pokazuje, że Twoja droga się nie kończy, a awans nie jest metą – tylko kolejnym etapem.

Na zakończenie – kilka myśli, które warto zabrać ze sobą na egzamin

  • Stres jest naturalny – pojawia się wtedy, gdy nam na czymś naprawdę zależy. To znak, że podchodzisz do tego egzaminu z zaangażowaniem i odpowiedzialnością.
  • Nie musisz być idealny. Wystarczy, że jesteś świadomy swojego rozwoju, potrafisz wyciągać wnioski i wkładasz serce w swoją pracę. Tego komisja szuka – nie perfekcji, a autentyczności.
  • Nie przejmuj się, jeśli czegoś nie zdążysz powiedzieć. Twoje nastawienie, język ciała, sposób, w jaki mówisz o uczniach – to wszystko mówi o Tobie więcej, niż może się wydawać.
  • Za Tobą kilka lat intensywnej pracy. Masz doświadczenia, sukcesy, lekcje, z których wyciągnąłeś wnioski. Nikt Ci tego nie zabierze – to Twój kapitał.
  • Egzamin to nie przeszkoda, tylko szansa. Szansa, żeby na chwilę się zatrzymać, spojrzeć na siebie z dystansu i powiedzieć: „Zrobiłem kawał dobrej roboty. Teraz czas na kolejny krok.”
Trzymamy za Ciebie kciuki.
Powodzenia!

Poznaj przykładowe pytania egzaminacyjne z odpowiedziami oraz propozycje rozwiązań typowych sytuacji z pracy nauczyciela – to konkretne wsparcie, które ułatwi Ci przygotowanie do egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego.







POLECAMY RÓWNIEŻ

Polecamy naszą nowość



Jeśli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne i chcesz mieć gotowe materiały, wzory dokumentów i inspiracje – sprawdź nasze materiały.

                                                               DOSTĘPNE TUTAJ




Szczególnie polecamy przykładowe pytania i przykłady problemów do rozwiązania w oparciu o przepisy prawa. 



Materiały dostępne TUTAJ


KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Niezbędne informacje, dokumenty i druki związane z awansem zawodowym dyrektorzy szkół i placówek znajdą w naszych materiałach. Są one dostępne TUTAJ

Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.


Materiały możesz kupić TUTAJ








Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png










 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz