Oto przykładowa lista zadań, którą można wykorzystać w całości lub wybrać z niej tylko te elementy, które najlepiej sprawdzają się w pracy z Twoimi uczniami. Pamiętajmy, że nie dla każdego ucznia obowiązują te same rozwiązania i nie w takim samym zakresie.
Indywidualizacja i personalizacja działań są kluczem do skutecznego wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
1. Planowanie i współpraca z nauczycielami przedmiotów
-
Uzgodniłam z nauczycielem przedmiotu temat najbliższej lekcji.
-
Sprawdziłam, które treści mogą być trudne dla ucznia z orzeczeniem.
-
Ustaliłam, jakie materiały, zadania i karty pracy trzeba dostosować.
-
Zasugerowałam formy pracy i pomoce dydaktyczne (wizualne, multimedialne).
2. Dostosowania i wsparcie edukacyjne
-
Sprawdziłam, czy zadania są realne do wykonania przez ucznia.
-
Omówiłam z nauczycielem sposoby ułatwienia instrukcji i poleceń.
-
Pomogłam w przygotowaniu dostosowanych notatek.
-
Wskazałam narzędzia (aplikacje, programy, strategie), które mogą wesprzeć ucznia.
3. Organizacja sprawdzania wiedzy i oceniania
-
Uzgodniłam z nauczycielem formę sprawdzania wiedzy (sprawdzian, kartkówka, odpowiedź ustna).
-
Przypomniałam o możliwych dostosowaniach (wydłużony czas, mniejsza liczba zadań, możliwość korzystania z pomocy).
4. Zachowania trudne i dobrostan w klasie
-
Rozpoznałam potencjalne bodźce wywołujące trudne zachowania.
-
Ustaliłam z nauczycielem sposoby reagowania i wspólne zasady.
-
Zaproponowałam działania dla całej klasy – budowanie zrozumienia i akceptacji różnorodności.
5. Rewalidacja i zajęcia specjalistyczne
-
Uzgodniłam, które treści mogę ćwiczyć z uczniem na zajęciach rewalidacyjnych.
-
Przekazałam nauczycielowi przedmiotu informację, co warto utrwalać podczas lekcji.
-
Sprawdziłam spójność działań z zajęciami w PPP.
6. Współpraca z rodzicami
-
Ustaliliśmy z nauczycielem, jakie informacje przekazujemy rodzicom.
-
Przygotowałam komunikat z zachowaniem zasady: najpierw pozytyw, potem trudność.
-
Zasugerowałam wspólne rozwiązania problemu.
7. Dokumentacja i praca zespołowa
-
Zaktualizowałam IPET/WOPFU/KIPU zgodnie z bieżącymi obserwacjami.
-
Przekazałam informacje zespołowi o skutecznych dostosowaniach.
-
Zanotowałam obszary wymagające zmian lub dodatkowego wsparcia.
Pamiętaj:
-
Współpraca zaczyna się od rozmowy i ustaleń przed lekcją.
-
Nauczyciel przedmiotu odpowiada za dostosowania, ale to Ty najlepiej znasz możliwości i potrzeby ucznia.
-
Twoja rola to nie tylko wsparcie ucznia, ale też odciążenie i pomoc nauczycielowi przedmiotu oraz całej klasie.
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Wspólna odpowiedzialność
Wakacje to czas odpoczynku, ale też wielka szansa, by uczyć dzieci samoregulacji, umiejętności dbania o siebie i swój dobrostan. Rozmowy o higienie cyfrowej powinny być częścią wychowawczych działań zarówno w szkole, jak i w domu.
Zachęcamy rodziców do rozmowy z dziećmi, a nauczycieli – do poruszenia tego tematu jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego. Prosta ulotka, plakat, prezentacja albo rozmowa z klasą – mogą sprawić, że te wakacje będą nie tylko przyjemne, ale i bezpieczne.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz